Marek Stodůlka
11. března 2021 • 16:26

Monoposty ve formuli 1: Ferrari překvapilo zelenou, ruský Schumacher

Vstoupit do diskuse
0
  • Jak vypadají monoposty stájí pro novou sezonu formule 1?Jak vypadají monoposty stájí pro novou sezonu formule 1?FOTO: koláž iSport.cz

    Nová sezona formule 1 se nezadržitelně blíží. Všechny stáje tak mají za sebou představení nového vozu. Práce konstruktérů však letos dostala obrovskou trhlinu. Kvůli pandemii a zavření továren, což se projevilo na rozpočtech, zmrazila pro férovost soutěže vývoj vozů. Každá stáj dostala dva tokeny, které mohla aplikovat a upravit jednotlivé části monopostu. Jak je kdo využil? A které formule překvapí vzhledem?

  • Mercedes - W12 E Performance

    Ostřílená dvojice Lewis Hamilton a Valtteri Bottas se bude letos opět prohánět v tmavém. Vůz W12 E Performance se totiž stejně jako jeho předchůdce zahalil do černé barvy. V minulém roce zvítězil Mercedes ve třinácti ze sedmnácti závodů, ani s tím se však konstruktéři nespokojili a opět provedli na monopostu několik inovací.

    „Pokračovali jsme ve vývoji pohonné jednotky. To je nekončící proces a cítíme, že jsme letos opět udělali krok dopředu,“ pronesl Hywel Thomas, který má v nejúspěšnější stáji vývoj jednotek na starosti. „Objevili jsme i nějaké designové nedostatky, zaměřili jsme se i na ně, aby auto bylo spolehlivější.“ Zástupci odmítali prozradit, kde přesně tokeny využili. Na první pohled ale kromě laku žádná velká změna do očí neudeří, snad jenom trochu jinak vytvarovaná zadní část vozu.

    Mercedes - W12 E Performance

  • Red Bull - RB16B

    Nástupce loňského RB16. Jak už název napovídá, jedná se o jakousi vylepšenou verzi a proto se ani u Red Bullu nedočkáme obrovských změn. Pro největšího konkurenta Mercedesu se ale jedná o zlomovou sezonu. Naposledy totiž používají motory společnosti Honda, než se japonská firma z pole F1 stáhne a Red Bull začne inovovat pohonnou jednotku sám. Zástupci stáje tvrdí, že na povrchu sice vypadá vůz téměř totožně, pod ním však podstoupil řadu vylepšení. „Je těžké specifikovat, které části prošly největšími změnami,“ řekl šéf Hondy pro F1 Toyoharu Tanabe.

    Red Bull - RB16B Red Bull - RB16BFoto Profimedia.cz

  • Ferrari - SF21

    Co dělat měli konstruktéři Ferrari po loňské zpackané sezoně. Výsledkem je SF21, který fanoušky italské stáje příliš nenadchl po vzhledové stránce. Typická zářivá červená sice zůstala, ale zadní část vozu a křídlo se obarvily do tmavšího odstínu.

    Mnohem více ale podporovatele namíchl zelený znak firmy Mission Winnow na krytu motoru. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Jde o projekt společnosti Phillip Morris, která vyrábí cigarety. Například i Marlboro, jejichž znak zdobil vozy Ferrari řadu let.

    „Tenhle vůz se zrodil z toho loňského kvůli novým omezením, takže nás trochu zamrazili, ale pokusili jsme se vylepšit všechna místa, kde to bylo možné,“ prohlásil týmový šéf Mattia Binotto. Největší změnu zaznamenal vůz oproti loňskému SF1000 v zadní části vozu. „Je to radikální změna. Museli jsme správně zvolit oblast, kterou doslova překopeme,“ dodal vedoucí oddělení šasi Enrico Cardile.

    Ferrari - SF21 Ferrari - SF21Foto Profimedia.cz

  • McLaren - MCL35M

    Oranžovou střelu, která má letos na přední části trochu více modré, se budou pokoušet dovést do cíle na nejlepších příčkách Lando Norris a Daniel Ricciardo. Nejdůležitější novinkou je návrat k rozpadnutému partnerství, poprvé od roku 2014 se do vozů McLarenu nainstaloval motor od Mercedesu. Přestože stáj s představením monopostu neotálela a ukázala jej světu jako první, prošel prý obrovskou proměnou.

    „Téměř padesát procent auta je nových. MCL35M je sestaveno ze 75 000 součástek a necelá polovina z nich je nová pro tento ročník,“ uvedl technický ředitel James Key. Stejně jako Ferrari utratil McLaren tokeny za předělání zadní části vozu.

    McLaren - MCL35M McLaren - MCL35MFoto Profimedia.cz

  • Alpine - A521

    První ze dvou nových stájí v letošním ročníku F1. I když ne tak úplně, Alpine F1 je nástupce Renaultu. A nutno říct, že po představení vozu už nad Renaultem v jednom ohledu výrazně vede. Nudnou černožlutou kombinaci nahradila křišťálově modrá s prvky červené a bílé. Tato trikolora signalizuje francouzský původ, ale také vazby k Velké Británii. Už tradičně putovaly oba tokeny do zadní části vozu a s tou spojenou úpravou motoru. Stáj se rozhodla angažovat mladíka Estebana Ocona a legendárního Fernanda Alonsa, který v roce 2005 a 2006 zvítězil ve Světovém poháru právě na monopostu modré barvy.

    Alpine - A521 Alpine - A521Foto Alpine.com

  • Aston Martin - AMR21

    Více než šedesát let trvalo, než se Aston Martin opět objevil v F1. Růžový Racing Point tak nahradí zelený AMR21. Není překvapením, že Sebastiana Vettela doplní Lance Stroll, vlastníkem týmu je totiž jeho otec Lawrence. Odhalení monopostu přihlíželo mnoho celebrit, v čele s Danielem Craigem, alias Jamesem Bondem nebo legendou amerického fotbalu Tomem Bradym.

    „V roce 2021 chceme stavět na tom, co jsme dokázali loni a udělat velký krok dopředu,“ řekl týmový ředitel Otmar Szafnauer. Účast Aston Martinu způsobila velký zájem médií a fanoušků, stáj si je však vědoma, že než se dokáže vyrovnat špičce, pár let to potrvá. Podle zástupců asi pět.

    Aston Martin - AMR21 Aston Martin - AMR21Foto Profimedia.cz

  • AlphaTauri - AT02

    Tmavě modrý design z minulého roku ještě vynikl přidáním bílých ráfků kol. Změny proběhly nejen na autě, ale taky v týmu. Monopost s upraveným podvozkem a jinak tvarovanou přední částí budou řídit Pierre Gasly a Yuki Tsonuda. Japonec, který loni v žebříčku F2 obsadil třetí příčku si stejně jako jezdci Red Bullu užije poslední rok s motory Honda. Rozhodnutí angažovat Tsonudu zdůvodnili zástupci stáje tím, že filozofie týmu spočívá v dávání šancí talentovaným mladým jezdcům.

    AlphaTauri - AT02 AlphaTauri - AT02Foto Profimedia.cz

  • Alfa Romeo - C41

    Alfa Romeo odprezentovala vůz z Varšavy. A jakoby se polskou vlajkou inspirovala při vytváření designu. Červenobílá kombinace nedostála oproti loňsku přílišných změn, tokeny využili konstruktéři pro úpravu přední části monopostu, která se vzhledově přiblížila Mercedesu. Výraznější inovace ale Alfa Romeo nechystá, ty by měly přijít v roce 2022. I přes nevydařenou sezonu zůstali ve stáji oba jezdci Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi.

    Alfa Romeo - C41 Alfa Romeo - C41Foto AlfaRomeo.com

  • Haas - VF-21

    Nejsledovanější stájí může letos být dost možná právě Haas. Do F1 se totiž vrací legendární jméno Schumacher. Syn slavného otce Michaela totiž loni vyhrál šampionát F2, a tak se letos Mick Schumacher představí v monopostu oděném do ruských barev. Sponzorem Haasu se totiž stala ruská společnost Uralkali a na voze je to znát. Výsledky se ale nečekají.

    „Není tajemstvím, že VF-21 nebude inovováno, protože se soustředíme na auto pro rok 2022, “ prozradil týmový ředitel Gunter Steiner. „Víme zhruba, jak konkurence schopni letos budeme, ale musíme se ujistit, že využijeme příležitostí, které se naskytnou.“

    Haas - VF-21 Haas - VF-21Foto Profimedia.cz

  • Williams - FW43B

    Williams bez Williamse. Žádný člen této rodiny letos nefiguruje u kormidla stáje, jelikož ji prodali americké investiční firmě Dorilton Capital. Barevné kombinaci monopostu letos vévodí modrá, která se uchytila napříč většinou formulí.

    „Vytvořili jsme zcela novou livrej, která připomíná skvělou minulost a zachovává si ducha, motivaci a zápal,“ vysvětlil nový výkonný ředitel Jost Capisto. Stáj, která v předešlých dvou sezónách skončila poslední, se pokusí navázat na pokrok z loňska, kdy se dokázala rychlostně přiblížit středu jezdeckého pole.

    Williams - FW43B Williams - FW43BFoto Profimedia.cz

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud