Analýza GP Japonska: Vettel vítězí, korunovace se ale odkládá

Sebastian Vettel s vozem Red Bull vyhrál Velkou cena Japonska formule 1
Sebastian Vettel s vozem Red Bull vyhrál Velkou cena Japonska formule 1Zdroj: EPA
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Sebastian Vettel zvítězil při svém pátém startu v Suzuce již počtvrté, tentokrát před Markem Webberem a Romainem Grosjeanem. V cíli čtvrtý Fernando Alonso svým umístěním ovšem způsobil, že mistrem světa může být Vettel vyhlášen nejdříve až v následující GP Indie.

Sebastian Vettel (Red Bull) se čtvrtým vítězstvím v GP Japonska při svém pátém startu na tamním okruhu v Suzuce opět posunul blíže obhajobě titulu. Vzhledem k náskoku 90 bodů před průběžně druhým Fernandem Alonsem, který v Japonsku dojel čtvrtý, má pilot Ferrari už jen čistě teoretickou naději, že by se mohl stát mistrem světa on.

Přesto Fernando Alonso svým umístěním způsobil, že mistrem světa může být Sebastian Vettel vyhlášen nejdříve až v následující GP Indie. Úřadujícího šampióna to ovšem nikterak nerozhodilo a vítězství v Suzuce si užíval:

„Celkově to byl perfektní závod, skvěle jsem se bavil. Tento okruh mám rád. Stačí, aby se člověk objevil na dráze brzy ráno a už jsou tady nadšení diváci, kteří křičí. Prostě milují formuli 1. Proto je to tu tak zábavné. Velmi si to užívám a s tímto výsledkem je to o to lepší. Teď se ale těším na cestu domů, kde si snad užiji trochu klidu.“

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:30.915006
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:31.089+0:00.174+0:00.1746
310Lewis HamiltonMercedes F1 W041:31.253+0:00.338+0:00.1646
48Romain GrosjeanLotus-Renault E211:31.365+0:00.450+0:00.1125
54Felipe MassaFerrari F1381:31.378+0:00.463+0:00.0133
69Nico RosbergMercedes F1 W041:31.397+0:00.482+0:00.0193
711Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:31.644+0:00.729+0:00.2473
83Fernando AlonsoFerrari F1381:31.665+0:00.750+0:00.0216
97Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:31.684+0:00.769+0:00.0193
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:31.827+0:00.912+0:00.1435
116Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:31.989006
1214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:31.992+0:00.003+0:00.0036
1317Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:32.013+0:00.024+0:00.0216
1412Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:32.063+0:00.074+0:00.0506
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:32.093+0:00.104+0:00.0306
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:32.485+0:00.496+0:00.3923
1718Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:33.357+0:00.467+0:00.4676
1823Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:34.320+0:01.430+0:00.9638
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:34.879+0:01.989+0:00.3239
2020Charles PicCaterham-Renault CT031:34.556+0:01.666+0:00.2368
důvod:trest odsunutí po třetím varování z GP Jižní Koreje (+ 10 míst)
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:34.958+0:02.068+0:00.0795
důvod:trest odsunutí po třetím varování z GP Jižní Koreje (+ 10 míst)
2215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:32.8900010
důvod:trest odsunutí po předčasné výměně převodovky (+ 5 míst)
107% hranice1:38.251splnili všichni

Před startem zůstávaly nezodpovězeny dvě otázky: Pokazí vítěz kvalifikace Mark Webber (Red Bull) další ze svých startů? Způsobí Sebastianu Vettelovi nespolehlivý KERS v jeho autě problémy, s nimiž se potýkal již v přípravě a kvalifikaci? Ani jedna z těchto obav se nenaplnila a stejně se žádný z Red Bullů v čele závodu neobjevil.

Romain Grosjean (Lotus), ten, s nímž nikdo nepočítal, předvedl přímo učebnicový start a ze čtvrté pozice se po vnitřní straně trati protáhl kolem Marka Webbera, Sebastiana Vettela i Lewise Hamiltona (Mercedes), kteří se v kvalifikaci umístili před ním.

Raketový start mladého Francouze zaskočil Sebastiana Vettela natolik, že ucukl mírně doleva, přičemž se dostal svým předním křídlem do kontaktu se zadní pneumatikou Lewise Hamiltona. Pneumatika Pirelli na Mercedesu drobnou kolizi nepřečkala bez úhony a po chvíli už britský jezdec roloval s roztrženým pravým zadním kolem po okraji dráhy a ztrácel jednu pozici za druhou.

Následky dlouhé jízdy po ráfku do boxů (nehoda se stala hned v úvodní zatáčce) se posléze projevily na zbytku auta a zklamaný Lewis Hamilton byl po sedmi kolech přinucen vzdát. „Ztrácel jsem půldruhé sekundy na kolo. Auto táhlo k pravé straně. Dál už to nešlo,“ prohlásil po odstoupení ze závodu Hamilton.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel2mediumhardhardxxxxxxxxx
2Mark Webber3mediumhardhardmediumxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso2mediumhardhardxxxxxxxxx
4Felipe Massa2mediumhardhardxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button3mediumhardhardmediumxxxxxx
6Sergio Pérez3mediumhardhardmediumxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen2mediumhardhardxxxxxxxxx
8Romain Grosjean2mediumhardhardxxxxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg3mediumhardmediumhardxxxxxx
10Lewis Hamilton1mediumhard (DNF)xxxxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg2mediumhardhardxxxxxxxxx
12Esteban Gutiérrez2mediumhardhardxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta2mediumhardhardxxxxxxxxx
15Adrian Sutil2mediumhardhardxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado2mediumhardhardxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas2mediumhardhardxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne3mediumhardmediumhardxxxxxx
19Daniel Ricciardo2hardhardmediumxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic2hardmediumhardxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde0medium (DNF)xxxxxxxxxxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi0medium (DNF)xxxxxxxxxxxxxxx
23Max Chilton2mediumhardhardxxxxxxxxx

Romain Grosjean vedl závod před dvojicí Red Bullu Mark Webber a Sebastian Vettel, aniž by s nimi musel svádět boj o pozici. Současně si ale nedokázal vytvořit potřebný náskok pro klidnou jízdu na čele, kterou by se po 53 okruzích dopracoval k prvnímu vítězství kariéry ve formuli 1.

Od 29. kola, kdy pilot Lotusu zamířil podruhé do boxů, bylo zřejmé, že vedoucí pozici neudrží. Mark Webber měnil pneumatiky o čtyři kola dříve a byl v této fázi závodu velmi rychlý. Bez problému převzal vedení a za sebou držel týmového kolegu Sebastiana Vettela, který ovšem zatím zastavil u mechaniků pouze jedenkrát. Romain Grosjean se propadl na třetí místo.

Sebastian Vettel dostal pokyn z boxové zídky, že tým mění jeho strategii ze tří na dvě zastávky, takže setrval na trati až do 37. kola. Romain Grosjean rovněž vsadil na dvě zastávky v boxech, ale pro závěrečnou fázi měl o osm kol starší pneumatiky, takže Vettela už nemohl ohrozit. Ten naopak po svém posledním pit stopu, po němž se vrátil na trať na třetí pozici, rychle stáhl ztrátu a ve 41. kole udělal s Grosjeanem krátký proces.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
12Mark WebberRed Bull-Renault RB91:34.5870044
29Nico RosbergMercedes F1 W041:34.650+0:00.063+0:00.06346
319Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:35.020+0:00.433+0:00.37052
41Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:35.317+0:00.730+0:00.29739
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:35.516+0:00.929+0:00.19935
65Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:35.549+0:00.962+0:00.03353
76Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:35.845+0:01.258+0:00.29646
83Fernando AlonsoFerrari F1381:35.877+0:01.290+0:00.03239
918Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:35.895+0:01.308+0:00.01852
108Romain GrosjeanLotus-Renault E211:35.991+0:01.404+0:00.09648
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:36.482+0:01.895+0:00.49133
1212Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:36.499+0:01.912+0:00.01750
134Felipe MassaFerrari F1381:37.001+0:02.414+0:00.50230
1415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:37.367+0:02.780+0:00.36629
1514Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:37.407+0:02.820+0:00.04041
1616Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:37.423+0:02.836+0:00.01630
1720Charles PicCaterham-Renault CT031:37.489+0:02.902+0:00.06651
1817Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:37.856+0:03.269+0:00.36743
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:38.713+0:04.126+0:00.85745
2010Lewis HamiltonMercedes F1 W041:41.202+0:06.615+0:02.4893
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03bez času
2222Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02bez času

Mark Webber se díky rozdílné strategii mohl ještě na chvíli těšit z vedení mezi 38. a 42. kolem, zastávka v boxech navíc jej však vrhla až za Romaina Grosjeana. Přesto tým Red Bullu vyslal Sebastianu Vettelovi do éteru varování, že v závěrečných kolech bude Australan na čerstvých pneumatikách s měkčí směsí (medium) velmi rychlý.

Webberovým problémem se ale stal Romain Grosjean, který urputně bojoval u druhé místo. To sice v předposledním kole velké ceny neuhájil, vyčerpal však duelem Marka Webbera natolik, že už mu nezbyly síly na stíhání Sebastiana Vettela na čele. Ten projel cílem s pohodlným náskokem 7,1 sekundy a dočkal se navíc pochvaly od svého šéfa Christiana Hornera, který prohlásil: „Sebastian měl zcela pod kontrolou stav pneumatik.“

Pokud někdo očekával nespokojenost Marka Webbera se strategií, uplatněnou týmem Red Bull vůči jeho osobě, nedočkal se. Australan přesně v intencích týmové loajality na tiskové konferenci po závodě řekl: „Samozřejmě bych raději stál ještě o jeden stupínek výše, ale každý z nás jel jinou strategii. Seb zůstal v prvním stintu déle na trati, a proto se pro něj závod v závěrečné fázi vyvíjel lépe než v mém případě. Celkově jsem s druhým místem opravdu spokojený. Z dané situace jsem vytěžil maximum.“

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

číslojezdecvůzzávodkvalifikace
2Mark WebberRed Bull-Renault RB9308,6302,3
19Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8306,9301,8
3Fernando AlonsoFerrari F138306,3299,5
1Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9305,2299,2
18Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8303,7299,5
5Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28303,1294,4
7Kimi RäikkönenLotus-Renault E21302,6294,7
14Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06301,9298,5
15Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06301,3298,2
6Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28300,7294,7
17Valtteri BottasWilliams-Renault FW35300,5300,5
16Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35300,5299,5
9Nico RosbergMercedes F1 W04300,0293,9
23Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02299,1301,0
11Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32299,0297,0
4Felipe MassaFerrari F138298,7299,3
12Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32297,6296,4
20Charles PicCaterham-Renault CT03297,1297,6
8Romain GrosjeanLotus-Renault E21297,1295,4
10Lewis HamiltonMercedes F1 W04284,8297,6
22Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02bez času296,7
21Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03bez času296,2

Přesto se rozdílný přístup týmu Red Bull ke strategii svých obou jezdců dostal do hledáčku analytiků, kteří upozorňují na to, že ještě dvanáct kol před koncem měl Mark Webber náskok 15 sekund a že měl tedy zariskovat a zůstat na trati stejně jako jeho dva nejbližší soupeři.

Mark Surer, bývalý pilot formule 1, současně připomíná: „Samozřejmě že každý tým má přehled o tom, v jakém stavu jsou jezdcovy pneumatiky od poslední zastávky v boxech. Myslím, že to byl důvod, proč se rozhodli povolat jej ještě jednou do boxů.“

O rozdílné strategii se u Red Bullu pravděpodobně hovořilo ještě před startem závodu, protože Sebastian Vettel uvedl: „Již na začátku jsme se rozhodli, že se pokusím setrvat na okruhu co nejdéle, abych pak mohl dostat ostatní pod tlak. Tato strategie zafungovala přímo fantasticky, lépe, než jsme předpokládali. Udržoval jsem si vynikající tempo a přitom jsem měl pod kontrolou stav pneumatik. V úvodní části jsem upustil od zbytečně útočné jízdy, abych měl v závěru k dispozici takové obutí, které mi umožní dojet ztrátu. Přesně tak to také vyšlo.“

Romain Grosjean se spokojil se třetím místem, ale litoval možného vítězství, jemuž byl tak blízko, jak nikdy před tím: „Byl jsem jediný, kdo byl schopen držet krok s oběma vozy v čele a téměř se mi podařilo je porazit.“ Při vzpomínce na loňskou sezónu, kdy se v této době musel obávat, zda si vůbec udrží naději na kokpit v nadcházejícím ročníku mistrovství světa, se jen pousmál: „Ve srovnání s minulým rokem je mi tady letos po těle rozhodně příjemněji!“

Průběh kol GP Japonska 2013Průběh kol GP Japonska 2013 • fia.com

Za vedoucí trojící dlouho držel čtvrté místo Nico Hülkenberg (Sauber) a potvrzoval vzestupnou formu švýcarské stáje. Jen dva mistři světa v jeho zádech byli nakonec nad jeho síly. Tlaku Fernanda Alonsa odolával do 46. kola, Kimi Räikkönen (Lotus) si na svého pravděpodobného nástupce vyšlápl o pět kol později.

Po čtvrtém místě z Jižní Koreje je šestá příčka Nica Hülkenberga v Japonsku určitě dalším velmi pěkným výsledkem týmu Sauber a připočteme-li k tomu sedmou pozici Estebana Gutiérreze, který bodoval v závodě formule 1 vůbec poprvé, připravili jezdci švýcarské stáje jejímu zakladateli Peteru Sauberovi krásný dárek k sedmdesátým narozeninám.

Úvod závodu vyšel Nicu Rosbergovi (Mercedes), který se na startovním roštu protlačil na čtvrtou pozici. Od dvanáctého kola však začal ztrácet půdu pod nohama a v cíli byl nakonec rád za osmé místo. Pozornost si však zaslouží jeho dva vydařené předjížděcí manévry v legendární zatáčce 130R. Nejprve zde zdolal Jensona Buttona (McLaren), který projel cílovou rovinkou jako devátý, a později i svého krajana Adriana Sutila (Force India), jemuž jeho nedotáčivý automobil po startu z poslední řady neumožnil lepší výsledek jak 14. místo v cíli.

Poslední bod za desáté místo si přes trest průjezdem boxovou uličkou po předchozím překročení povolené rychlosti při nájezdu do pit lane vysloužil Felipe Massa (Ferrari). Přitom měl Brazilec závod velmi dobře rozjetý, v prvních deseti kolech dokonce držel pozici před svým týmovým kolegou Fernandem Alonsem a zdálo se, že nikdo z managementu italské stáje do jejich soupeření nebude zasahovat.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP JAPONSKA 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9531:26:49.301-212,484
22Mark WebberRed Bull-Renault RB953+0:07.129+0:07.129212,194
38Romain GrosjeanLotus-Renault E2153+0:09.910+0:02.781212,081
43Fernando AlonsoFerrari F13853+0:45.605+0:35.695210,640
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E2153+0:47.325+0:01.720210,571
611Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3253+0:51.615+0:04.290210,400
712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3253+1:11.630+0:20.015209,602
89Nico RosbergMercedes F1 W0453+1:12.023+0:00.393209,587
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2853+1:20.821+0:08.798209,238
104Felipe MassaFerrari F13853+1:29.263+0:08.442208,905
1114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0653+1:38.572+0:09.309208,538
1218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR852- 1 kolo- 1 kolo208,347
1319Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR852- 1 kolo+0:02.188208,260
1415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0652- 1 kolo+0:11.746207,792
156Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2852- 1 kolo+0:00.118207,787
1616Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3552- 1 kolo+0:02.209207,699
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW3552- 1 kolo+0:00.582207,676
1820Charles PicCaterham-Renault CT0352- 1 kolo+1:00.271205,310
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0252- 1 kolo+0:19.207204,567
Závod nedokončili
2010Lewis HamiltonMercedes F1 W047- 46 kol27,884
důvod:kolize se Sebastianem Vettelem, poškození zadní pneu a následná škoda na podlaze
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT030- 53 kol-
důvod:kolize s Julesem Bianchim
2222Jules BianchiMarussia-Cosworth MR020- 53 kol-
důvod:kolize s Giedem van der Gardem

Do cíle GP Japonska 2013 dojelo 19 z 22 startujících vozů. Vedle Lewise Hamiltona nespatřili šachovnicový praporek ještě Giedo van der Garde (Caterham) a Jules Bianchi (Marussia), kteří se vyřadili vzájemnou kolizí hned v první zatáčce po startu.

Pěti vítězstvími v řadě se Sebastian Vettel zařadil k vybrané skupině pilotů, kteří dokázali podobný kousek. Patří k nim Alberto Ascari, Jack Brabham, Jim Clark, Nigel Mansell a Michael Schumacher. Pro výsledek letošního šampionátu je však rozhodující Vettelův náskok před Fernandem Alonsem, který vyhodnotil situaci takto: „Boj o titul ještě stále není uzavřen, ale možná jen do příští velké ceny. I kdyby Sebastian od tohoto okamžiku žádný ze zbývajících závodů nedokončil, musel bych já ve všech zvítězit. Je to tedy jen otázka času.“

Konkrétně to znamená, že Sebastianu Vettelovi stačí k zisku čtvrtého titulu mistra světa skončit v nadcházející GP Indie nejhůře pátý. Pak už může v táboře Red Bullu vypuknout velká oslava.

Začít diskuzi