
Co nevíte o Fernandu Alonsovi... • FOTO: Koláž iSport.czStal se hrdinou Velké ceny Bahrajnu. Nejstarší jezdec startovního roštu Fernando Alonso (41) vybojoval na okruhu v Sáchiru 3. místo. Přečtěte si, jak se španělský matador k závodění vůbec dostal, proč měl neshody s Lewisem Hamiltonem a jaká auta byste našli v jeho garáži.
Máma mu šila kombinézy
Na rozdíl od jiných závodníků formule 1, pochází ze skromných poměrů. Jeho otec pracoval v těžebním průmyslu jako expert na výbušniny, matka byla zaměstnaná v obchodním domě. K motorsportu jej přivedl Alonso starší, který kdysi coby amatér závodil na motokárách. Aby rodina ušetřila, matka mu vlastnoručně upravovala kombinézy, které mu díky tomu seděly i poté, co vyrostl.
„Myslím, že víkendy byly pro rodiče noční můra. Museli vzít auto, jet někam 10 hodin, přespat na zadních sedačkách a pak se dívat, jak závodím. Nakonec jsme se zase sbalili a vrátili domů, protože naši potřebovali pracovat,“ vzpomíná s úctou. Fernando má také starší sestru Lorenu, která pracuje jako lékařka.
Mistr špatných rozhodnutí
Alonso má na svém kontě celkem dva tituly mistra světa. Oba získal s Renaultem, a to v sezonách 2005 a 2006. Jenže od té doby se mu začala lepit smůla na paty. Ačkoliv bývá považován za jednoho z nejtalentovanějších jezdů historie, při přestupech měl vždy špatnou ruku a další titul do sbírky doposud nepřidal.
On sám se ale nechal slyšet, že svých rozhodnutí až na jediné nelituje. „Jezdil jsem za Renault, McLaren-Mercedes, Ferrari, McLaren-Honda… Kolik jezdců by se pod takovou kariéru mohlo podepsat? Určitě jsem mohl uzavřít smlouvu s Red Bull, ale tenkrát to byl jen energetický nápoj. Nikdo neměl křišťálovou kouli,“ krčil rameny.
S Hamiltonem bývali nepřátelé
Fernando Alonso a Lewis Hamilton jsou bývalými týmovými kolegy. V roce 2007 oba jezdili v barvách McLarenu. Od britského mladíka se toho na rozdíl od hvězdného Španěla příliš nečekalo. V garáži se proto dokonce strhla bitka o to, kdo se bude starat o Alonsův monopost. Události se ovšem začaly vyvíjet úplně jinak, než předpokládali týmový pracovníci.
Nováček zářil a začal zastiňovat dokonce i týmového parťáka. Mezi oběma závodníky postupem času začala panovat rivalita a nevraživost. Situace na konci sezony vygradovala v předčasné ukončení Alonsova kontraktu a jeho návrat do Renaultu.
Komplikovaná povaha
Horkokrevnou španělskou povahu rozhodně nezapře. O tom svědčí i fakt, že se s většinou týmů nerozešel zrovna v dobrém. Obzvlášť hořce vzpomínají na Alonsa ve Ferrari, kde působil pět let a třikrát skončil v jezdeckém šampionátu na nepopulárním druhém místě. Podle bývalého prezidenta Ferrari Luca di Montezemolo za to mohla mimo jiné právě i jeho komplikovaná povaha.
„Největší rozdíl mezi Michaelem (Schumacherem), Niki (Laudou) a Fernandem je, že Alson nebyl nikdy součástí týmu. Když vyhrával, byl šťastný. Jenže když prohrával, házel to na tým. Jenže mít s týmem dobré vztahy jen když vyhráváte, je snadné,“ uvedl.
Štěstí našel s novinářkou
Navzdory tomu, že v tomto roce oslaví 42. narozeniny, doposud nezaložil rodinu. Pět let byl ženatý se španělskou zpěvačkou Raquel del Rosario, se kterou se v roce 2011 rozvedl. V současné době je jeho přítelkyní rakouská sportovní novinářka Andrea Schlangerová, s níž se seznámil v paddocku.
Milovník aut
Jeho zálibou je sbírání exkluzivních vozů. Podle některých odhadů jich vlastní až okolo tří stovek. Některé z nich jsou vystavená ve Sportovním komplexu Fernanda Alonsa, který se nachází ve španělské Asturii. Tady jsou k vidění například Fernandovy mistrovské Renaulty z roku 2005 a 2006, Toyota TS050 Hybrid, se kterou vyhrál 24 hodin Le Mans či Dallara DW12, s níž v roce 2010 bojoval v Indy 500.
V jeho vozovém parku byste našli ale i klasická silniční vozidla. Alonso vlastní například LaFerrari, jehož cena byla odhadnuta na 4,7 milionu dolarů, tedy zhruba na 105 milionů korun. Kromě toho by měl mít v garáži i některé méně vzácné kousky, jako například Ferrari 458 Italia, California, FF či 599 GTB Fernando Alonso Edition.
Fanoušek Realu
Oblíbeným fotbalovým týmem Alonsa je jeho domácí Real Madrid, v jehož dresech je španělský pilot občas k vidění i v paddocku. Loni jej na Velkou cenu Brazílie dorazil osobně podpořit legendární obránce Realu Roberto Carlos.
Nejdelší pauza mezi výhrami
Fernando Alonso se už nyní může pyšnit několika pozoruhodnými rekordy. Aktuálně má na svém kontě 357 Velkých cen, což je nejvíce ze všech jezdců v historii. Prvenství drží i v počtu sezon, které strávil ve formuli 1. Letos začal dvacátou, čímž o jednu překonal Rubense Barichella.
Svůj zatím poslední závod v kariéře vyhrál v roce 2012 s Ferrari. Pokud by letos dokázal na některém z okruhů vybojovat prvenství, stal by se i jezdcem s nejdelší pauzou mezi dvěma vítězstvími. Tomuto neúplně lichotivému žebříčku aktuálně dominuje Riccardo Patrese, který dokázal vyhrát s rozestupem 6 let a 6 měsíců.