Enge s Charouzem devátí

Deváté místo obsadili čeští jezdci Tomáš Enge a Jan Charouz spolu s Němcem Stefanem Mückem ve slavném automobilovém závodě 24 hodin Le Mans.
Posádka týmu Charouz Racing System při premiérovém startu s prototypem Lola Aston Martin ujela o 27 kol méně než vítězové.
Prvenství v nejtěsnějším závodě v historii vybojoval tým Audi v čele s dánským rekordmanem Tomem Kristensenem, který v Le Mans vyhrál už poosmé. Se svými kolegy Italem Rinaldem Capellem a Britem Allanem McNishem urazili před zraky 258 tisíc diváků na 13,629 km dlouhé trati 381 kol.
Audi si v 76. ročníku připsalo osmé prvenství za posledních devět let a pátý triumf po sobě. Vítězové předstihli o necelé jedno kolo vůz Peugeot pilotovaný bývalým mistrem světa formule 1 Kanaďanem Jacquesem Villeneuvem, Francouzem Nicolasem Minassianem a Španělem Markem Geném.
Třetí skončil další peugeot, jehož posádku tvořil testovací jezdec BMW-Sauber ve formuli 1 Rakušan Christian Klien, Francouz Frank Montagny a Brazilec Ricardo Zonta. Francouzské automobilce se tak nepovedlo navázat na triumfy z let 1992 a 1993.
Posádka českého týmu odstartovala ze třetí řady, ale po necelých dvou hodinách přišly komplikace. Charouz vylétl z trati, když za pomalejšími vozy ztratil přítlak a kontrolu nad strojem.
Po opravě se vůz vrátil do závodu na 48. místě, ale po stíhací jízdě se probojoval až do první desítky absolutního pořadí i v elitní kategorii LMP1. V cíli byl navíc třetí mezi vozy s benzínovým motorem.
"Jsem na sebe naštvaný kvůli chybě z úvodu, která nám zkomplikovala závod. Na druhé straně jsme ukázali dobrou rychlost," uvedl Jan Charouz na svém webu. Závod byl prý hodně náročný kvůli proměnlivým podmínkám. "
Loni sice taky pršelo, ale aspoň to byl stabilní déšť, zatímco letos byly ve druhé polovině závodu v prakticky každém kole jiné podmínky."
Enge závodil v Le Mans už posedmé, ale poprvé ve třídě LMP1. "Řízení prototypu je pro mě zcela nový zážitek, hodně se mi to líbilo. Na druhou stranu bylo jasné, že se nemůžeme rovnat továrním dieselům, takže jsme nikdy neměli reálnou šanci na celkové vítězství," uvedl Enge, který v roce 2003 vyhrál s vozem Ferrari třídu GTS.
Šéf týmu Antonín Charouz byl s premiérou stroje Lola Aston Martin spokojen. "Vůz jasně ukázal, že pokud jde o rychlost, pak těžko hledá mezi benzínovými vozy konkurenci. To, že tovární diesely hrály jinou ligu, nebylo překvapením. Jako soukromník se těžko můžete měřit se silnými továrními týmy a jejich zdroji. Dali jsme do toho vše, dohnali velkou ztrátu na naše přímé soupeře, takže jsem spokojený," uvedl Charouz. Audi a Peugeot podle agentury SID investovaly do vývoje částku kolem 200 milionů eur.
Kristensen se osmým vítězstvím ještě více odpoutal v historickém pořadí od druhého Belgičana Jackyho Ickxe, jenž má na kontě šest prvenství. "Tom se stal definitivně nesmrtelným. Je a navždy zůstane králem Le Mans," řekl šéf týmu Audi Wolfgang Ullrich.
"Absolvovat tu závod bez technických potíží, to je něco mimořádného," rozplýval se Kristensen, který však dvě hodiny před koncem málem doplatil na kolizi s jedním z pomalejších soupeřů. Střet ale ustál.
O zkompletování unikátního hattricku se snažil Villeneuve, který mohl k titulu mistra světa F1 a vítězství v závodu 500 mil v Indianapolis přidat úspěch v dalším slavném podniku.
Několik kol kroužil v čele, ale když po 14 hodinách začalo pršet, opanovalo závod Audi. Villeneuve musel ve 234. okruhu přepustit první místo Kristensenovi. "S naším autem to bylo těžké. V zatáčkách motor ztrácel výkon, takže se špatně předjíždělo," uvedl Kanaďan.
Závod dokončilo 35 z 55 posádek.
Výsledky:
1. Capello, Kristensen, McNish (It., Dán., Brit./Audi R10 TDI) 381 kol (5192,649 km), 2. Gené, Minassian, Villeneuve (Šp., Fr., Kan./Peugeot 908 HDI) -4:31,094, 3. Klien, Montagny, Zonta (Rak., Fr., Braz./Peugeot 908) -2 kola, ...9. Enge, J. Charouz, Mücke (oba ČR, Něm./Lola Aston Martin) -27 kol.