GP Evropy: Třikrát rychlejší Monako

Piloti stáje Ferrari vedou celé startovní pole krátce po startu Velké ceny Francie.
Piloti stáje Ferrari vedou celé startovní pole krátce po startu Velké ceny Francie.Zdroj: ČTK/AP
Tomáš Leixner
Formule 1

Nalevo hřbitovní zeď, napravo betonová zídka a za ní rozvlněné Středozemní moře. Do křídel monopostů formule 1 se opírá ostré odpolední slunce, piloti se potí a z půlky usmažení diváci se utíkají osvěžit na pláž.

GP Evropy ve Valencii nebude jen průměrným závodem, který zapadne v osmnáctidílném seriálu mistrovství světa. Bude něčím víc: možná dalším Monakem.

Srovnání s Monakem je logické. Další trať v ulicích města. Jenže žádná městská trať není stejná. A ta ve Valencii rozhodně není neoriginální a obyčejná.

Piloty šokovalo, jak je rychlá. Víc než v Monaku, kde se závodí od roku 1950, vnímají blízká svodidla. O dráze ve Valencii nikdo neříká, že je závodění jako let helikoptérou obývákem nebo jízda na kole v koupelně.

„Někdo říkal, že bude Valencie jako Monako. Rozhodně není, tady je všechno třikrát rychlejší,“ říká Lewis Hamilton.

Včerejší tréninky potvrdily výpočty. Zatímco v knížectví na břehu Středozemního moře, kde je dům namačkaný na domě, letos jezdci nepřekročili rychlost 300 kilometrů v hodině, na širokém asfaltovém koberci se jim to podařilo hned třikrát. Maximální rychlost: 322 km/h.

Jezdci se k ní dostávali na dlouhé rovince, která se táhne kolem dálnice. Když se rozlétla formule 1, auta o patnáct metrů dál a zhruba o deset níž jakoby stála.

Stejně jako v Monaku už mají jezdci místo, které nenávidí. Výjezd z tunelu nahradil uzounký most, který propojuje dvě přístavní mola a byl postaven jen kvůli formuli 1. Už zatáčka, která k němu vede, je hodně zavřená, takže se může stát, že se do ní někdo v zápalu boje nevleze.

Při každém projetí také jezdce nakopne schod, který vzniknul kvůli dilatační spáře. Asfalt na mostě se totiž s rostoucí teplotou roztahuje a aby nevznikly hrboly, musí být mezi „pevninou“ a mostem mezera.

Vytvořený schod je vysoký centimetr a půl a ještě než začaly tréninky, požádala pneumatikářská firma Bridgestone ředitele závodu, aby místo prověřil. Japonští inženýři se totiž bojí, že by se o hranu mohly rozseknout superměkké gumy, které se na nové dráze budou používat. V tréninku však nikdo problémy neměl.

Jenže na zítřejší závod, který bude dlouhý 308 kilometrů, by mělo být přes třicet stupňů a modrá obloha. Slunce by pak mohlo černý asfalt rozpálit až k padesátce. I to je zásadní rozdíl proti Monaku, kde se letos závodilo na jaře a navíc při Grand Prix pršelo.

„Potil jsem se i na zadku a to jsem jenom chodil okolo,“ říkal ještě před tréninky Lewis Hamilton.

A co po nich? „V autě je to jako v pekle, celé tělo se vaří. Ještěže jsou tady dvě dlouhé rovinky, na kterých se dá trochu ochladit,“ prohlásil.

V zítřejším závodě, který od 14.00 vysílá v přímém přenosu TV Nova, bude víc než kdy platit: nejvíc chládku bude mít ten první.