GP Japonska: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Sebastian Vettel po dlouhé době prohrál boj o pole position. Lepší než úřadující mistr světa byl jeho týmový kolega Mark Webber. Vzhledem k častým nepovedeným startům Australana se ale dá předpokládat, že Vettela brzy uvidíme na vedoucí pozici GP Japonska.
Sebastian Vettel se v Suzuce nedočkal pátého pole position v řadě a poprvé se na japonském okruhu postaví až na druhou startovní pozici. Technický problém jej odsunul za týmového kolegu Marka Webbera, který se naopak z kvalifikačního vítězství při GP Japonska radoval poprvé.
Vettel měl problémy s baterií systému KERS již v průběhu dopolední závěrečné přípravy. Dvě úvodní části kvalifikace proběhly v pořádku, ve finále se ale potíže vrátily. Nejvíce na to doplácel ve druhém sektoru, který ze všech částí okruhu vyžaduje největší výkon. Proti Marku Webberovi za dané situace neměl šanci. Druhý sektor projížděl o 0,3 sekundy pomaleji, v ostatních částech ale získával, takže jeho výsledná ztráta byla pouze 0,174 sekundy.
Mark Webber si uvědomuje, že mu k vítězství v kvalifikaci pomohly Vettelovy potíže: „Sebastian měl problém, proto tomuto pole position něco schází do dokonalosti.“ Sám Vettel byl vcelku spokojený a naopak vyzdvihl Webberův výkon.
„Jasně že bych raději stál o jedno místo více vpředu, ale za naše jízdy se nemusíme stydět a v autě se cítím dobře. Potkal nás problém se systémem KERS. Nemám však ve zvyku se na něco vymlouvat. Mark odvedl super práci a především ve třetí části kvalifikace se mu povedla dvě fantastická kola. Myslím, že to zítra bude hodně vyrovnané,“ prohlásil úřadující mistr světa.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.824 | 0 | 0 | 10 |
2 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:31.994 | +0:00.170 | +0:00.170 | 8 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:32.244 | +0:00.420 | +0:00.250 | 8 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:32.271 | +0:00.447 | +0:00.027 | 4 |
5 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:32.286 | +0:00.462 | +0:00.015 | 9 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:32.340 | +0:00.516 | +0:00.054 | 5 |
7 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:32.371 | +0:00.547 | +0:00.031 | 5 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:32.377 | +0:00.553 | +0:00.006 | 10 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:32.397 | +0:00.573 | +0:00.020 | 4 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.465 | +0:00.641 | +0:00.068 | 10 |
11 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:32.606 | +0:00.782 | +0:00.141 | 4 |
12 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:32.613 | +0:00.789 | +0:00.007 | 8 |
13 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.673 | +0:00.849 | +0:00.060 | 9 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:32.718 | +0:00.894 | +0:00.045 | 10 |
15 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:32.804 | +0:00.980 | +0:00.086 | 8 |
16 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:32.875 | +0:01.051 | +0:00.071 | 9 |
17 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:32.890 | +0:01.066 | +0:00.015 | 10 |
18 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:33.357 | +0:01.533 | +0:00.467 | 6 |
19 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:34.320 | +0:02.496 | +0:00.963 | 8 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:34.556 | +0:02.732 | +0:00.236 | 8 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:34.879 | +0:03.055 | +0:00.323 | 9 |
22 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:34.958 | +0:03.134 | +0:00.079 | 5 |
107% hranice | 1:38.251 | splnili všichni |
Nejbližším konkurentem jinak suverénnímu Red Bullu zůstává německý Mercedes. Přesto v řadách sportovního oddělení stuttgartské automobilky nepanuje úplná pohoda: „Nacházíme se momentálně ve složitější situaci než před letní přestávkou. Musíme přijít na to, v čem je příčina,“ okomentoval umístění svých jezdců sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
Lewis Hamilton vytěžil z možného maximum a vyjel si v kvalifikaci třetí pozici (+ 0,338 s). Přitom porazil týmového kolegu Nica Rosberga, který skončil šestý, o 0,144 sekundy. Hamilton měl ze svého umístění upřímnou radost.
Vedle Hamiltona se do druhé řady postaví Romain Grosjean. Francouz potvrdil, že Lotus má dobrou formu a že jeho výkonnost je srovnatelná s italskou stájí Ferrari. Tomu kromě jiného odpovídají i postavení jezdců těchto dvou týmů. Hned za Grosjeanem skončil na páté pozici Felipe Massa (Ferrari) s odstupem 0,013 sekundy a osmého Fernanda Alonsa (Ferrari) dělí do devátého Kimiho Räikkönena (Lotus) 0,019 sekundy.
Mezi dvojice Lotusu a Red Bullu se vklínil Nico Hülkenberg (Sauber/7.) a potvrdil skvělou formu z Jižní Koreje. Pilot švýcarské stáje byl s výsledkem velmi spokojený a zároveň působil poněkud zaskočeně: „Stojíme před jedním nebo dvěma auty, která jsou rychlejší než my, ale nestěžujeme si!“ Že jeho postup a výsledek v třetí části nebyl náhodný, dokládá výsledková listina z první a druhé části kvalifikace, v nichž skončil shodně desátý.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.290 | 0 | 0 | 3 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.513 | +0:00.223 | +0:00.223 | 3 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.565 | +0:00.275 | +0:00.052 | 6 |
4 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:31.636 | +0:00.346 | +0:00.071 | 6 |
5 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:31.662 | +0:00.372 | +0:00.026 | 6 |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:31.668 | +0:00.378 | +0:00.006 | 6 |
7 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:31.764 | +0:00.474 | +0:00.096 | 6 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:31.828 | +0:00.538 | +0:00.064 | 5 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.838 | +0:00.548 | +0:00.010 | 6 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:31.848 | +0:00.558 | +0:00.010 | 6 |
11 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.989 | +0:00.699 | +0:00.141 | 6 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.992 | +0:00.702 | +0:00.003 | 6 |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:32.013 | +0:00.723 | +0:00.021 | 6 |
14 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.063 | +0:00.773 | +0:00.050 | 6 |
15 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:32.093 | +0:00.803 | +0:00.030 | 6 |
16 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:32.485 | +0:01.195 | +0:00.392 | 3 |
107% hranice | 1:37.680 | splnili všichni |
O ostatních týmech lze říct jediné. Zůstaly mezi poraženými. McLaren sice dostal díky Jensonu Buttonovi jedno auto do top 10, ale mezi desítkou nejrychlejších na tom byl mistr světa z roku 2008 nejhůře. Sergio Pérez ve druhém McLarenu odstartuje z 11. pozice.
Indická stáj Force India se od okamžiku, kdy technici Pirelli změnili konstrukci pneumatik, začala výkonnostně propadat i mezi týmy středu startovního pole. V posledních šesti závodech bodoval Adrian Sutil pouze dvakrát (2 body v Belgii, 1 bod v Singapuru), Paul di Resta za stejné období nepřispěl jediným bodem. V Sutilově případě bude japonská velká cena dost náročná, protože skončil již po dvaceti minutách 17. časem a navíc přijde o pět pozic po předčasné výměně převodovky, což znamená odsunutí do poslední řady.
Kvalifikace se vůbec nepovedla italskému týmu Toro Rosso a její výsledek je vůbec nejhorší za celou letošní sezónu. Jean-Eric Vergne (18. čas) se postaral o krátké přerušení úvodní části kvalifikace necelé tři minuty před jejím koncem, protože jeho monopost začal hořet v prostoru zadních brzd. Drobný požár zachvátil také Sauber Estebana Gutiérreze při zastávce v boxech. Mexický pilot nervózně vyskočil z kokpitu, ale žádné další drama se nekonalo.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.915 | 0 | 0 | 6 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.089 | +0:00.174 | +0:00.174 | 6 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:31.253 | +0:00.338 | +0:00.164 | 6 |
4 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.365 | +0:00.450 | +0:00.112 | 5 |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:31.378 | +0:00.463 | +0:00.013 | 3 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:31.397 | +0:00.482 | +0:00.019 | 3 |
7 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:31.644 | +0:00.729 | +0:00.247 | 3 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:31.665 | +0:00.750 | +0:00.021 | 6 |
9 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:31.684 | +0:00.769 | +0:00.019 | 3 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.827 | +0:00.912 | +0:00.143 | 5 |
107% hranice | 1:37.279 | nesplnil |
Zajímavý souboj se odehrál na úplném konci startovního roštu. Týmy Caterham a Marussia zatím zůstávají bez bodů, a tak o jejich pořadí v Poháru konstruktérů rozhoduje nejlepší umístění v dosavadním průběhu sezóny. V tomto ohledu je na tom lépe Marussia, a proto ji patří finančně zajímavá desátá pozice. Caterham, papírově o něco silnější tým, to chce změnit, ale moc se mu to zatím nedaří.
Nejinak je tomu i po kvalifikaci na GP Japonska, kde své nejbližší soupeře zaskočil Max Chilton (Marussia) a s náskokem 0,236 sekundy skončil před Charlesem Picem (Caterham) na 19. pozici. Další tři desetiny pak ztrácel Nizozemec Giedo van der Garde (Caterham). Zcela poslední Jules Bianchi (Marussia) se kvalifikací doslova protrápil. Po páteční nehodě v prvním volném tréninku museli jeho mechanici sestavit nové šasi, které však zůstalo nevyzkoušené a velmi obtížně ovladatelné.
Ani toto pořadí však není konečné, protože se uplatnily tresty z minulé velké ceny v Jižní Koreji. Charles Pic a Jules Bianchi byli potrestáni za třetí varování od sportovních komisařů odsunutím o deset míst dozadu, což společně s trestem pro Adriana Sutila v konečném důsledku znamená následující pořadí v posledních třech řadách: 17. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), 18. Max Chilton (Marussia), 19. Giedo van der Garde (Caterham), 20. Charles Pic (Caterham), 21. Jules Bianchi (Marussia) a 22. Adrian Sutil (Force India).