Formule 1 - Kvalifikace VC Austrálie -  ONLINE PŘENOS -  19. března 2016   07:00

Ukončeno

Kvalifikace VC Austrálie

Přenos se aktualizuje automaticky

Z mojí strany je to pro dnešek vše, budu se těšit zase na počtenou u zítřejšího závodu! Prozatím přeji hezký začátek víkendu.
Konečné pořadí je tedy následující: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Massa, Sainz, Ricciardo, Pérez, Hülkenberg, Bottas, Alonso, Button, Palmer, Magnussen, Ericsson, Nasr, Kvjat, Grosjean, Gutiérrez, Haryanto, Wehrlein.
0:00
Třetí část kvalifikace skončila.
0:32
Pořadí ve třetí části je tedy následující: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Massa, Sainz a Ricciardo.
1:57
Ano, piloti už vystupují ze svých monopostů, je hotovo. Tohle se podle mého skromného názoru vůbec, ale vůbec nepovedlo...
3:17
Čtvrtý Räikkönen tedy vypadává, následovat bude Vettel, zřejmě Rosberg a pole position bude mít Hamilton.
3:51
Navíc rychlost Mercedesu je prostě famózní. Ferrari ztrácí skoro vteřinu.
5:31
Zlepšit se zkusí aspoň Nico Rosberg, a to se mu daří. Němec jde na druhé místo, ale Hamilton jej překonává.
6:22
Ou! Další výjezd nemá v plánu ani Ferrari! Šest minut před koncem kvalifikace je asi hotovo!
7:32
Šestý Massa je v boxech, stejně jako pátý Verstappen. Ti už zřejmě nevyjedou a tak máme na 180 vteřin „volno“. Tohle asi není to, co by pohlaváři F1 od nového formátu chtěli!
8:48
Sedmý bude Carlos Sainz, který probrzdil a už nezrychlí. K dispozici byl také záběr na problémy Nika Rosberga z jeho rychlého kola...
9:37
Max Verstappen utekl hrobníkovi z lopaty, když se posunul na páté místo. Osmé místo připadne Ricciardovi a je to tak, jak mnozí předpokládali. Sesterské stáj Toro Rosso překonává A-tým Red Bullu!
10:28
Hamilton jde na první místo s náskokem půl vteřiny. Následují Vettel a Räikkönen, Rosberg je čtvrtý.
11:02
Němec však nemá potřebnou rychlost, Hamilton je rychlejší. Před Rosberga zřejmě půjde i Vettel.
12:06
Rychlé kolo začíná jako první Nico Rosberg. Všichni jezdci jsou na červených super-měkkých pneumatikách.
13:27
A pokud by vás to zajímalo, eliminační proces začne za 4 minuty od startu kvalifikace. Na trati oba mercedesy, obě ferrari...
14:00
Poslední část kvalifikace byla odstartována!
0:00
Čas vymezený pro druhou část vypršel! Třetí kvalifikační segment začne za pár minut.
0:41
Do poslední části tak postoupí Hamilton, Rosberg, Vettel, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen a Massa.
2:05
Rovnou vám povím, že následně vypadávají Hülkenberg a jeho kolega Pérez, o finální osmičce je tak předčasně rozhodnuto.
3:22
Tak ne! To je tedy trochu šok, Bottas zůstává jedenáctý a tím pádem před branami finálové části kvalifikace. Fin měl trochu potíže v poslední zatáčce, kdy se na výjezdu dotkl dokonce trávy za obrubníkem.
3:58
A posunul se na osmé místo. V ohrožení je teď Bottas na williamsu, ten ale také vypadá na to, že by mohl zrychlit.
4:41
Ano, je to tam, také druhý McLaren končí! Dalším na řadě je Němec Hülkenberg, který je však zrovna v rychlém kole.
5:13
A Sainz jede hodně dobře! Pokud to dopadne, odsoudí ke startu z 12. pozice Fernanda Alonsa.
5:51
Dvanácté místo drží Carlos Sainz, který však využil své šance a najel do rychlého kola, v němž se zkusí zlepšit.
8:15
Ano, Palmer už zajíždí do boxů. A tam je i Jenson Button (momentálně třináctý), a už asi nebude mít dost času na to, aby se pokusil zrychlit. I tak ale zlepšení pro McLaren.
9:28
Dán se sice zlepšil, ale zůstává na patnáctém místě. V kvalifikaci končí, když jej „překvalifikoval“ nováček Palmer. Ten ale nezrychluje a zřejmě tak bude dalším, kdo vypadne.
10:24
A eliminace právě začíná! Na chvostu pole jsou oba renaulty, jako první bude muset zrychlit Magnussen.
11:46
Nicméně nepočítám s tím, že Mercedes nás v této části bude nějak extra zajímat.
12:15
Hm, Mercedes jede! Lewis Hamilton absolutně nejrychlejší první sektor, Nico Rosberg zase druhý!
12:54
Jezdci vjíždějí do prvních rychlých kol. Na trať jako poslední vyjel Jolyon Palmer, který po svém sprintu na konci Q1 potřeboval asi chvilku oddychu.
14:09
Na trať jako v úvodní části vyjel nejprve Hamilton, následován oběma ferrari. Nejen ty si mohou užívat o něco volnějšího provozu, který vznikl díky prořídlému startovnímu poli.
15:00
Druhá část kvalifikace právě začala!
Druhá část kvalifikace začne za malou chvilku. Ta bude trvat patnáct minut, eliminační proces začne pět minut po jejím startu.
0:00
Nebude! Palmer dokázal zrychlit a „Černý Petr“ tak zůstal v rukou Marcuse Ericssona, který zkompletoval první nepostupovou sedmičku.
0:00
Čas pro první část kvalifikace vypršel!
1:33
Brazilec je tedy dalším vypadnuvším. Šestnácté místo zatím drží Jolyon Palmer. A právě to mu taky bude osudným, pokud v brzké době nezrychlí.
2:53
Uf, tak to je thriller! Felipe Nasr, který je dalším jezdcem v ohrožení, by sice stihl měřené kolo, jenže byl pomalý, a tak raději zajel zpět ke svým mechanikům.
4:14
Klid nemůže mít ani další pilot Haasu Romain Grosjean, protože jeho účast v kvalifikaci je pasé. Další v pořadí je Daniil Kvjat, který rovnou vystoupil z vozu. I s Rusem se můžeme rozloučit.
5:47
To se však nepovedlo Gutiérrezovi! Mexičan na americkém voze měl sice rozjeté rychlé kolo, ale nestihl jej dokončit a kvalifikace pro něj tak končí.
6:27
Minimálně Button ano! Ten totiž vytáhl svůj mclaren dokonce na třetí místo!
7:21
A už se tak stalo. Další v ohrožení jsou Gutiérrez a Jenson Button. Zvládnou se zlepšit?
8:27
Pascal Wehrlein je prvním jezdcem, který je eliminován. Následovat bude jeho kolega Rio Haryanto, protože ten je v boxech a nemůže stihnout zajet nějaký lepší čas.
10:21
Jinak připomínám, že v rámci oněch 90 vteřin, po kterých bude vyřazen vždy jeden jezdec, musí pilot stihnout dokončit rozjeté kolo. Pokud do něj stihne pouze vjet, má smůlu.
10:52
První rychlejší čas si připisuje také Sebastian Vettel, řadí se na páté místo za Nika Rosberga.
12:12
No, opakovaný záznam ukazuje také probrždění v podání Romaina Grosjeana. To je v Melbourne klasický obrázek, piloti si teprve zvykají na nové vozy v režimu jízdy „na krev“.
13:08
Jinak logicky ke slovu přicházejí pouze super-měkké, červené pneumatiky. Do vedení jde mezitím Lewis Hamilton.
13:53
Tak to jsou nervy! Nico Rosberg v první zatáčce opouští lehce trať, a jelikož nemá času nazbyt, nezpomaluje a pokračuje v rychlém kole, i když ho špatně načal.
14:36
Ou, Lewis Hamilton svádí dokonce souboj s Gutiérrezem, který ho nechce pustit před sebe!
15:36
A je to tady, první řádná bitva nového ročníku začala na trati máme celou smečku pilotů. Není se čemu divit, eliminační proces začne doslova za pár chvil.
16:00
První část kvalifikace právě odstartovala.
Jestliže jsme v minulosti byli zvyklí spíše na poklidný úvod kvalifikace, letos nás čeká úplný opak, piloti se už řadí na konci boxové uličky, aby mohli vyrazit do rychlých kol.
Nic tak nebrání tomu, abychom mohli sledovat nerušený průběh kvalifikace. Upřímně si v kombinaci s novým kvalifikačním formátem moc neumím představit, jak by to vypadalo, kdyby do soubojů s časem ještě mělo zasáhnout počasí...
Ještě jednou přeji krásné sobotní ráno. V Melbourne panují celkem solidní podmínky. Přestože je polojasno, na déšť to nevypadá a trať je taky kompletně suchá.
Jinak podle očekávání letošní vozy zase o něco zrychlily. Loňské pole position Lewise Hamiltona má hodnotu 1:26,327. Jeho čas z letošního třetího tréninku? 1:25,624.
Volné tréninky

Teď už však pojďme na samotné dění z prvních jízd (pokud pomineme testy) vozů F1 v sezoně 2016. Ty však mnoho informací nepřinesly. Trať v Austrálii po oba páteční tréninky smáčel déšť a někteří jezdci si nepřipsali ani měřené kolo.

Oba tréninky vyhrál Lewis Hamilton na mercedesu, obhájce titulu mistra světa, avšak s ohledem na povětrnostní podmínky je tato zpráva naprosto irelevantní.

Třetí trénink, tedy poslední jízda před kvalifikací, se konečně odehrával na suché trati a opanovaly jej mercedesy v pořadí Hamilton – Rosberg. Za nimi se ztrátou dvou desetin a pár setinek skončil Sebastian Vettel.

Na světě už je také první penalizace. Rio Haryanto bude na startu o tři místa níž, a to za kolizi s Grosjeanem v boxové uličce.
Když už je řeč o jezdcích, ti budou mít vůbec ztíženou práci. Mezinárodní automobilová federace totiž vydala seznam povolených témat pro rádiovou komunikaci s tím, že cokoliv, co je mimo tento seznam a zazní v komunikaci mezi týmem a jezdcem, bude vyšetřováno jako porušení pravidel.

Kompletní seznam povolených témat naleznete zde.
Největší lahůdkou však zůstává nový formát kvalifikace. Ta i nadále sestává ze tří částí, to je ale asi tak jediná podobnost s loňským modelem. Nově se totiž bude aplikovat takzvaný vyřazovací systém.

V první, šestnáctiminutové části, začne počínaje sedmou minutou odpadávat automaticky pilot s nejpomalejším časem, a to každých devadesát vteřin, až do konce kvalifikačního segmentu.

Do druhé části, která bude mít patnáct minut, postoupí patnáct jezdců. Po šesti minutách začne vyřazovací část, na jejímž konci zůstane nejlepší osmička.

Ta si to rozdá o pole position v poslední čtrnáctiminutovce. Vyřazovat se v rámci intervalu devadesáti vteřin začne po pěti minutách, až zůstane jen jeden pilot – vítěz kvalifikace!
Co však bude mnohem komplikovanější, to je nové pravidlo ohledně volby pneumatik. Jezdci totiž pro závod budou mít k dispozici namísto loňských dvou dokonce tři směsi, které si sami mohou vybrat z nabídnuté škály, kterou jim předloží dodavatel pneumatik Pirelli. Jenže ve skutečnosti je vše mnohem komplikovanější, než by se mohlo zdát.
Přehled změn

Začněme nejprve tím nejjednodušším. Velkým tématem od zavedení nových pohonných jednotek pro sezonu 2014 byla, respektive stále je, jejich hlasitost, která je prý příliš nízká. Pro letošek tak inženýři dali hlavy dohromady a přišli se zajímavým řešením, a to přidáním samostatné koncovky výfuku pro obtokový ventil turbodmychadla, které jinak působí jako tlumič motoru. Výsledkem je nárůst hlasitosti asi o čtyři decibely a hutnější, plnější zvuk.
Tak jsme se konečně dočkali! Po dlouhé zimní přestávce se zase naplno rozezvučí motory vozů formule 1, která letos začíná svoji sezonu v tradiční destinaci – australském Melbourne.

Jestliže jste před zimu nesledovali dění na poli královny motorsportu, pak vězte, že došlo k několika podstatným změnám. Ani ne tak na poli jezdeckém, ale spíše co se technických a sportovních pravidel týče.

Samozřejmě se ale lehce obměnilo i závodní pole. Tým Lotus se rozloučil s formulí 1, a nahradila ho francouzská automobilka Renault, která dala důvěru nováčkovi Jolyonu Palmerovi a ne o moc zkušenějšímu Kevinu Magnussenovi. Pastor Maldonado, který měl platný kontrakt, kvůli finančním problémům svého hlavního sponzora, ropné společnosti PDVSA, v F1 prozatím skončil.

Druhý expilot Lotusu Romain Grosjean zase přestoupil k americké stájí Haas, pro kterou bude sezona 2016 premiérovou. Stájového kolegu mu nebude dělat nikdo jiný než Esteban Gutiérrez. Což rozhodně není náhoda. Mexičan má velmi silné vazby na Ferrari, stejně jako Haas, který bude jezdit s většinou hlavních komponent (motor, převodovka), které odkoupil právě od Scuderie. Silné technické partnerství s touto stájí by se ale mohlo ukázat jako úspěšné a stáj by tak nemusel potkat hořký osud většiny nováčků.

Kompletní přehled jezdeckého složení naleznete na webu GPF1.cz.
Vítáme vás u on-line přenosu. Kvalifikace začíná v 07:00.
Články odjinud