9. února 2011 • 06:39

Hází vinu na fabii. Co mají Poláci? Žuk, Maluch či Panda

Autor: bke, bko
Vstoupit do diskuse
20
TOP VIDEA
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
Nezmarova vize a Kaniovy peníze: nový Liberec. Co Kulenovič a Slavia?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Žuk, Maluch, Polonez či Panda. Tak zní nabídka aut, z nichž by si mohl vybírat jezdec Robert Kubica (26), kdyby chtěl jako správný vlastenec při závodění používat polská auta, tedy ta, která se vyrábí či vyráběla pouze v Polsku. Ne, tohle není výsměch. Pouze reakce na to, že Poláci hledají po vážné nehodě viníka v české fabii, kterou Kubica při nešťastné rallye řídil. Nepřipouští si, že by pro Poláky dokonalý jezdec, který se dostal až do formule 1, mohl chybovat.



Blesk.cz

Kubica je dokonalý jezdec a to, že při rallye v Itálii po vážné nehodě téměř přišel o pravou ruku, není jeho vina.

Může za to Škoda Fabia S2000. Tímhle způsobem referovala některá polská média o nedělní havárii pilota F1 na Rallye Ronde di Andora. To, že se jednalo především o chybu a podcenění ze strany řidiče, Poláci povětšinou přešli.

Velkou kritiku spustil v deníku Przeglad Sportowy na zmíněnou verzi fabie polský rallyeový jezdec Michal Kościuszko.

„Je těžké fabii řídit, protože to je velmi nervózní vůz. Mnoho řidičů včetně mě si stěžovalo, že nemá moc stabilní zadní část. Rychle a nečekaně dochází k přetáčivosti,“ tvrdí.

Jistě, závodníci sice říkají, že zadní náprava fabie je neklidná a je nutné, aby si jezdec na toto chování zvykl, ale piloti se musí sžít s každým novým strojem.

A to chvíli trvá. Jenže Kubica český závodní vůz odkoupený italským týmem DP Autosport vůbec netestoval. Předtím se navíc zúčastňoval rally soutěží většinou s Renaultem Clio.

Kvalitu fabie potvrzují domácí i světové úspěchy

Tvrzení, že je fabia špatné auto, neobstojí ani ve světle nedávných úspěchů na domácích i světových soutěžích. Loni Škoda s Fabií vyhrála šampionát IRC, letos byla druhá na lednovém Monte Carlu a hodlá se pustit i do útoku na titul S-WRC.

„Jedná se od Poláků o silná vyjádření. Nechápu jejich názory. Myslím, že je férové zůstat objektivní. Nikdo pořádně neví, co se v Itálii na rychlostní zkoušce přesně stalo,“ reagoval Karel Pokorný, mluvčí Škoda Motorsport.

Polská dodávka zvaná Žuk
Polská dodávka zvaná Žuk

Podle něho je český vůz špičkovým produktem. „S fabií vyhrál Fin Juho Hänninen šampionát IRC, fabia dominovala i v českém šampionátu. Pokud by nebyla kvalitní, Kubica by si ji určitě nevybral,“ potvrdil Pokorný.

Nad výroky Poláků kroutil hlavou i závodník Pavel Valoušek. „Naprosto s nimi nesouhlasím. Fabie je vynikající auto, což potvrzuje na všech frontách. Žádný odborník, který se pohybuje v motorsportu, nemůže něco podobného vyslovit,“ divil se úřadující český šampion, který titul vyjel právě s Fabií S2000.

Kritizují fabii, ale co mají za auta Poláci?

Když už se Poláci pustili do české fabie, pojďme se podívat, co nabízí Kubicovi jako svému krajanovi oni.

Polský fiat zvaný MaluchFoto autowp.ru
Zní to skoro jako přehlídka zvířat z pražské zoo - Maluch, Žuk, Polonez či Panda. Jenže to jsou auta, která se vyráběla či vyrábí pouze v Polsku. To, že vyráběla, je zřejmě lepší.

V současné době se vyrábí čistě v Polsku pouze Fiat Panda, auto vyvinuté v Itálii. To se hodí hlavně do města, při rallye jedině jako doprovodný vůz.

Daleko zajímavější je ale hlavně pohled do minulosti. V Polsku se vyráběla třeba dodávka Žuk, hranatý Polonez a hlavně Maluch, symbol socialistického Polska.

Maluch, to byl mrňous, který nepřetrhl pampelišku

Říkalo se mu polský trabant, nákupní taška na kolech nebo Maluch (česky mrňous). Posledně zmíněná přezdívka se dokonce rozšířila natolik, že se později stala oficiálním názvem Fiatu 126p. Vyráběl se plných 27 let. Poslední exemplář spatřil světlo světa 22. září 2000.

Bylo to auto, jež navzdory svým miniaturním rozměrům často suplovalo funkci rodinného vozu. Poláci jej vyráběli i jako kabriolet a co by zajímalo i Roberta Kubicu, jezdili se s ním překvapivě i závody rallye.

Po takovém představení už není důvod připomínat nic jiného než vtipy. Tak třeba pokud se naráželo na jeho nespolehlivost. Zlé jazyky totiž tvrdily, že manuály k Maluchovi jsou tlustší než u jiných typů aut, protože jsou v nich pro jistotu vloženy jízdní řády autobusů.

Oblíbený byl také vtip, kterak chtěl majitel předvést Malucha známému. Za řevu motoru několikrát popojede dopředu a dozadu, nato zběsile opíše pár malých koleček, a teprve poté vyrazí vpřed. A příčina neobvyklého rozjezdu? Pampeliška přivřená ve dveřích, jejíž stonek auto nedokázalo přetrhnout, a bylo tudíž nutné ho ukroutit.

Takhle zřejmě asi došlo k nehodě Roberta KubiciFoto Infografika Fakt.pl

Vstoupit do diskuse
20
Články odjinud


Články odjinud