Okruh pro GP Abu Dhabi je nejmodernější tratí, na níž se jede závod formule 1. Navíc zde peníze nehrají žádnou roli a je to znát na každém kroku.
První velká cena v Abu Dhabi se konala v roce 2009. Nesla se ve znamení motta „Join the Party!“. O rok později si zde v dramatickém finálovém čtyřboji zajistil Sebastian Vettel první titul mistra světa. Loni byla GP Abu Dhabi předposledním závodem sezóny a o titulech již bylo rozhodnuto. Letos je to jinak. Mezi závod na okruhu Yas Marina Circuit a závěrečnou GP Brazílie byla vložena premiérová GP USA v texaském Austinu a o mistru světa stále není jasno. Snad jen v poháru konstruktérů mají pronásledovatelé Red Bullu už jen teoretickou naději na zvrat.
V únoru 2007 se svět poprvé dozvěděl, že se v Abu Dhabi něco chystá. Kimi Räikkönen a s ním tým Ferrari zavítal na Střední Východ, aby dal místním obyvatelům ochutnat kus toho, čemu se říká špičkový motoristický sport a formule 1. Propagační akce měla úspěch. Movité šejky opustily poslední zábrany, aby se mohli nadchnout pro projekt velké ceny ve vlastní zemi. Nehledě na to, že zbylý svět ovládla ekonomická krize, projekt za 40 miliard dolarů dostal zelenou. Firma Aldar Properties PJSC se rozhodla postavit na ploše 2500 hektarů jedinečný zábavní park.
V době rozhodnutí o vybudování oddychového centra, v roce 2007, byl ostrov Yas ještě pustý a prázdný. Krátký termín dvou let, během nichž měla výstavba proběhnout, nebyl na překážku. Do díla se pustilo 45 tisíc lidí, z nichž 14.600 bylo nasazeno na vytvoření závodní okruhu pro chystanou GP Abu Dhabi. V pohádkově bohaté zemi s dlouhou historií nic nemožného.Abu Dhabi, to je pohádkové bohatství
V roce 1971 došlo v arabském světě k významné politické události. Sedm nezávislých emirátů se sloučilo v jeden stát s názvem Spojené arabské emiráty, jehož hlavním městem se stalo Abu Dhabi. Stejné jméno nesl i původní emirát na jihozápadním pobřeží Perského zálivu s rozlohou 67 350 km2. Samotné město má dnes 1.500.000 obyvatel.
Abu Dhabi má za sebou bohatou minulost včetně období, kdy bylo útočištěm pirátů. Základ jeho současné slávy byl položen v 60. letech minulého století, kdy se z něj v poměrně krátké době stalo moderní centrum arabského světa. Ve městě vyrostly mrakodrapy, bohatá obchodní centra a kanceláře významných světových firem, které lemují široké bulváry. Centrum Abu Dhabí je svou všudypřítomnou zelení v přímém kontrastu s okolní pouští, která je ovšem zdrojem neskutečného bohatství celého emirátu. Ropné vrty plní denně 1,9 miliónu barelů drahocenné tekutiny, jíž se zde nachází více jak desetina světových zásob.Budova The Wing inspirovaná předním křídlem monopostu F1:
Formule1.cz
Pohádkové nerostné bohatství umožnilo emirátu realizovat takové investice, o jakých se ostatním států i z ekonomicky vyspělého světa jen sní. Pro nadcházející dekádu se plánují investice ve výši 200 miliard dolarů, aby se Abu Dhabi stalo nejbohatším městem na světě. V tomto směru hodlá překonat i svého konkurenta v nedaleké, dvě hodiny vzdálené Dubaji. Prvním důkazem pro takové tvrzení je již existující Emirates Palace Hotel, jehož výstavba přišla na tři miliardy dolarů. Je vybavený tisícovkou lustrů od firmy Swarovski a golfovým odpalištěm velikosti katedrály Svatého Pavla v Londýně. Další monumentální stavbou se má stát modernizace mezinárodního letiště v rozpočtem sedmi miliard dolarů, které má být schopno přijímat i obří Airbus A380.YAS MARINA CIRCUIT, ABU DHABI - informace o okruhu
Délka okruhu
5 554 m
Délka závodu
55 kol, 305.355 km
Kvalita asfaltového povrchu
rovný
Směs pneumatik
medium / soft
Nejdelší úsek na plný plyn
1 173 m
Projektovaná nejvyšší rychlost
317 km/h
Orientace okruhu
proti směru hodinových ručiček
Počet levých zatáček
12
Počet pravých zatáček
9
Ve městě provází turisty na každém kroku všudypřítomný nápis „Welcome to Abu Dhabi“. První, co ale návštěvník pocítí, je velká vlhkost a vedro. Proto jsou prakticky všechny prostory i těch nejchudších domů klimatizovány. Tato skutečnost má vliv na fyzickou kondici jezdců a náročností je závod srovnatelný s podmínkami v Malajsii. Nehledě na to slibuje Abu-Dhabi vždy velmi zajímavou podívanou a vzhledem k svému postavení v kalendáři patří k vrcholu sezóny. V návrhu okruhu pamatovali jeho tvůrci na skvělou podívanou pro diváky. Nechybí zde průjezd monopostů pod jedním z hotelů nebo tribuny, vybudované nad únikovými zónami v kritických místech trati. Okruh se nachází na ostrově Yas a pro motoristický sport je využíván jen po část roku, ve zbylém čase se z některých jeho částí stávají komunikace, používané pro městský provoz. Vzhledem k situování okruhu do městské aglomerace nejsou problémem ani prach nebo písek ze vzdálené pouště.
Formule1.cz
Okruh Yas Marina Circuit se stal součástí zábavního komplexu, jehož součástí je kromě závodní dráhy také Ferrari World. Za projektem této exotické velké ceny stojí Francouz Philippe Gurdjian. Ten byl původně činný na okruhu v jihofrancouzském Le Castellet. Blízkého spolupracovníka našel v bývalém manažeru týmu Toyota Richardu Creganovi. Okruh má délku 5554 m a jezdci jej obkrouží celkem 55krát, takže ujedou dohromady 305,355 km. Nejdelší úsek, projížděný na plný plyn měří 1173 km a projektovaná špičková rychlost může dosáhnout 320 km/h. Šířka dráhy se pohybuje v rozmezí 12 až 16 metrů, v místě cílové rovinky je široká 15 metrů. Předpokládaný čas pro průjezd jedním kolem byl před premiérovým závodem odhadován na základě počítačových simulací na 1:40 min, což se nakonec potvrdilo. Okruh je tvořen severní a jižní smyčkou, které mohou fungovat odděleně, závodí se proti směru hodinových ručiček a na jezdce čeká celkem 21 zatáček, 12 levých a 9 pravých.GP ABU DHABI – základní statistické údaje
Počet dosavadních GP
3
První GP
2009
Poslední vítěz
Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes MP4-26
1:37:11,886 (188,494 km/h)
Poslední pole-position
Sebastian Vettel – Red Bull-Renault RB7
1:38,481 (203,028 km/h)
Poslední nejrychlejší kolo
Mark Webber - Red Bull-Renault RB7
1:42,612 (194,854 km/h)
V premiérové GP Abu Dhabi v roce 2009 si zpočátku nejlépe vedl Lewis Hamilton (McLaren). Nejprve si zajistil pole-position a vedoucí pozici uhájil i po startu. Na záda se mu ale okamžitě přilepil Sebastian Vettel (Red Bull) a až do 17. kola s ním udržoval těsný kontakt. Během zastávek v boxech se Vettel posunul do vedení a záhy se ukázalo, proč tak snadno. Hamilton měl potíže s brzdami a poškozený brzdový kotouč jej posléze vyřadil ze závodu. Tím se zcela otevřela mladému německému jezdci cesta k vítězství, které bylo sice jediné v sezóně, ale stačilo to na celkově druhé místo v šampionátu. Vettelův týmový kolega Mark Webber se vypořádal s již jistým mistrem světa Jensonem Buttonem (Brawn GP) a pomohl Red Bullu k cennému dvojitému vítězství. Svým výkonem a šestým místem v cíli zaujal Kamui Kobayashi, který u Toyoty zaskakoval za zraněného Tima Glocka. Tím si japonský pilot otevřel před sezónou 2010 dveře k zisku stálého kokpitu v týmu Sauber. Závod začne ve dne, ale končí za umělého osvětlení (highlights 2010):
V dramatickém finále sezóny 2010 před GP Abu Dhabi, která opět uzavírala kalendář velkých cen, měli naději na titul mistra světa hned čtyři jezdci. Po závodě se z celkové prvenství ale radoval jediný z nich, Sebastian Vettel (Red Bull). Mladý Němec zvítězil, zatímco jeho konkurentům se příliš nedařilo. Velký favorit Fernando Alonso (Ferrari) se nechal vlákat do pasti, když předčasně v reakci na zastávku svého největšího konkurenta Marka Webbera (Red Bull) také zamířil k mechanikům. Španěl po návratu na trati zůstal trčet za Vitalijem Petrovem (Renault) a tam skončily jeho veškeré naděje. Malý bodový příděl za konečné sedmé místo mu podobně jako osmá pozice Australana Webbera na titul nestačil. S Vettelem nakonec vystoupala na pódium dvojice McLarenu Lewis Hamilton a Jenson Button.
Lewis Hamilton (McLaren) dokázal překonat nesnadné životní období a zvítězil v GP Abu Dhabi 2011. Bylo to po triumfu v Číně a Německu jeho třetí vítězství v sezóně. Hamiltonova radost byl nepřehlédnutelná. Jeho cesta za vítězstvím by zřejmě nebyla tak snadná, nebýt brzkého odstoupení již jistého mistra světa Sebastiana Vettela (Red Bull), ale na kdyby se nehraje a pořadí je jen jedno a napořád. Druhý Fernando Alonso (Ferrari) po celý závod udržoval ztrátu za Lewisem Hamiltonem na takové úrovni, že ho nikdy neztratil z dohledu. Celkově třetí Jenson Button (McLaren) sváděl pohledný souboj s Markem Weberem (Red Bull). Ve prospěch Brita rozhodl nižší počet jeho zastávek v boxech. Robert Kubica o okruhu v Abu Dhabi Městská závodní dráha v Abu Dhabi mě při svém debutu v sezóně 2009 nadchla. Když jsem 5,5 kilometrů dlouhý okruh poprvé procházel pěšky, byl jsem si jistý, že tady se bude moci předjíždět. Konečný průběh první velké ceny ale nebyl tak dramatický, jak jsem se původně domníval. K vlastnímu okruhu mohu říct. Jsou na něm zatáčky, které vynášejí, jako například zatáčky číslo 16 a 17 a to se mi moc nelíbí. Snadno se v nich ztrácí při brzkém přidání plynu přilnavost. Závod startuje v podvečer, a tak je nezbytné mít modifikované hledí na přilbě, které umožní dobrý výhled i za snížené viditelnosti. Další věcí, která mě zaskočila, byla skutečnost, že se všechny tři volné tréninky uskutečňují za denního světla, jen kvalifikace a vlastní velká cena končí v době, kdy už se neobejdeme bez umělého osvětlení. Tím se mění vlastnosti asfaltového povrchu a ovlivňuje to provozní teplotu pneumatik. Na základě zkušeností z prvního ročníku už jsme ale na takové zvláštnosti byli v roce 2010 připraveni.GP Abu Dhabi 2012 – časový harmonogram (SEČ)