Mosley: otec fašistou, on diktátorem

lex
Motorismus

MUŽI V POZADÍ FORMULE 1 MANAMÁ - Někdy jeho vláda připomíná tvrdou diktaturu. Co chce změnit na formuli 1, to si také prosadí a nikoho se moc neptá. Max Mosley se vyžívá v dlouhých proslovech. A jako prezident Mezinárodní automobilové federace FIA umně pracuje s fakty. Zneužívá je, obrací, nehodící se zapomíná. Pravidla šampionátu ovládá despotický demagog. A sám při tom říká: "Já o ničem nerozhoduji." Intelektuál. To slovo na něj přesně sedí. Miluje literaturu faktu, nejradši by rok objížděl festivaly klasické hudby a naplňoval svoji duši. Max Mosley studoval školy v Anglii, Irsku, Francii a Německu. Má za sebou techniku v Oxfordu a práva v Londýně. Vedle angličtiny mluví francouzsky a německy. Ideální džentlmen pro britskou politiku. Jenže nikdy se do ní nedostane. Kvůli svému otci. Sir Oswald Mosley totiž ve třicátých letech minulého století založil Britskou fašistickou unii a matka Diana Mitfordová obdivovala Adolfa Hitlera, se kterým se přátelila a psala si dopisy. "Politika pro mě byla vyloučená," přiznává Mosley, "a tak jsem hledal místo, kde by nebylo příjmení na obtíž. V motorsportu bylo jedno, jak jsem se jmenoval." Nejdřív závodil, propracoval se až do formule 2. Dokonce závodil i za Franka Williamse, ale nejlepším výsledkem bylo stejně až osmé místo. Vzdělaný mladý muž jako on za volant závodního auta nepatřil. "Jednou jsme mu poradili, že bude rychlejší, když si to v zatáčce střihne přes trávu. Bral nás vážně a skončil v pneumatikách," vzpomíná Jackie Olivier, bývalý majitel týmu Arrows. "Taky pořád nosil příšerný kožešinový kabát. Chtěl být jiní než my a taky že byl." Své závodění vzdal, společně s dalšími však založil tým March. Z formule 3 se s ním dostal až do F1. Tam jeho jezdci vyhráli dva závody a v mistrovství světa 1971 skončil tým celkově druhý. Jenže došly mu peníze. Poprvé se dal dohromady s mužem jménem Bernie Ecclestone. Pomohl mu v boji s rebelujícími týmy a první Concordskou dohodou, která určuje fungování F1 i dnes, zabránil rozkolu. Víc než závodění ho začalo bavit politikaření. Postavil se do čela asociace konstruktérů, Ecclestone mu pomohl do čela FIA. Víc než F1 se musel věnovat automobilovému průmyslu obecně. "Kdyby nějaká teroristická organizace ohlásila, že příští rok zabije 50 tisíc lidí, vlády by začaly okamžitě jednat. Ale při vědomí 50 tisíc mrtvých každoročně na evropských silnicích nedělají nic," říkával často. Týmy F1 od něj čekaly, jak jim coby šéf FIA pomůže. Mosley se ovšem obrátil proti nim. Přes všechny dohody a smlouvy prosadil změny pravidel. Tupě sledoval snahu o snížení nákladů F1 a ve Světové radě motoristického sportu, kde si politickou korupcí kupoval hlasy, prosadil návrhy, jejichž překotné zavedení týmy stálo víc peněz, než ušetřilo. Mosley rovněž může za skandální GP USA 2005, kdy závodilo jen šest aut. A také kvůli němu začaly automobilky vyhrožovat, že si založí vlastní sérii. Vždycky se jim smál a přinejmenším do konce roku 2009 bude i dál. Navenek bude oponovat Ecclestonovi, ale pak se s ním v soukromí domluví tak, aby vyhráli oba. *** MAX MOSLEY Narozen: 13. dubna 1940 v Londýně Rodinný stav: ženatý s Joan, dlouhá léta ale spolu nežijí Pozice: prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Největší úspěchy: zapojil FIA do úsilí za vyšší bezpečnost silničního provozu, první vítězství ve volbách prezidenta FIA proti J.-M. Balestremu, dvě vítězství ve velkých cenách a 2. místo v MS 1971 vozů March