12. října 2014 • 04:30

Taxis, díra i tlačenice. Tři nejhorší ZRADY Velké pardubické

Vstoupit do diskuse
0
  • Velký taxisův příkop a závodníci v problémech v roce 2007Velký taxisův příkop a závodníci v problémech v roce 2007FOTO: Jaroslav Legner (Sport)

    V Česku není slavnějšího a více obávaného dostihu. Legendární Velká pardubická se jede už dnes a Nedělní Sport vám přináší speciální přílohu k jejímu 124. ročníku. Jako ochutnávku vám nabízíme tři největší záludnosti na trati.

  • 1. VELKÝ TAXISŮV PŘÍKOP

    Po úpravách z roku 1993 už se zdaleka nejedná o drastickou překážku, která si pravidelně brala životy koní. Sedm metrů dlouhý skok přes metr a půl vysoký živý plot a metr hluboký příkop si však stále říká o uctivý respekt. Letos nervozitu zvyšuje fakt, že na startu je početné pole 22 koní.

    Taxis? Obyčejný cvalový skok, hájí překážku žokej, který na ní nikdy nespadl
    Video se připravuje ...

    Nepsaným pravidlem bývá, že si pole před překážkou seřadí Josef Váňa, který sám rád jezdí vpravo, stejně jako Josef Bartoš. „Nejlepší je jet ze své strany vpravo, aby se trošku roztáhlo pole. Ideální je jet v první polovině, pak je menší riziko pádu přes nějakého koně. Když jsou tam koně, musím volit jinou stopu a to není ideální,“ líčí Bartoš.

    Josef Váňa mladší si naopak před Taxisem starosti nedělá. „Táta furt říká, že musí jet vpravo. Jedu, kde je místo, kde si myslím, že by se mohlo podařit nedostat se do nějaké skrumáže. Tam, kde se naskytnu po Malé vodě, tam pojedu. Jestli vlevo, nebo vpravo, to je jedno,“ říká Váňa mladší.

    Žokej Josef Bartoš pózuje u Taxisova příkopu
    Žokej Josef Bartoš pózuje u Taxisova příkopu

  • 2. POPKOVICKÝ SKOK

    Na obávané šesté překážce už skončilo mnoho favoritů, včetně Váňova Železníka při jubilejním stém ročníku Velké pardubické v roce 1990. „Blbej skok, pro mě nejhorší ve Velké pardubické,“ ulevuje si Váňa. Problém je, že se skok skáče v plném tempu krátce po startu dostihu, koně čeká dlouhý skok a ostrý přechod do zatáčky.

    „Je to peklo, tam nikdy nevíte, co se stane,“ říká Váňa mladší. „I když to dobře skočíte, tak za tím je taková díra, že si můžete lehnout, jako já loni s Budapestem. Super to skočil, ale překvapila ho ta jáma a zatáčka doprava. Tenhle skok nemám rád. Myslím si, že všichni kolem nás ho nemají rádi taky.“

  • 3. TLAČENICE

    Dvaadvacet koní na startu, to už je rachot. Současné maximum dráhy je pětadvacet startujících, většinou ale bývá koní výrazně méně. V posledních letech se přitom Velká běhá ve velmi rychlém tempu, při němž je riziko kolizí ještě větší.

    „V dostihu se to hodně natáhne. Spíš jde o to, aby Orphee nenasadila tak vražedné tempo, protože pak na těžké půdě koně dělají chyby, které normálně nedělají. Vidíte, že po dvou kilometrech je hodně pádů,“ vysvětluje Bartoš.

    Nejlepší rada, jak se vyhnout kolizím, je držet se v popředí pole. „Nejlepší je jet zepředu, nebo úplně zezadu. Ale vzadu vám někdo může spadnout pod nohy. Takže jestli se chcete vyhnout problémům, jeďte jako Faltejsek a jeďte vepředu,“ usmívá se Váňa mladší a připomíná taktiku start – cíl současné šampionky Orphee des Blins.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud