Květoslav Šimek
4. září 2012 • 16:00

Šéf Barum rally Regner o smrti diváka: Nebylo to nebezpečné místo

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
Nezmarova vize a Kaniovy peníze: nový Liberec. Co Kulenovič a Slavia?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Bezpečnostním opatřením věnovali spoustu času. Přesto při Barum Czech Rally Zlín zemřel jeden z diváků, který stál v pořadateli vymezeném území. Ředitel soutěže Miloslav Regner říká, že pro bezpečnost diváků i jezdců udělali maximum. „V tomto úseku nikdy problém nebyl, pro všechny je to velice těžká a smutná věc.“



Pečlivě vybírají místa, kde diváci mohou stát a kde už nikoliv. Podél tratí mají postavených dvanáct stovek traťových komisařů, před každou rychlostní zkouškou s nimi probírají možná rizika.
Přesto se Barum Czech Rally nevyhnula tragédie. Václav Kopáček v neděli vylétl ve stošedesátikilometrové rychlosti z trati, příkop jeho vůz vysoko katapultoval a jeden z diváků na to doplatil životem.

Bylo to nebezpečné místo?
„Před každou soutěží probíráme záběry z kamer aut a snažíme podle nich určovat bezpečné zóny. Tohle místo jsme nepovažovali za tak nebezpečné, nikdy dřív se tam nic takového nestalo. Bylo nad úrovní cesty, ve vnitřní straně zatáčky. Školíme pořadatele, pečlivě se držíme safety plánu, nikdo nesmí jít blíž. Jednou mi před závodem říkal jeden pán: ‚Zase budete diváky honit od tratě?‘ Že prý byl na Monte Carlu, seděl na zídce u trati a nohy měl do erzety… Já mu na to říkal, že je zázrak, že ještě stojí na vlastních nohách. Pro bezpečnost děláme maximum.“

Přesto - dá se rally zabezpečit ještě víc?
„Vždycky můžete něco udělat jinak. Vyhodnocujeme to po každé rally, pak se podle toho řídíme. Držíme se klasického desatera, které platí už roky – aby byl divák nad úrovní tratě, v bezpečné vzdálenosti, aby se dodrželo všechno kolem a tak dál…Bohužel, i tak se tahle smutná událost stala.“

Není problém v tom, že jsou soutěže čím dál rychlejší? Třeba Roman Kresta říkal, že nikdy na Barumce nejel tak rychle jak letos.
„Vyvíjí se pneumatiky, vyvíjí se podvozky, tlumiče, všechno. Je pravda, že před deseti, patnácti lety se jezdilo jinak. Teď guma drží, drží a najednou třeba pustí. A hrana, kde se to stane, je strašně tenká a krátká. Ne každý na to správně zareaguje. Když dřív jelo auto smykem, mohl si s tím jezdec hrát, něco s autem dělat. Současná auta nemají větší výkony, není to o motorech, o maximální rychlosti, ale o podvozcích a gumách.“

Je třeba lépe pracovat s mladými jezdci?
„To je dvousečné. Pokud se mají dostat na nějakou výkonnost, musí jezdit od mládí. Pokud bychom striktně řekli – pět let budeš jezdit v malém autě a až potom přesedneš do velkého, tak má jezdec po zenitu. Všude ve světě jezdí mladí kluci.“

V Německu nebo v Belgii je striktně dáno, že diváci nesmí být blíž trati, než 100 až 200 metrů. Je to řešení?
„Tahle nehoda se od začátku až po její konec odehrávala na nějakých dvou stech metrech… Není to snadná záležitost, nedá se říct, kolik metrů je bezpečných.“

Nárazník vozu Josefa Kopáčka, který havaroval na zlínské Barum rallye, při nehodě zemřel jeden z fanoušků
Nárazník vozu Josefa Kopáčka, který havaroval na zlínské Barum rallye, při nehodě zemřel jeden z fanoušků

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud