Sport chce čínský poklad

Čína žije olympiádou
Čína žije olympiádouZdroj: AFP
Olympijské hry

Zdá se, že důsledky olympijských her v Pekingu budou mít blahodárný vliv na rozvoj sportovního byznysu v Číně i na celém asijském kontinentě. Zatímco v oblasti lidských práv se nic nezměnilo, popkultura novodobých gladiátorů si už pomalu obyvatele podmaňuje.

Sidney Crosby, Usain Bolt nebo Kobe Bryant budou jejich novými virtuálními kamarády.

NHL podepisuje smlouvu s hongkongskou společností ASN o vysílání zápasů své hokejové ligy v Asii včetně Číny na novém kanálu Yes TV.

NBA zakládá joint venture s firmou AEG, které po celém světě patří přes 90 multifunkčních arén, a plánuje stavbu dalších 12 hal v Číně.

Marketingová agentura mezinárodní atletické federace IAAF uzavírá smlouvu se šanghajskou společností SMG o vysílání série světových mítinků v letech 2010-2013 na 11 čínských kanálech, které pokrývají 800 milionů lidí.

Možná to není otevírání světu, ale obchod má cestu volnou.
„Mezinárodní atletická federace má o Asii eminentní zájem,“ líčí místopředseda atletického svazu Libor Varhaník.

„Olympiáda v Číně tomu výrazně pomohla. Atletika tam byla pro populaci velkým překvapením, jak je to zajímavý sport. Zaujaly zejména sprinty. A probudilo to ohromný zájem. Je přirozené, že to chtějí vytěžit.“

Dohodou se společností SMG světová atletika jen korunovala svůj dlouholetý útok na asijský trh. Jejím letitým marketingovým partnerem je skupina japonských firem, loni se konalo úspěšné mistrovství světa v Ósace, v roce 2011 se bude závodit v korejském Daegu. S televizní stanicí Al Džazíra spolupracuje IAAF už od roku 2003 a nedávno uzavřela novou smlouvu do roku 2013.

Z čínského koláče chtějí podíl i americké profesionální ligy. NHL bude v Asii vysílat 130 zápasů základní části, All Star Game i zápasy Stanley Cupu včetně finálové série.

„Hokej je v severních částech Číny poměrně populární a jeho obliba roste,“ pochvaluje si výkonný ředitel kanálu Yes TV Thomas Kressner, který bude NHL přinášet čínským divákům. „Vrchol profesionálního hokeje reprezentuje právě NHL a jsme hrdí, že můžeme tento vzrušující sport přinást i fanouškům v Číně.“

A basketbalová NBA? Ta už na čínském trhu vůbec není žádným nováčkem. V současnosti zdejší fanoušci šílí kvůli Jao Mingovi, který hraje za Houston Rockets, a I Ťien-lienovi z New Jersey Nets. Liga ale už v roce 1992 založila v Hongkongu svou kancelář a v současnosti v Číně zaměstnává stovku lidí.

Server nba.com je nejpopulárnější sportovní stránkou v Číně. V hlavním městě Pekingu jsou dva obchody NBA Stores a značkové výrobky NBA se dají koupit v mnoha dalších obchodech. V roce 2004 a 2007 se v Číně konaly exhibiční zápasy za účasti týmů NBA.

Nejnovější projekt nastartoval letos v lednu, kdy byla založena společnost NBA China. Ta začátkem měsíce uzavřela dohodu se společností AEG, jejímž předmětem je výstavba 12 multifunkčních arén v Číně.

„Vidíme Čínu jako vzrušující trh s rostoucí touhou po sportu a zábavě,“ vysvětil prezident AEG Timothy J. Leiweke. „Naše snaha je motivována zjevnou poptávkou po arénách, kde by se mohly konat zápasy NBA, sportovní události nebo koncerty.“

Pro NBA projekt znamená mimo jiné šanci obrnit se proti výkyvům finančního trhu. „Snažíme se naši hru globalizovat. Čínský trh je tak veliký, že by nás finanční krize neměla zasáhnout,“ řekl komisionář NBA David Stern.