PŘÍLOHA AUTO: Kabriolet – stroj na zážitky

BMW 635d
BMW 635dZdroj: Internet
Jan Černý
Motorismus
Začít diskusi (0)

Jízda s otevřeným nebem nad hlavou je prý ta nejlepší jízda na světě. Tvrdí to alespoň většina z těch, kteří se někdy posadili do kabrioletu. Spíš než o sportovní řízení tady jde o relax a ještě intenzivnější vnímání krajiny. Přitom ale nákup auta se stahovací střechou nemusí nutně znamenat kompromis v otázce praktičnosti.

Kabriolet nelze vnímat pouze jako jednu z dalších karosářských variant daného auta. Kabriolet je symbolem životního stylu – hračka pro zábavu, kterou si kvůli vyšší pořizovací ceně a větším nárokům na provoz nemůže dovolit každý.

V porovnání s běžným modelem je verze se stahovací střechou kvůli náročnější výrobní technologii zhruba o třicet procent dražší. A zvýšené provozní náklady představuje například nutnost parkovat takové auto v garáži a speciálním servisním režimu. Tedy pokud mluvíme o verzích s klasickou plátěnou střechou, kterým sucho a bezpečí uzavřeného prostoru sluší nejvíce.

„Kvůli tomu, že ne každý má šanci parkovat v garáži ale také kvůli větší využitelnosti po zbytek roku začaly zhruba před deseti lety automobilky vyrábět kabriolety s plechovou skládací střechou,“ říká Tomáš Losenický, který sám vlastní VW Eos.

Sportovní kabrioletSportovní kabriolet • Jan Černý Sport

„Před tím jsem měl Peugeot 306, ale jeho plátno na ulici trpělo a já s ním– jednou mi ho dokonce někdo proříznul nožem a časem začalo do auta i zatýkat,“ vysvětluje Losenický.

Natažená plátěná střecha také kvůli turbulencím nesnese vysokou rychlost. Nově pořízený Eos má plechovou střechu, takže mu nevadí vandalové, rychlost ani počasí. A když je střecha natažená nahoře, vypadá auto jako obyčejné kupátko. Proto se všem autům s plechovou skládací střechou říká CC (zkratka coupé + cabrio, pozn.).

V případě koncepce plechové skládací střechy, kterou dnes používá většina automobilek, se ale ještě více projeví jedna z největších slabin všech kabrioletů. Řeč je o podstatném nárůstu hmotnosti v porovnání s běžným modelem.

Chybějící pevná střecha totiž auto okrádá o tuhost karoserie, kterou je potřeba dohnat jinde – nejčastěji jsou to masivní výztuhy prahů a také železné pláty mezi motorovým prostorem a kabinou.

To může být v extrémním případě až 200 kg navíc, plechová střecha přidává dalších padesát kilo, zatímco ta plátěná zhruba polovinu.

Plátěná střecha také nepotřebuje tak složitou konstrukci skládání a v kufru zabere méně místa. To proto na „plátno“ sazí především sportovní roadstery (dvousedadlové vozy, pozn.). Na systém sklápění pomocí elektromotorů potom sází obě koncepce.

Škoda Felicia - nejznámější český kabrioletŠkoda Felicia - nejznámější český kabriolet • Internet

„Některá auta jsou sice od začátku vyvíjená a stavěná jako kabriolety a tomu odpovídá i vysoká tuhost, všechny ostatní modely jsou ale pouze otevřené varianty klasických hatchbacků nebo sedanů, což vyžaduje určité kompromisy v tuhosti a hmotnosti a o sportovní jízdě nemůže být příliš řeč. Naštěstí za volantem kabrioletu tak nějak ani nemáte potřebu jet rychle a řezat zatáčky, ale spíš si užívat okolí. Přesto je vhodné pořídit si silnější motor, a to hlavně kvůli předjíždění,“ vysvětluje Lásenický.

Pro velké pětimístné kabriolety koncepce CC se proto úplně nejvíce hodí turbodiesely s mohutným zátahem od spodních otáček. Takové auto lépe odjíždí z křižovatky i předjíždí, jenom si při jízdě s otevřenou střechou musíte zvyknout na klapot dieselu.

Přestože je vídáváme i ve městech, domovským teritoriem všech kabrioletů jsou přímořská letoviska nebo slunce zalité horské silničky. To úplně nejdůležitější je ale kvalita silnice. Každého napadne, že čím hladší, tím lepší.

Ano, u kabrioletů to ale platí dvojnásob. Mechanismy skládání a stahování střech jsou totiž mimořádně citlivé na vibrace. Při projetí opravdu velkého výmolu může dokonce dojít ke zkroucení mechanismu a nemožnosti se střechou pohnout nahoru ani dolu.

Riziko nevratného poškození také hrozí u automobilů opravených po nehodě. Pokud se tedy pro svůj první kabriolet vypravíte do bazaru, dejte se vedle obvyklých věcí mimořádný pozor i stav střechy a její stahovací mechanismus.

deník SportVe středeční příloze deníku Sport Auto najdete:
» celou řadu zajímavostí ze světa motorismu

O čem se mluví:
» V čem spočívá kouzlo jízdy s nebem nad hlavou?
» Škoda Felicia - nejslavnější české auto bez střechy
Začít diskuzi