Felipe Massa

Felipe Massa
Felipe MassaZdroj: iSport
Jezdci
Začít diskusi (0)

 

ČÍSLO:4
STÁJ:Scuderia Ferrari
STÁT. PŘÍSL.:Brazílie
NAROZEN:25.04.1981, Sao Paulo (Brazílie)
VÝŠKA:166
VÁHA:59
STAV:ženatý s Raffaelou
BYDLIŠTĚ:Sao Paulo (Brazílie)
POČET GP:134
VÍTĚZNÉ GP:11
CELKEM BODŮ:464.00
POLE POSITION:15
NEJRYCHL. KOLO:12
NEJ. UMÍSTĚNÍ:2. místo v roce 2008


KARIÉRA

1990-1997 Motokáry, národní a mezinárodní šampionáty

1998 Brazilský šampionát formule Chevrolet

1999 Brazilský šampionát formule Chevrolet, 1. místo

2000 Italský šampionát formule Renault, 1. místo

2001 Eurosérie F3000, 1. místo, 6 vítězství z 8 závodů

2002 premiéra v F1 v týmu Sauber Petronas, celkem 4 body a 13. místo v šampionátu

2003 Scuderia Ferrari Marlboro, oficiální testovací jezdec

2004 Sauber-Petronas, celkem 12 bodů a 12. místo v šampionátu

2005 Sauber-Petronas, celkem 11 bodů a 13. místo v šampionátu

2006 Scuderia Ferrari Marlboro, 2 vítězství, celkem 65 bodů a 3. místo v šampionátu

2007 Scuderia Ferrari Marlboro, 3 vítězství, celkem 94 bodů a 4. místo v šampionátu

2008 Scuderia Ferrari Marlboro, 6 vítězství, celkem 97 bodů a 2. místo v šampionátu

2009 Scuderia Ferrari Marlboro, do nehody v GP Maďarska absolvoval 9 závodů a zbytek sezóny vynechal, celkem 22 bodů a 11. místo v šampionátu

2010 Scuderia Ferrari Marlboro, celkem 144 bodů a 6. místo v šampionátu

2011 Scuderia Ferrari Marlboro (smlouva do 2012)

Cesta Felipeho Massy do formule 1 byla rychlá a přímočará – několik let závodil v motokárách a po úvodní sezóně ve formuli Chevrolet vyhrál v každé další sezóně šampionát, kterého se zúčastnil. Na podzim roku 2001 jej vyzkoušel Peter Sauber ve voze formule 1 a Massa si při testech v Mugellu vedl tak dobře, že jej Sauber angažoval pro rok 2002.

Ve své premiérové sezoně dokázal mladý Brazilec potvrdit svou přirozenou rychlost, jenže z přemíry snahy kupil příliš mnoho chyb. Sauber v roce 2003 raději angažoval zkušeného Heinz-Haralda Frentzena a Massa rok sbíral zkušenosti jako testovací jezdec Ferrari. O rok později se vrátil k Sauberu a i přes trochu divočejší začátek ukázal, že se zklidnil a zvláště v závěru sezóny podával slušné výkony.

Přestože pro něj u Sauberu vyzněla špatně konfrontace s týmovými kolegy Giancarlem Fisichellou a Jacquesem Villeneuvem (ten ho bodově předstihl až v posledním závodě sezony 2005), dostal šanci závodit v italské stáji Ferrari, kde v roce 2006 nahradil Rubense Barrichella, který odešel k Hondě. Ze začátku roku trpěl přemírou snahy. Dělal chyby a svému velezkušenému týmovému kolegovi Michaelu Schumacherovi nestačil. Postupně se však zlepšoval a v tureckém Istanbulu poprvé v kariéře vyhrál. Nebylo to jediné vítězství - ovládl také poslední závod sezony v rodné Brazílii. Z pilota, u něhož se pochybovalo, že má na místo ve Ferrari, se stala hvězda.

Do sezóny 2007 vstupoval s velkými ambicemi, ale také s novým týmovým kolegou Kimim Räikkönenem. Massovou doménou se stala kvalifikace. V závodech se ale přes celkově tři vítězství projevila jeho výkonnostní nevyrovnanost. V rozhodujících velkých cenách v závěru sezony předvedl, jak silným je týmovým hráčem. O rok později Felipe Massa předvedl, že se dokáže poučit z předchozích chyb a že je schopen na sobě intenzivně pracovat. Přes nevydařený vstup do sezóny rychle zaujal post jednoho z favoritů šampionátu a nakonec to byl on, kdo v barvách Ferrari mohl překazit cestu Lewise Hamiltona za titulem. Téměř se to podařilo, mistrovský titul mu v závěrečné dramatické GP Brazílie unikl o jediný bod.

V roce 2009 se Felipe Massa chystal k dalšímu pokusu o zisk titulu mistra světa. Jenže poměr sil ve formuli 1 se dramaticky změnil. Od počátku udával tempo šampionátu tým Brawn GP, transformovaný z japonské tovární stáje Honda. Brazilský jezdec měl navíc smůlu, když ho v kvalifikaci na GP Maďarska potkala nejtěžší nehoda v dosavadní kariéře. Ve druhé kvalifikační sérii se z Brawnu GP001 jeho krajana Rubense Barrichella uvolnila pružina a Massu zasáhla do hlavy těsně nad okem. Okamžitě musel podstoupit operaci a následovala několikaměsíční rekonvalescence, takže nemohl dokončit sezónu. Plně vyléčený zahájil v prosinci 2009 přípravu a od předsezónních testů v únoru 2010 už byl opět v plném nasazení za volantem nového Ferrari F10.

Sezóna 2010 mu však příliš nevyšla. Kromě toho mu tým jednoznačně naznačil, že týmovou jedničkou u Ferrari je Fernando Alonso. S obnovenou pozicí druhého jezdce se smířil, což mělo ovšem negativní vliv na jeho nasazení v závodech. S touto pozicí vstupuje i do sezóny 2011

Silné stránky: rychlost, loajalita, sebevědomí, rychle se učí

Slabé stránky: nevyrovnanost výkonnosti během sezóny, nerozumí tolik technice, často chybuje

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů