Velká cena Brazílie slaví čtyřicítku, okruh Interlagos opět určí šampiona

Alonso a Vettel. Velicí soupeři se utkají i v neděli na okruhu Interlagos
Alonso a Vettel. Velicí soupeři se utkají i v neděli na okruhu InterlagosZdroj: EPA
Jakub Knoll
Formule 1
Začít diskusi (0)

Letos tomu je přesně 40 let, co se jezdci F1 poprvé představili v Brazílii. První Velká cena Brazílie se odjela v roce 1972 a již tehdy se uskutečnila na okruhu Interlagos, který s přestávkami hostí závody F1 až dodnes. Od té doby se v zemi proslulé fotbalem či sambou o mistrovi světa rozhodovalo celkem pětkrát a k radosti naprosté většiny fanoušků tomu tak bude i letos.

Když na konci třicátých let okruh Interlagos vznikl, jednalo se o dráhu, která ležela sice nedaleko města Sao Paula, ale rozhodně ne v jeho samém nitru. Jenže jak se dnes největší město Brazílie postupně rozrůstalo, stala se dráha postupně jeho součástí.

Motory vozů F1 se na Interlagosu poprvé rozezněly v roce 1972, kdy se odehrála premiérová GP Brazílie. Vítězem tehdejšího klání se stal Argentinec Carlos Reutemann. Pozdější vicemistr světa se však z bodů do mistrovství světa radovat nemohl, neboť tehdy ještě nebyl tento podnik součástí kalendáře seriálu F1.

Brazilci na svého hrdinu, který dokáže vyhrát jejich domácí Velkou cenu, nemuseli čekat příliš dlouho, protože již o rok později v Interlagosu vyhrál úřadující šampion Emerson Fittipaldi.

V té době nejmladší mistr světa tímto zahájil brazilskou dominanci na „okruhu mezi jezery“, která skončila až v roce 1975 vítězstvím Carlose Paceho.

Pro jezdce Brabhamu byl tento úspěch také posledním triumfem, kterého v F1 dosáhl. O dva roky později se totiž Pace zabil při letecké havárii, jež se paradoxně stala nedaleko Interlagosu. Nebylo proto divu, že se Brazilci krátce nato rozhodli pojmenovat jejich nejvýznamnější závodní trať právě po něm. Jméno Interlagos však nezmizelo a používá se až do dnešních dnů.

Okruh Carlose Paceho, nebo chcete-li Interlagos, od svého debutu v F1 chyběl pouze v deseti případech, kdy se GP Brazílie konala na dráze nedaleko Rio de Janeira.

Kromě již zmíněných brazilských pilotů dokázali doma uspět také další tři reprezentanti této země. Vedle Nelsona Piqueta staršího to byli také Ayrton Senna a Felipe Massa, jenž v Interlagosu zvítězil stejně jako Senna dvakrát.

Uspět v Brazílii se ale nikdy nepodařilo Rubensi Barrichellovi, i když k tomu měl několikrát hodně blízko. Například v roce 1999 ho zastavil až porouchaný motor, zvítězit se mu nepodařilo ani v letech 2004 a 2009, kdy startoval z pole position.

Nejslavněji Interlagos dobyl v roce 1991 Ayrton Senna. Tomu se totiž během závodu porouchala převodovka a v posledních kolech musel předvést doslova heroický výkon k tomu, aby prvenství udržel. Po dojezdu za obrovských ovací místního horkokrevného publika pak Senna téměř zkolaboval a z vozu mu museli pomáhat traťoví komisaři.

Senna ovšem nezažil v Sao Paulu pouze veselé chvíle. V roce 1988 zde byl totiž vyloučen ze závodu za nedovolenou výměnu vozu a o šest let později se s Interlagosem rozloučil na jeho poměry nevídanou chybou poté, co neustál tlak ze strany Michaela Schumachera. To nikdo ještě netušil, že se Senna na okruh v Sao Paulu už nikdy nevrátí…

GP Brazílie se dlouhou dobu pořádala vždy již na začátku jednotlivých sezón. Změna nastala v roce 2004 a zejména díky tomu se Interlagos stal pravidelným dějištěm nezapomenutelných bojů o titul.

Poprvé se zde mistr vyhlašoval v roce 2005, kdy si na své konto svůj první světový primát připsal Fernando Alonso. Španělský jezdec tento kousek později zopakoval i o rok později, kdy porazil loučícího se Michaela Schumachera. Největší zvraty však byly v desetimilionovém velkoměstě v letech 2007 a 2008, tedy v letech, kdy Interlagos hostil poslední podnik sezony.

V roce 2007 bral titul Fin Kimi Räikkonen a to přesto, že do závěrečného finále vstupoval až jako třetí muž průběžného pořadí – za Lewisem Hamiltonem a Fernandem Alonsem. Jezdci Ferrari tehdy do karet nahrála nejen týmová režie, když jej do čela pustil jeho kolega Felipe Massa, ale také problémy lídra šampionátu Hamiltona, který kvůli zdržení způsobenému zmáčknutím špatného tlačítka na volantu, dojel až na sedmé pozici.

O dvanáct měsíců později byla situace neméně dramatická. V nejlepší pozici přijel do Brazílie opět Hamilton, který měl k dobru sedm bodů na Felipeho Massu. Brazilec tehdy potřeboval skončit první nebo druhý s tím, že jeho britský protějšek neskončí lépe než šestý, respektive osmý.

Až do posledních chvil závodu to vypadalo lépe pro Massu, jenž dorazil do cíle na první pozici a už začínal pomalu slavit, protože moc dobře věděl, že Hamilton vjížděl do závěrečného kola na šestém místě. Jezdec McLarenu však na mokré dráze v poslední zatáčce pokořil pátého Tima Glocka a stal se poprvé mistrem světa.

Letos se může podobná situace snadno opakovat. Kdo se stane novým vládcem F1? Komu naopak zbudou jen oči pro pláč? Odpověď na tuto otázku se dozvíme již tuto neděli večer!

Začít diskuzi