Kdy začne Ferrari prohrávat?
ANALÝZA KUALA LUMPUR - Rok 2004. Byla to jedna z nejnudnějších sezon formule 1. Michael Schumacher vyhrál 12 závodů. Ferrari vládlo a že vyhrálo, bylo jaksi samozřejmé. Letos hrozí to samé. Není to hysterická reakce soupeřů, ale reálná možnost. Italská stáj má výhodu, o které všichni vědí, jenže stejně jí nedokáží využít. Jmenuje se Bridgestone, jde o pneumatiky. Ukázaly to všechny tréninky v Austrálii i tamní závod - Ferrari má převahu, možná až o osm desetin na jedno kolo. V Malajsii, kde se včera jely volné tréninky, se opakoval tři týdny starý scénář: Ferrari a daleko za ním ti ostatní. Felipe Massa drtivě vyhrál oba tréninky. Důvody? Jsou čtyři. Pravá a levá přední guma, pravá a levá zadní guma. Nic víc. Kdo umí ideálně využít pneumatiky, bude vyhrávat. A ve chvíli, kdy je jediným dodavatelem "černého zlata" japonská firma Bridgestone, která s Ferrari spolupracuje už od roku 1998, je logické, kdo bude mít výhodu. "Změnili jsme konstrukci pneumatik i samotné směsi," říká Hisao Sagunama, šéf Bridgestone pro formuli 1. "Není možné, aby měl někdo výhodu." Oficiálně to nepřizná. Vlastně ani nemůže. Jenže Ferrari výhodu má. Renault přiznal, že si s pneumatikami neví rady. Ještě loni totiž závodil na francouzských michelinech, stejně tak jako McLaren. Ferrari s Japonci spolupracuje už desátým rokem a podle neoficiálních informací jsou letošní gumy velmi podobné těm z roku 2004. Tedy modelům, na kterých mělo Ferrari drtivou převahu. Není náhoda, že se to samé opakuje o tři sezony později. Ve formuli 1 totiž hraje náhoda roli maximálně několik jednotek procent. Monopost F1 je natolik komplexní, že se nahodilé faktory vyskytují výjimečně a málokdy mají vliv na výsledek závodu. I proto může jediný faktor přebít ostatní. U pneumatik se to stalo. Jasným příkladem je například loňská anabáze Toyoty. V době, kdy byl vůz pro rok 2006 navržen, rozhodli šéfové v Tokiu, že se tým F1 musí podřídit celkové strategii automobilky a stejně u sériových vozů obouvat gumy Bridgestone. Půl roku trvalo, než se podařilo monopost přestavit tak, aby si s nimi rozuměl. Stejný problém má teď McLaren, Renault i další, zatímco Ferrari své pneumatiky dokonale zná a využívá toho. Není to nic špatného, vše odpovídá pravidlům. Díky jednomu faktoru převýšilo ostatní a jen tak se své výhody nevzdá. Kdy tedy začne Ferrari prohrávat? Může to znít jako klišé či obecná fráze. Nejvíc záleží na tom, kdy ostatní pochopí, jak pneumatiky fungují a jak je třeba s nimi zacházet. Přitom jde o kus gumy, který váží včetně ráfku necelých osm kilogramů. Foto popis| STÁJ FERRARI jezdí na pneumatikách Bridgestone už od roku 1998 a těží z toho i Kimi Räikkonen Foto autor| Foto: AP