Jak podnikají české hvězdy po kariéře: reality, klinika, ale i soláry a kliky
Pohostinství, reality, ale třeba i výroba klik. Řada sportovců po konci profesionální kariéry nezahálí a vrhá se na pole vlastního byznysu. Bývalý tenista Radek Štěpánek se například věnuje aditivům do paliv, ale také energetickým úsporám. Jak se mu daří a v čem podnikají další vybraní sportovci?
Pokračování 2/11
Radek Štěpánek
Bývalý český tenista, dvojnásobný šampion Davis Cupu a bronzový medailista ze smíšené čtyřhry z OH v Riu 2016, se momentálně chystá na veteránskou show Champions Tour v londýnské Royal Albert Hall (25.-28. listopadu). Kromě toho mu ale parádně šlape i mimosportovní byznys. „Věnuju se aditivům do paliva a energetickým úsporám. Udělali jsme velký pokrok v obou dvou odvětvích a teď se dostáváme do pozice, kdy se to už samo ufinancuje. Tříletá mravenčí práce se zúročuje, teď můžeme roztáhnout křídla,“ těší 42letého Štěpánka.
Pokračování 3/11
Šárka Strachová
Patří k nejúspěšnějším lyžařkám české historie. Šárka Strachová, dříve Záhrobská, je mistryní světa ve slalomu z roku 2007 z Aare. V téže disciplíně má z MS stříbro (2009) a dva bronzy (2005, 2015). A třetí skončila i na olympiádě ve Vancouveru. Po ukončení profesionální kariéry ale nezahálí. V roce 2017 otevřela vlastní kliniku Vo2max zaměřenou na fyzioterapii a celostní medicínu. „Razíme heslo hýbat se a sportovat, ale správně a zdravě. Fyziotrénink je o tom, že cvičíte pod dohledem zkušeného fyzioterapeuta,“ říká bývalá lyžařka.
Pokračování 4/11
Ondřej Bank
Na zasněžených svazích ještě zůstaňme. Také bývalý český lyžař Ondřej Bank se totiž po kariéře vrhl na podnikání. Konkrétně do výroby lyžařských a snowboardových helem, lyží, brýlí, rukavic, oblečení a doplňků, které nesou značku Vagus. „Design, to je asi můj hlavní pracovní úkol. Prostě vymýšlím nové věci, nádech, jak bychom chtěli vypadat a co vyrábět. Týmové stejnokroje a sporťácké soupravy se třemi pruhy nebo fajfkou mě nikdy moc nebraly. Jsem takový kreativec, ale snažím se i nějak plánovat budoucnost, jak se dostat do více obchodů a tak, tady si ale nechávám poradit,“ uvedl v roce 2017 v rozhovoru pro iSport.cz Bank.
Pokračování 5/11
Ivo Ulich
V životopise se pyšní 120 starty v bundeslize za Mönchengladbach, oblékal dres Slavie, Drážďan či Hradce Králové. Po konci kariéry se Ivo Ulich společně se svými bratry vrhl na podnikání. Jeho zaměření? Výroba a prodej klik. „Ročně prodáme přes sto tisíc klik do celého světa,“ pochlubil se v pořadu Česká ulička. Nejde o běžné kliky, které pořídíte v hobbymarketech. Jejich výrobky patří do střední a vyšší třídy. „Jsme o něco dražší, ale díky kvalitním použitým materiálům a povrchové úpravě je cena obhajitelná,“ tvrdí Ulich v rozhovoru pro časopis Ekonom.
Pokračování 6/11
David Výborný
Pětinásobný mistr světa David Výborný zavřel hokejovou výstroj do brašny a našel se v jiném oboru. Se svojí firmou podniká v realitách, v Praze přestavuje a prodává obytné domy. „Hlavně mě to baví. Jsem pánem svého času, dělám si, co chci,“ tvrdí bývalý skvělý útočník, který se o svém zaměstnání více rozpovídal v rozhovoru pro iSport Premium, který si můžete přečíst zde>>>
Pokračování 7/11
Vladimír Šmicer
Byl u toho, když Liverpool vyhrál v roce 2005 Ligu mistrů, se Slavií si užil jako hráč hned tři mistrovské tituly. Kromě toho, že se Vladimír Šmicer po konci kariéry objevuje na televizních obrazovkách v roli experta, věnuje se podnikání. Ještě během angažmá u Reds se mu naskytla možnost koupit hotel v Marianských Lázních. „Když jsem viděl, že to fungovalo, přikoupil jsem ještě dva další,“ řekl serveru E15. Kromě druhého v „Mariankách“ totiž následně v roce 2016 investoval i do hotelu v Tančícím domě v Praze, který s dalšími společníky spravuje. Kromě toho se vrhl i do pole esportu. „Dostal jsem nabídku od týmu Entropiq, jestli se k němu nechci připojit. Snaží se sestavit hráče, kteří by v jeho barvách hráli všechny možné světové soutěže a turnaje. Stal jsem se jejich ambasadorem, pak i investorem a snažím se tenhle sport propagovat,“ uvedl Šmicer pro thebusinesssoiree.com.
Pokračování 8/11
Ladislav Vízek
Když už byla řeč o Vladimíru Šmicerovi, jeho tchán nesmí chybět. Ladislav Vízek, majitel zlaté olympijské medaile z LOH v Moskvě 1980 a trojnásobný vítěz československé ligy s Duklou Praha, se stal známou tváří také v pohostinství. A to svým podnikem Kozlovna v Čimčicích. „Po skončení kariéry jsem dumal, co budu dělat. Chtěl jsem si užívat, mít se dobře. Přišla kupónová privatizace a já dostal nápad: koupím v Praze hospodu,“ vyprávěl pro denik.cz. „Chodili ke mně fotbalisté, což zase lákalo normální lidi… Putyka šlapala, znali ji i Ostraváci,“ podotkl. Nakonec se rozhodl, že podnik jen pronajme.
Pokračování 9/11
Tomáš Kaberle
Patří k nejlepším obráncům historie českého hokeje. Na kontě má zlato z MS i zisk Stanley Cupu. Valnou část kariéry strávil v Torontu, kde po jejím konci také rozjel svůj byznys. Kromě toho, že se snaží trénovat mladé hokejisty, provozuje s manželkou dvě restaurace. „Je Italokanaďanka, proto jsou to italské restaurace. Julia je spíš manažerka, někdy večer tam bývá, mě to taky baví. Já do toho vrážím peníze a kontroluju to. Brácha tvrdí, že se tam chodím jen ukazovat a jíst,“ smál se Kaberle v rozhovoru pro iSport Premium v roce 2018. Během pandemie dokonce sám rozvážel objednávky. „Nikdy mě nenapadlo, že budu dělat tohle,“ řekl Kaberle stanici CBC. Hospodu má i jeho starší bratr František, Kozlovnu U Kabelky v Kladně.
Pokračování 10/11
David Limberský
V necelých osmatřiceti letech se rozhodl pro přesun z Plzně do amatérské ČFL, kde nastupuje za Domažlice. Bývalý reprezentant David Limberský není ovšem pouze fotbalový obránce. „Barber shop v centru Plzně šlape, taky máme firmu Sunus na fotovoltaiky, která se rozrůstá a dělá mi možná ještě větší radost než fotbal. Pronajímáme nemovitosti, stavíme apartmány v Jeseníkách a pořád se něco děje,“ vyjmenoval v rozhovoru pro iSport Premium.
Pokračování 11/11
Dominik Hašek
Jeho jméno má většina spojené se ziskem zlata v Naganu 1998. Bývalý hokejový brankář Dominik Hašek zkoušel prorazit na poli byznysu se sportovním oblečením (Dominator). Nevyšlo to, ale podnikatelské záměry ho neopustily. Po několika letech se vrhl do prodeje vlastní značky nápojů (Smarty). „Obtížně se dostáváme na prodejní místa, čelíme neskutečné konkurenci čtyř velkých firem. I když místo dostaneme, nemáme zatím dost dobré prodeje. Protože je to často regál někde vzadu v rohu," vysvětloval před třemi lety v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že rozjezd není snadný.