iSport.cz
Rallye
Začít diskusi (0)

Mladí jezdci bez zkušeností by měli začít se závoděním od nejmenších aut. Tenhle názor se valí Českem po tragické havárii na letošní Barum Rally. Zemřel při ní jeden z diváků poté, co vylétl vůz Václava Kopáčka z trati mezi fanoušky. S názorem nesouhlasí Tomáš Singer. Ten seděl ve voze Kopáčka jako navigátor. Zastává se talentovaných jezdců. Tvrdí přitom, že řada zainteresovaných lidí, kteří se k problému vyjadřují, nemluví pravdu. Za tragické nehody může podle něj prý i netečnost pořadatelů.

Singer připouští, že mladá generace jezdců připomíná dravce, kteří nemají respekt z rychlosti. Připisuje to však obecnému faktu, že mladí obecně více riskují. Zároveň se zastává pranýřovaného Václava Kopáčka.

„Je to nesmírně talentovaný závodník, který má cit pro řízení závodního automobilu jako málokdo další. Bohužel má jiné vnímání rychlosti a nedosáhl kýžené spolehlivosti, která je při rally nutná,“ poznamenal Singer s tím, že by Kopáček mohl patřit v budoucnu k české jezdecké elitě.

„Nehoda, kterou jsme s Václavem prožili, nás velmi mrzí, ale nemohli jsme jí nijak zabránit. Za následky nehody ale nemůže být jezdec nijak viněn a mrzí mě výroky některých kolegů, kteří nehodu komentovali a v její souvislosti poukazovali na nezkušenost některých mladých jezdců," prohlásil Singer.

"To jistě není případ Václava Kopáčka, který má za sebou dlouhou cestu od amatérských rally,“ hájil parťáka.

Aktivní jezdci se podle Singera snaží komunikací s pořadateli omezit riziko havárií. Žádají o vyřazení nebezpečných míst z tratě rally, nebo přidáváním zpomalovacích retardérů. „Bohužel toto úsilí se v poslední době jeví jako zbytečné plýtvání časem,“ posteskl si Singer.

„Typickým příkladem je pořadatel Barum rally, který ještě před dvěma lety na návrh špičkového jezdce Romana Kresty rozmístil na trati retardéry, ale vzápětí prohlásil, že jde o soutěž IRC a žádný jezdec nemá trať kontrolovat. AJR tedy již dva roky trať Barum rally oficiálně nekontroluje,“ dodal.

Soutěž zařazená vedle českého šampionátu i do seriálu IRC a mistrovství Evropy byla po nehodě předčasně ukončena. Letos šlo už o třetí předčasně ukončenou soutěž českého šampionátu.

V květnu zemřel při Rally Český Krumlov spolujezdec Aleš Zimolka, v červenci pak na Rally Bohemia přišel o život Bohuslav Ceplecha, navigátor jezdce Martina Semeráda.

Celé vyjádření Tomáše Singera:

Nemohu dále přihlížet honu na čarodějnice

Dlouho jsem váhal, zda se mám v takto vypjaté atmosféře sám vyjadřovat. Okolnosti a věci, které se v poslední době dějí, mě přesvědčily, že ano.

Za uplynulý týden televizní stanice odvysílaly mnoho reportáží z nešťastné havárie při Barum rally. Většina reportáží se line v duchu, jak nebezpečná rally je, a jak nebezpeční jsou mladí jezdci. Většina reportáží je také více či méně upravená a nepravdivá. Také některé osoby, které v reportážích vystupují, buď záměrně nebo nevědomky nemluví zcela pravdu. Bohužel to mohu posoudit, protože jsem byl přímo u toho a vedle Václava Kropáčka jsem při Barum Rally seděl.

Nestrašme veřejnost mladými jezdci. Ano, nastupuje nová mladá generace, která je dravá a nemá respekt z rychlosti. Ale to je přirozený stav a projevuje se to nejen v řízení závodních automobilů. Mladí obecně více riskují. Nelíbí se mi aktuální pranýřování jezdce Václava Kopáčka, kterého jsme měl možnost poznat více, než mnozí jiní, kteří se teď k němu vyjadřují. Je to nesmírně talentovaný závodník, který má cit pro řízení závodního automobilu jako málokdo další. Bohužel má jiné vnímání rychlosti a nedosáhl kýžené spolehlivosti, která je při rally nutná. Pokud se mu v budoucnu podaří k rychlosti a nespornému talentu k řízení závodního vozu přidat i spolehlivost, tak jej budeme vídat na těch nejvyšších příčkách českého mistrovství. Nehoda, kterou jsme spolu s Václavem prožili nás velmi mrzí, ale nemohli jsme jí nijak zabránit a ani jsme si v prvních okamžicích neuvědomovali její důsledky. Vše se seběhlo velmi rychle… Za následky nehody ale nemůže být jezdec nijak viněn a mrzí mě výroky některých kolegů, kteří nehodu komentovali a v její souvislosti poukazovali na nezkušenost některých mladých jezdců. To jistě není případ Václava Kopáčka, který má za sebou dlouhou cestu od amatérských rally přes nejrůznější slabší automobily až k silnému produkčnímu vozu.

Auta jsou čím dál rychlejší ale doba jde dopředu a zastavit se nedá. I naše generace bourala, ale rychlost vozidel nebyla tak velká a důsledky havárií nebyly dříve tak dramatické. Právě havárie ve velkých rychlostech jsou nejnebezpečnější jak pro posádky, tak pro jejich okolí – pro diváky. Zamysleme se spíše nad tím, jak riziko havárií ve velkých rychlostech minimalizovat. Asociace jezdců rally je občanské sdružení, které vzniklo po tragické nehodě jezdců Levory a Třebínové právě z těchto důvodů. Aktivní jezdci se snaží komunikací s pořadateli omezit riziko havárií při maximálních rychlostech upozorňováním na taková místa s žádostí o jejich vyřazení z tratě rally nebo přidáváním zpomalovacích retardérů. Bohužel toto úsilí se v poslední době jeví jako zbytečné plýtvání časem, protože mnoho pořadatelů návrhy AJR nerespektuje. Svoji úlohu zde sehrává i řídící orgán našich rally Svaz rally, kde zástupce AJR je stále méně vnímán se svými návrhy a připomínkami. Je to vcelku logické. Svaz rally se skládá téměř výhradně ze zástupců pořadatelů a každý návrh AJR je pro pořadatele většinou dalším výdajem z jejich rozpočtu.

Typickým příkladem je pořadatel Barum rally, který ještě před dvěma lety na návrh špičkového jezdce Romana Kresty rozmístil na trati retardéry, ale vzápětí prohlásil, že jde o soutěž IRC a žádný jezdec nemá trať kontrolovat. AJR tedy již dva roky trať Barum rally oficiálně nekontroluje a neschvaluje. Rychlých a nebezpečných úseků na trati letošní Barumky bylo více než dost. Barum rally je velmi oblíbená soutěž, která má ale opravdu jiné parametry než ostatní rally MMČR. Dokonce již přes rok usilují jezdci, aby Barum rally nebyla v této podobě součástí našeho mezinárodního šampionátu. Barum rally má nejvíce kilometrů RZ a je naší nejdražší soutěží. Nesnažím se útočit na pořadatele Barum rally, kteří mají krásnou náročnou rally, ale tak, jak je momentálně tato soutěž nastavena, nezapadá do MMČR a na tom se shodli všichni účastníci setkání jezdců v Radotíně na počátku roku 2012.

Svaz rally nyní vyvíjí horečnou aktivitu a předkládá různé návrhy, které se neustále mění. Pokud spolupráce Svazu rally s AJR ale i jezdci neorganizovanými v asociaci, bude tak špatná jako v roce letošním, mám vážnou obavu, že tento náš sport se bude vyvíjet někam, kam nikdo z nás nechce. Možná jsem teď hodně lidí popíchl a naštval, ale věřte mě, že se něco musí změnit a já bych začal od shora.

Začít diskuzi