Automobilové závodění je finančně nejnáročnějším sportem světa. Vývoj, provoz a opravy strojů pro okruhy nebo rally se počítají v desítkách milionů. Nejdražší je samozřejmě formule 1.
Ujet kilometr a spolknout přitom patnáct tisíc korun zvládne ale i rally vůz Citroën C4 WRC nebo vytrvalostní prototyp Audi R15.
Rodinný Citroën C4 za tři sta tisíc dokáže po sečtení všech vstupních nákladů ujet jeden kilometr v průměru za pět korun. Majitel závodního Citröenu C4 WRC v ceně pětadvaceti milionů potřebuje na stejnou vzdálenost sáhnout do kapsy pro patnáct tisíc korun.
Celá sezona v seriálu mistrovství světa WRC (dvanáct podniků) potom vyjde na sedmdesát milionů. To proto je na startu mistrovství světa v rally, stejně jako ve formuli jedna, minimum soukromých týmů. Stamilionové rozpočty utáhnou jen velké tovární týmy.
Propočty průměrných nákladů udržují už několik let na prvním místě formuli jedna. Jenom výrobní cena jednoho monopostu Ferrari se pohybuje okolo 80 milionů korun. Maranellská stáj přitom s vozem ujede maximálně tři závody.
LIGA VÝJIMEČNÝCH aneb STROJE ZA MILIARDY |
Ferrari F1 typ 2008 Citroën C4 WRC Údaje jsou uvedeny v korunách. |
„Oživení elektroniky pomocí speciálního počítače a nastartování motoru běžný člověk nezvládne. Naši lidé ale na přání zákazníka dorazí kamkoliv,“ vysvětluje Mario Capelli, manažer klientského oddělení Ferrari, proč musí každé soukromé projížďce s vlastní F1 asistovat pětičlenná skupina techniků přímo z Maranella.
Cenu služby, kterou nejčastěji využívají zákazníci z bohatých ropných emirátů (dva ojeté monoposty Ferrari F1 ale patří i majitelům slovenské finanční skupiny J&T, pozn.), Ferrari nezveřejňuje. Jediným vodítkem k určení ceny této zábavy tak zůstává životnost motoru, který vydrží necelých osm set kilometrů. Náhradní stojí dvanáct milionů.
Stejnou životnost má i motor rally speciálu WRC. Ten momentálně nejlepší, který si jako soukromník můžete pořídit na víkendovou zábavu, je Citröen C4 WRC. Jezdí s ním i pětinásobný mistr světa Sébastian Loeb.
Aby konkurence neopsala poslední technologii, odprodává francouzská automobilka pouze loňské modely. A to ještě s jinou verzí elektroniky, než používá tovární tým. Díky tomu „klesne“ pořizovací cena této ojetiny z třiceti na dvacet milionů korun. Stejně jako v případě F1 je ale potřeba další miliony přičíst na provoz.
Důvodem drahoty strojů F1 a speciálů WRC je vedle vysokých vstupních nákladů na vývoj jejich náročná ruční výroba a použití drahých kosmických materiálů. A potom také omezená životnost všech komponentů.
Převodovka rally Citroënu vydrží 800 km, brzdy se potom musí měnit po každé stovce ujetých kilometrů. Cena jedné sady je přitom 250 tisíc. V kontextu těchto čísel se tak potom spotřeba 80 litrů na 100 km jeví jako zanedbatelný detail. A to i přesto, že litr závodního benzinu vyjde na tři sta korun.
Do soukromých rukou zatím není určen stroj Audi R15 TDI. Novinku mezi sportovními prototypy nasadí německá automobilka tento víkend do slavného závodu 24 hodin v Le Mans.
Do vývoje stroje, který na rozdíl od rally speciálu Citroën nemá základ v sériovém autě a od začátku je stavěn pouze pro závodní účely, investovalo Audi v přepočtu 1,4 miliardy korun.
To je oproti nákladům na vývoj Ferrari F1 třetinová cena, přesto právě tovární sportovní prototypy pro Le Mans paří mezi druhý nejdražší motoristický sport.