Těsné sezony F1: Laudova havárie i triumf v předposlední zatáčce

Video placeholder
TOP 5 motorsport filmů: Rallye smrti, ale i Rivalové či Ford vs. Ferrari
Na začátku osmdesátých let mezi sebou bojoval o titul ve formuli 1 Nelson Piquet (vlevo) a Carlos Reutemann
Michael Schumacher slaví triumf v závodě formule 1 v roce 1994
Michael Schumacher s britským rivalem Damonem Hillem v roce 1994
Kimi Räikkönen slaví triumf ve formuli 1 v roce 2007, ve kterém těsně předčil duo Lewis Hamilton (vpravo) - Fernando Alonso (vlevo)
Legendární závodník Niky Lauda (vlevo) s Alainem Prostem v roce 1984
Závodníci formule 1 Lewis Hamilton (vlevo) a Felipe Massa v roce 2008
Lauda vs. Hunt
33
Fotogalerie
Formule 1
Začít diskusi (0)

Max Verstappen a Lewis Hamilton nabízí fanouškům formule 1 sezonu, na jakou dlouhý čas nebyli zvyklí. Vyrovnané bitvy v každé Velké ceně vyvrcholí v neděli v Abú Zabí. Oba mají stejnou výchozí pozici, získali 369,5 bodu. Brit je přesto ve výhodě, s vypjatými finiši má bohaté zkušenosti, odcházel z nich už jako vítěz i jako poražený. V článku iSport.cz si přečtěte o ročnících v historii F1, kdy rozhodoval pouhý bod.

1984

Niki Lauda 72 bodů a Alain Prost 71½ bodu

Několikrát se v historii formule 1 stalo, že vítěze a druhého v pořadí dělil na konci sezony bod. Nejtěsnější ročník ale předvedli před téměř čtyřiceti lety Niki Lauda a Alain Prost. Je neuvěřitelné, že slavný Rakušan dokázal po havárii, při níž téměř přišel o život, skočit zpět do monopostu a předvádět tak konzistentní výkony, že vybojoval druhý titul. Právě konzistentnost rozhodla jeho přetahovanou s Alainem Prostem.

Přestože 6x v sezoně nedojel do cíle (Prost 5x), pokaždé když protnul finiš, skončil na prvním nebo druhém místě. Výjimkou bylo pouze čtvrté místo na Nürburgringu. Okruhu, kde málem zahynul. Půlbodový rozdíl zajistila Velká cena Monaka, kterou vyhrál Prost. Traťoví komisaři ji kvůli podmínkám ukončili předtím, než se odjelo 75 % závodu, takže jezdci dostali pouze poloviční body. Stejně jako tomu bylo letos v Belgii.

Přestože i v posledním měření sil v Portugalsku triumfoval Prost, zkušenějšímu Laudovi stačilo dokroužit na druhém místě, aby uhájil nejtěsnější možný náskok v čele šampionátu.

Legendární závodník Niky Lauda (vlevo) s Alainem Prostem v roce 1984

2008

Lewis Hamilton 98 bodů a Felipe Massa 97 bodů

Felipe Massa nikdy nezískal titul mistra světa. A nikdo v historii nebyl k jeho uzmutí tak blízko, jako Brazilec, který se postavil téměř 300x na start závodu formule 1. V roce 2008 ztrácel před domácí Velkou cenou sedm bodů na Lewise Hamiltona. Potřeboval vyhrát, a aby se tehdy třiadvacetiletý Brit umístil nejlépe na šestém místě. Závod provázely dešťové přeháňky, které dvakrát zavedly jezdce nuceně do boxů vyměnit pneumatiky.

Massa svou úlohu zvládl, dojel na prvním místě. Hamilton se po většinu závodu držel na čtvrté pozici, pak ale chyboval a pustil před sebe i Sebastiana Vettela. Timo Glock navíc po poslední dešťové sprše risknul, že dojede na gumách do sucha a nevydal se do boxů.

Když Massa protnul cílovou pásku, v týmu Ferrari vypuklo nadšení, Hamilton totiž kroužil na šesté příčce. Glock ale začal doplácet na svou taktiku, pneumatiky ztrácely trakci a on musel výrazně zpomalit, aby udržel monopost na dráze. V předposlední zatáčce se přes něj Hamilton přehnal a o bod brazilského soka porazil. Při rovnosti bodů by skončil druhý, v sezoně měl totiž o jedno vítězství méně.

Závodníci formule 1 Lewis Hamilton (vlevo) a Felipe Massa v roce 2008

2007

Kimi Räikkönen 110 bodů a Lewis Hamilton s Fernandem Alonsem 109 bodů

Když se dva perou, třetí se směje. A když má stáj dva vyrovnané jezdce a nedokáže si určit jasnou jedničku, může se připravit o titul. Příběh McLarenu z roku 2007. Kimi Räikkönen vedl během celé sezony pouze dvakrát, po prvním a posledním závodě.

V polovině ročníku vše naznačovalo, že o titul si to rozdají pouze týmoví parťáci z McLarenu. Fin ale zavelel ke stíhací jízdě, když se v deseti finálních Grand prix devětkrát propracoval na pódium. Na rozdíl od případu Felipe Massy rok poté, tehdy se Ferrari vše sešlo na výbornou. Räikkönen poslední Velkou cenu Brazílie vyhrál, Alonso skončil třetí a Hamilton až sedmý. Oba se tak seřadili bod za šampionem.

Přesto musel vítěz na potvrzení nervózně čekat. Traťoví komisaři vyšetřovali, zda Nico Rosberg, Robert Kubica a Nick Heifield neporušili pravidla ohledně množství paliva ve voze. Jejich diskvalifikace by titul přihrála Hamiltonovi. Nakonec však, naštěstí pro Räikkönena, zůstaly výsledky bez změny.

Kimi Räikkönen slaví triumf ve formuli 1 v roce 2007, ve kterém těsně předčil duo Lewis Hamilton (vpravo) - Fernando Alonso (vlevo)

1994

Michael Schumacher 92 bodů a Damon Hill 91 bodů

Jedna z památných sezon formule 1. Do mysli se fanouškům zaryla prvním celkovým vítězstvím Michaela Schumachera, zvláštními okolnostmi posledního závodu, ale také tragickou ztrátou životů Rolanda Ratzenbergera a Ayrtona Senny.

Schumacher se svým Benettonem vlétl do ročníku ve skvělé formě. Vyhrál šest z úvodních sedmi závodů a zdálo se, že si neohroženě kráčí pro premiérový titul. Proti byl však Damon Hill, který v druhé půlce sezony mocně stahoval ztrátu. Před cestou do finálové destinace v Adelaide odděloval rivaly jediný bod.

Němcovi pojistila vítězství událost, které se experti obávají v současné situaci mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem – havárie. Schumacher a později i traťoví komisaři bouračku označili jako „nehodu při závodění.“ Dodnes je však spousta fanoušků přesvědčena, že rodák z Hürthu do Hilla schválně najel. Ani jeden proto nedojeli do cíle a vítězství připadlo Schumacherovi.

Podobný incident se odehrál i tři roky na to. Téměř totožný manévr už ale jedné z největších hvězd F1 neprošel. Po najetí do Jacquese Villeneuveho odebralo vedení soutěže Schumacherovi všechny body a diskvalifikovalo ho z pořadí jezdců. Kanaďan by však titul uzmul i bez toho. Po srážce měl poškozený vůz, dokázal ale dojet na třetím místě a v celkovém pořadí by o tři body zvítězil.

Michael Schumacher s britským rivalem Damonem Hillem v roce 1994

1981

Nelson Piquet 50 bodů a Carlos Reutemann 49 bodů

Další ze skvělých comebacků. Po čtyřech Velkých cenách, kde dokázal dvakrát zvítězit, přišlo pro Nelsona Piqueta období hrůzy. Z dalších pěti závodů totiž v Belgii, Monaku, Španělsku, ani Velké Británii nedojel, nevábnou šňůru přerušil pouze třetím místem ve Francii. Na Carlose Reutemanna ztrácel již sedmnáct bodů, což se v době, kdy na vítězství stačilo pouhých padesát, jevilo jako neřešitelný úkol.

I Reutemanna pak ale také potkalo horší období a před závěrečnou Cesars Palace Grand prix v Las Vegas vedl před Piquetem o jediný bod. V obrovském horku dojel až na osmém místě, takže mimo bodované pozice. Piquetovi proto pátá příčka stačila k tomu, aby Reutemanna přeskočil a nejtěsnějším rozdílem získal titul.

Na radost z triumfu si ale musel počkat. Šílené podmínky způsobené vysokou teplotou zapřičinily, že Brazilec na sebe během závodu zvracel, jelikož se mu dělalo špatně. Z vozu jej pak museli členové týmu naprosto vyčerpaného odnést.

Na začátku osmdesátých let mezi sebou bojoval o titul ve formuli 1 Nelson Piquet (vlevo) a Carlos Reutemann

1976

James Hunt 69 bodů a Niki Lauda 68 bodů

Od začátku závodění ve formuli 1 asi neexistuje šílenější sezona než ta, kterou zažil Niki Lauda v roce 1976. Ano, přesně v tom roce, při němž došlo k havárii na Nürburgringu, mu chyběl bod k tomu, aby se stal mistrem světa. Poté, co jej vytáhli z hořícího vozu, a utrpěl silné popáleniny v obličeji, vynechal pouze dva závody. Šest týdnů potom, co málem přišel o život, opět závodil. I když byl dle svých slov absolutně vyděšený, na italském okruhu v Monze dojel čtvrtý.

James Hunt se během Rakušanovy nepřítomnosti přiblížil v celkovém pořadí. Po dalších triumfech v Kanadě a Spojených státech amerických ztrácel na soupeře pouze tři body. Před poslední Velkou cenou v Japonsku měl Lauda stále vše ve svých rukou, havárie však změnila jeho priority. Průtrž mračen jej vyděsila natolik, že po dvou kolech odstoupil.

Necítil se bezpečně, navíc v podmínkách velmi špatně viděl. Oheň mu totiž poničil slzovody a omezil schopnost mrkat. Lauda nechtěl znovu riskovat zdraví a ani vidina vítězství v šampionátu mu za to nestála. Hunt téměř celý závod vedl, musel ale nuceně přezout pneumatiky a propadl se, nakonec i přesto dojel na třetím místě a o jediný bod opanoval celkové pořadí. O soubojích Hunta s Laudou byl v roce 2013 natočen film pojmenován příznačně ‚Rivalové‘.

Lauda vs. Hunt

2021

Max Verstappen 369,5 bodu a Lewis Hamilton 369,5 bodu
(před poslední Velkou cenou)

Letošní sezona skončí s největší pravděpodobností rozdílem sedmi nebo osmi bodů (rozdíl mezi počtem bodů za první a druhé místo je 7 bodů + případný bod za nejrychlejší kolo). I tak si ale jistě vybojuje zmínku vždy, když se bude mluvit o nejvyrovnanějších ročnících historie formule 1. Už jen proto, že rozdíly mezi vozy jsou mnohem jednoznačnější, než tomu bylo kdysi a dominance Mercedesu s Lewisem Hamiltonem za volantem se ještě před pár měsíci zdála naprosto neotřesitelná.

Od roku 2010 se navíc výrazně změnil bodovací systém. Jezdci už za vítězství získávají 25 bodů místo původních deseti (dříve devíti) a celkové součty i rozdíly mezi oceněními za jednotlivá umístění jsou obrovské. Už jen proto je sezona, v níž si dva rivalové rozdělili celkem šestnáct výher z dvaceti (před posledním závodem) úchvatná.

Dlouhodobý souboj mezi čtyřiadvacetiletým Maxem Verstappenem a o dvanáct let starším sedminásobným mistrem světa Hamiltonem vyvrcholí v neděli na dráze v Abú Zabí.

Největší soupeři v boji o titul ve formuli jedna - Max Verstappen a Lewis Hamilton bojují o celkové prvenství až do poslední Velké ceny

Začít diskuzi