PŘÍLOHA AUTO: Provoz ferrari stojí majlant

Ferrari – ikona sportovních aut. O víkendu si majitelé těchto vozů dali v Praze malý sraz. Podnikatel, pekař a kavárník Vlasta Hájek, má jednu takovu rudou ikonu doma a na vlastní kůži poznal, jak snadno se dá propadnout kouzlu jejího vytočeného motoru. Moc dobře také ví, na kolik přijde provoz takového čtyřkolového skvostu a co všechno dělá českým ferraristům starosti.
V Česku je registrováno přes 200 vozů značky Ferrari. Část jejich majitelů založila klub Scuderia Boys, který pro své členy pořádá společné srazy a vyjížďky. „Nebereme mezi sebe každého. Zajímáme se pouze o ferraristy – srdcaře, kteří auto nepovažují pouze za nástroj k machrování, říká jeden ze zakladatelů největšího českého Ferrari klubu Vlasta Hájek.
Jak se pozná Ferrarista srdcař a Ferrarista pozér?
„Ten první miluje značku Ferrari jako takovou. Zajímá se o její historii, sportovní aktivity a jízdu ve Ferrari považuje za životní styl. Má rád svoje auto a rád se s ním rychle sveze. A večer si o tom popovídá s ostatními Ferraristy, klidně u táboráku s buřtem v ruce. Pozéři, a je jich v Česku i všude jinde po světě dost, si pořídili Ferrari jenom kvůli machrování. Společně s přáteli se snažím dávat dohromady tu první skupinu. Teď je nás zhruba třicet a dokonce ne všichni mají Ferrari. Když je v pohodě a umí se chovat, může se do Scuderia Boys dostat i řidič jiné sportovní značky.“
Jaké nejcennější Ferrari jezdí v českém klubu?
„Určitě je to Ferrari Enzo. Tady v Česku jezdí pouze jedno a je to zároveň i auto, které patří k nám. Kvůli tomu, že bylo vyrobeno pouze 390 kusů a stojí třicet milionu korun, je to jedno z nejvzácnějších aut na světě vůbec. Jinak jsou v českém Ferrari klubu zastoupeny i všechny ostatní současné modely Ferrari a to platí i o značkách Maserati, Porsche nebo Lamborghini.“
Mluvil jste s majitelem nejdražšího Ferrari o tom, jak se mu s takovým autem žije tady v Čechách?
„Ano a je to stejné jako u všech ostatních majitelů sportovních aut. Lidé už se na řidiče sporťáků přestávají dívat jako na podivné existence a naopak přibývá zdvižených palců. Největším trápením ale stále zůstává katastrofální stav silnic. Hlavně letošní zima se na nich dost podepsal. Hodně mých známých vymetlo velkou díru úplně zničily disk. Řešením je přísný výběr kvalitních a opuštěných silnic, na který se jezdíme projet brzo ráno o víkendu, kdy je nejmenší šance potkat někoho, komu vadí rychlost přes 300 km/h.“
A taková místa jsou například kde?
„Hodně povedený je nový úsek královéhradecké dálnice D11 nebo dálnice z Brna na Olomouc. Já sám mám nejradši zatáčky v buchlovském kopci kousek před Uherským Hradištěm. Ale jak říkám, kvůli provozu je ideální čas na projížďku časné víkendové ráno.“
Na kolik vyjde jedna taková víkendová projížďka ve Ferrari?
„To záleží na množství pokut (smích). Paradoxní ale je, že jednou z nejmenších položek jsou účtenky za benzín. Nejenom že do Ferrari je lepší tankovat obyčejný Natural 95, protože dražší stooktanový benzín více zahřívá motor, ale hodně draho vyjde servis a vůbec údržba. Při rychlé jízdě odcházejí jak brzdy, tak pneumatiky. Po každých třiceti tisících se musí zajet do servisu na výměnu rozvodů motoru, což vyjde zhruba na sto tisíc korun. Většina majitelů jezdí kvůli kvalitě práce a vůbec dokonalému přístupu za servisem do Německa, například do Drážďan. Tamní dealer už Čechy bere za své domácí zákazníky.“
Dá se na Ferrari vydělat při následném prodeji?
„Ano, ale pouze u modelů z limitovaných sérií, jako je třeba již zmínění Enzo. Cenu si drží také odlehčené polozávodní verze jako třeba 360 Modena Challenge Stradale nebo 430 Scuderia. Ostatní verze po letech ztrácí na ceně stejně jako jiná auta a třeba takový ojetý, deset let starý model 360 Modena se dá pořídit za jeden a půl milionu a podle mě je to jedno z nejlepších aut pro začínající ferraristy.“
Co byste poradil všem všem, kteří uvažují o Ferrari?
„Zájemci o nový model se musí připravit na trpělivost. I když je krize, na některé zboží se stále vypisují pořadníky a třeba takové nové Ferrari 458 Italia je jedno z nich. Sám tohle auto chci a jenom ze známosti se na mě dostane až za rok. Ti, kteří chtějí Ferrari z druhé ruky, ti by si měli dát pozor na auta po havárii a na ty, jeichž majitele trávili příliš času jezděním po závodním okruhu. To jsou většinou auta s málo najetými kilometry, ale hodně opotřebovaná.“
Více o legendě mezi sportovními automobily (plus informace o tom, jak se nespálit při nákupu ojetiny z bazaru) se dočtete ve středeční příloze deníku Sport