17. května 2013 • 22:59

Způsobí drahé turbomotory finanční kolaps formule 1?

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
Nezmarova vize a Kaniovy peníze: nový Liberec. Co Kulenovič a Slavia?
VŠECHNA VIDEA ZDE

S výjimkou několika prominentních týmů ovládá formuli 1 před nástupem nových V6 motorů nejistota z budoucnosti.



Formule 1 se letos potýká s řadou nevyřešených problémů. Vedle dlouhodobého tématu, jakým jsou pneumatiky Pirelli, a od středy oznámeného obvinění Bernieho Ecclestonea za podezření z korupce, se také intenzivně diskutuje o důsledcích zavedení nových V6 přeplňovaných motorů od nadcházející sezóny. 

Z doposud známých informací totiž vyplývá, že ceny tří výrobců (Ferrari, Mercedes a Renault) za dodávky motorů jsou tak vysoké, že si je ostatní týmy budou moci jen těžko dovolit. Nejdále v tomto směru zašel Renault, který vyčíslil cenu pro jeden tým na sezónu na 23 miliónů Euro. 

To by bylo pro jeho současné odběratele Caterham a Williams prakticky likvidační a těžko by si je mohl dovolit i druhý tým Red Bullu, italská odnož Scuderia Toro Rosso, která plánovala od sezóny 2014 přechod od Ferrari právě k francouzskému dodavateli. 

Ani ostatní automobiloví výrobci, kteří vyvíjejí motor podle nových pravidel formule 1, nepřicházejí s příliš lukrativní nabídkou. Mercedes vyčíslil cenu na 18 miliónů Euro a Ferrari na 15 miliónů Euro pro zákaznický tým za rok. Přesto jsou to v porovnání s Renaultem příznivější částky. Honda, která ve čtvrtek oznámila návrat do formule 1 společně s McLarenem, bude mít k dispozici svůj motor až od roku 2015 a předpokládanou cenu zatím nezveřejnila. 

 

Přitom aktuální dělení peněz z výnosů formule 1 je Berniem Ecclestoneem nastaveno tak, aby velcí hráči neodcházeli. To ovšem může v konečném důsledku způsobit paradoxní situaci, kdy Ferrari i za předpokladu, že skončí v šampionátu konstruktérů až na desátém místě, obdrží více peněz než Lotus, který by se stal mistrem světa. 

Z toho vyplývá, že rozdíly mezi bohatými a chudými týmy se ještě více prohloubí a nikde není psáno, že další z nich nepotká podobný osud jako na konci minulé sezóny španělskou stáj HRT. Přestože se již několik let ve formuli 1 diskutuje o omezení rozpočtů, v pravidlech se takto jasně definovaná podmínka dodnes neobjevila a vždy záleží jen na chuti týmů domluvit se.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud