PŘÍLOHA AUTO: Kabriolet – stroj na zážitky

Jízda s otevřeným nebem nad hlavou je prý ta nejlepší jízda na světě. Tvrdí to alespoň většina z těch, kteří se někdy posadili do kabrioletu. Spíš než o sportovní řízení tady jde o relax a ještě intenzivnější vnímání krajiny. Přitom ale nákup auta se stahovací střechou nemusí nutně znamenat kompromis v otázce praktičnosti.
Kabriolet nelze vnímat pouze jako jednu z dalších karosářských variant daného auta. Kabriolet je symbolem životního stylu – hračka pro zábavu, kterou si kvůli vyšší pořizovací ceně a větším nárokům na provoz nemůže dovolit každý.
V porovnání s běžným modelem je verze se stahovací střechou kvůli náročnější výrobní technologii zhruba o třicet procent dražší. A zvýšené provozní náklady představuje například nutnost parkovat takové auto v garáži a speciálním servisním režimu. Tedy pokud mluvíme o verzích s klasickou plátěnou střechou, kterým sucho a bezpečí uzavřeného prostoru sluší nejvíce.
„Kvůli tomu, že ne každý má šanci parkovat v garáži ale také kvůli větší využitelnosti po zbytek roku začaly zhruba před deseti lety automobilky vyrábět kabriolety s plechovou skládací střechou,“ říká Tomáš Losenický, který sám vlastní VW Eos.
„Před tím jsem měl Peugeot 306, ale jeho plátno na ulici trpělo a já s ním– jednou mi ho dokonce někdo proříznul nožem a časem začalo do auta i zatýkat,“ vysvětluje Losenický.
Natažená plátěná střecha také kvůli turbulencím nesnese vysokou rychlost. Nově pořízený Eos má plechovou střechu, takže mu nevadí vandalové, rychlost ani počasí. A když je střecha natažená nahoře, vypadá auto jako obyčejné kupátko. Proto se všem autům s plechovou skládací střechou říká CC (zkratka coupé + cabrio, pozn.).
V případě koncepce plechové skládací střechy, kterou dnes používá většina automobilek, se ale ještě více projeví jedna z největších slabin všech kabrioletů. Řeč je o podstatném nárůstu hmotnosti v porovnání s běžným modelem.
Chybějící pevná střecha totiž auto okrádá o tuhost karoserie, kterou je potřeba dohnat jinde – nejčastěji jsou to masivní výztuhy prahů a také železné pláty mezi motorovým prostorem a kabinou.
To může být v extrémním případě až 200 kg navíc, plechová střecha přidává dalších padesát kilo, zatímco ta plátěná zhruba polovinu.
Plátěná střecha také nepotřebuje tak složitou konstrukci skládání a v kufru zabere méně místa. To proto na „plátno“ sazí především sportovní roadstery (dvousedadlové vozy, pozn.). Na systém sklápění pomocí elektromotorů potom sází obě koncepce.
„Některá auta jsou sice od začátku vyvíjená a stavěná jako kabriolety a tomu odpovídá i vysoká tuhost, všechny ostatní modely jsou ale pouze otevřené varianty klasických hatchbacků nebo sedanů, což vyžaduje určité kompromisy v tuhosti a hmotnosti a o sportovní jízdě nemůže být příliš řeč. Naštěstí za volantem kabrioletu tak nějak ani nemáte potřebu jet rychle a řezat zatáčky, ale spíš si užívat okolí. Přesto je vhodné pořídit si silnější motor, a to hlavně kvůli předjíždění,“ vysvětluje Lásenický.
Pro velké pětimístné kabriolety koncepce CC se proto úplně nejvíce hodí turbodiesely s mohutným zátahem od spodních otáček. Takové auto lépe odjíždí z křižovatky i předjíždí, jenom si při jízdě s otevřenou střechou musíte zvyknout na klapot dieselu.
Přestože je vídáváme i ve městech, domovským teritoriem všech kabrioletů jsou přímořská letoviska nebo slunce zalité horské silničky. To úplně nejdůležitější je ale kvalita silnice. Každého napadne, že čím hladší, tím lepší.
Ano, u kabrioletů to ale platí dvojnásob. Mechanismy skládání a stahování střech jsou totiž mimořádně citlivé na vibrace. Při projetí opravdu velkého výmolu může dokonce dojít ke zkroucení mechanismu a nemožnosti se střechou pohnout nahoru ani dolu.
Riziko nevratného poškození také hrozí u automobilů opravených po nehodě. Pokud se tedy pro svůj první kabriolet vypravíte do bazaru, dejte se vedle obvyklých věcí mimořádný pozor i stav střechy a její stahovací mechanismus.
![]() | Ve středeční příloze deníku Sport Auto najdete: |
» celou řadu zajímavostí ze světa motorismu O čem se mluví: » V čem spočívá kouzlo jízdy s nebem nad hlavou? » Škoda Felicia - nejslavnější české auto bez střechy |