Proč Räikkönen přejel mechanika?

Bez toho se nedá udělat autoškola. Zelená = volno. Oranžová = pozor. Červená = stůj. Kimi Räikkönen ve zmatku zapomněl, že i na okruzích formule 1 platí základní pravidla z křižovatky.
Ovšem stáj Ferrari mu nic neulehčuje. Vymyslelo totiž složitý systém, který má ušetřit desetiny sekundy při zastávkách v boxech. Problémem je, že ne vždycky funguje – třeba jako o víkendu v GP Evropy ve Valencii.
Vítejte v bláznivém světě Kimiho Räikkönena. Tichého muže, který ze všeho nejraději mlčí, a přitom se o něm hodně mluví. Šampiona formule 1, který se je obětí ironie.
V GP Monaka sestřelil Němce Sutila. Z GP Kanady byl odstřelen on. V boxech, když stál na červenou, do něj zezadu napálil nepozorný Lewis Hamilton.
V neděli ve Valencii hrál hlavní roli zase finský pilot stáje Ferrari: přejel v boxech mechanika. Proč? Z boxů jel na červenou!
Šlo o zkrat v situaci, která je pro mechaniky hektická, ale pro pilota relativně jednoduchá. Räikkönen se má soustředit a čekat, až se mu na speciálním semaforu rozsvítí zelené světlo.
Teprve pak se může rozjet. Ve chvíli, kdy bojoval s krajanem Kovalainenem o čtvrté místo, ale jednal příliš zbrkle.
Možná za vše ale může komplikovaný systém, které používá Ferrari, aby mělo zastávky v boxech co nejrychlejší a získalo výhodu na soupeře. U ostatních stájí pouští na dráhu pilota jeden mechanik.
Po kontrole, že jsou gumy přezuté a je dotankováno, muž s jakýmsi lízátkem, tyčí s cedulí, ji zvedne. Teprve teď může závodník vyrazit.
Ve Ferrari místo „lízátka“ používají speciální semafor zavěšený na rameni nad boxovým stáním. „Systém funguje jednoduše. Když je k autu připojena tankovací hadice, svítí červené světlo.
V určitém momentu se rozbliká další světlo vedle červeného, které jezdce upozorní, že se má připravit,“ vysvětluje šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali,.
„Jakmile je hadice vytažena, rozsvítí se zelené světlo a jezdec může jet, pakliže mechanik nepozdržel rozsvícené zeleného světla v případě, že je v boxové uličce příliš blízko jiné auto a mohlo by dojít ke kolizi.“
Zní to jednoduše, jenže v GP Valencie neklaply Ferrari dvě ze čtyř zastávek v boxech. Massa byl vypuštěn v době, kdy se boxovou uličkou řítil Němec Sutil.
Málem se srazili a Ferrari dostalo za situaci, kterou stáj zavinila, pokutu čtvrt milionu korun. A pak přišel případ Räikkönen. Odnesl ho tankující mechanik zlomeninou palce na noze a naražením zad.
„Náš systém je jednoduchý. Když je červená, tak je červená – je to jako když je lízátko dole,“ říká Domenicali. „Nemyslím, že by ten systém byl špatný a měl se změnit. Jen musíme pohlídat, aby byl stoprocentně funkční.“
Ferrari experimentovalo s provedením zastávek v boxech už dřív. Před semaforem například používali „lízátko“ se zrcadlem, takže mohl Michael Schumacher sledovat, co se děje za jeho zády a také si zkontrolovat pneumatiky v době, kdy je nebylo možné přezouvat. U Renaultu také používají „semafor“, ale ten je součástí „lízátka“. Ostatní stáje zůstávají u konvenčního řešení.
Běžnou praxí je, že týmy mechaniků ve čtvrtek a v pátek trénují zastávky s rezervními vozy. Ferrari už ale záložní stroj nevozí a na klíčové momenty se nepřipravuje. Cvičných zastávek přitom absolvuje sehraná skupina mechaniků zhruba tisíc ročně.
„Nemyslím, že by byl problém v tomhle, protože se důkladně připravujeme doma a klademe velký důraz na simulaci různých problémů,“ říká Domenicali s tím, že muži v rudých overalech cvičí i to, jak bleskurychle vyměnit poškozené přední křídlo nebo uvolnit zaseknutou matici kola.
Před GP Belgie, která se jede za dva týdny, by ale možná bylo účelnější vyzkoušet, zda Kimi Räikkönen pozná barvy. V Kanadě v boxech na červenou zastavil, při GP Evropy nikoliv.