Bernie Ecclestone (85) šéfuje formuli 1 už hezkých pár let. Rozhoduje o tom, které okruhy budou hostit závody, a jako držitel komerčních práv sedí na kase celého cirkusu. Všichni mu jdou na ruku, ale dost se přetřásají i jeho občas poněkud šílené nápady. Přestože nejnovější blamáž s formátem kvalifikace nepochází z jeho dílny. Podívejte se, čím vším chtěl Ecclestone závody formule zatraktivnit.
Losovačka o místa
Jeden z posledních kontroverzních Bernieho nápadů byla loterie. O tom, jak udělat kvalifikaci atraktivnější, se mluvilo dost dlouho a Ecclestone přišel s opravdu zajímavým řešením: O pořadí na startovním roštu by se mohlo losovat.
Ve hře by sice nebylo celé startovní pole, los by rozhodoval až ve třetí části kvalifikace mezi nejlepší desítkou, ale i tak to vyvolalo bouřlivé diskuse. Největší kritici se ironicky ptali, proč tedy o složení startovního roštu nenechat hlasovat diváky. Na pole position by pak stál ten nejoblíbenější.
Ecclestonova myšlenka losování ovšem zahrnovala i udělování bodů za kvalifikaci, aby se nezačalo říkat, že už je ale opravdu o ničem.
Zlato, stříbro, bronz
Před sedmi lety Ecclestona napadlo, že místo bodů by jezdci mohli bojovat o medaile. Zlato, stříbro a bronz, pěkně jako na olympiádě. Podle něho by bylo mnohem zajímavější, kdyby šlo jen o tři přední místa. Mistrem světa by se stal pilot s největším počtem zlatých medailí, teprve při rovnosti by se brala v úvahu i druhá, případně třetí místa.
Tohle se ale hrubě nelíbilo malým týmům, pro které je každý bodík malým triumfem. A motivaci by to sebralo i nováčkům v poli jezdců. Ecclestonovi se podařilo přesvědčit Mezinárodní automobilovou federaci a zavedení medailového systému se začalo připravovat na rok 2010, nakonec se od něj v tichosti ustoupilo.
Zkratky na trati
Předjížděcí manévry jsou kořením závodů, o tom není pochyb. Ale jak to zařídit, aby jich bylo co nejvíc? I na to našel Bernie Ecclestone odpověď. Závodní okruhy pro F1 by podle něho měly mít zkratky.
„Představte si takovou zkratku, kterou každý jezdec smí použít jen pětkrát za závod,“ líčil. „Zabránilo by se tomu, aby někdo zůstal dlouhá kola trčet za jiným autem, a bylo by to atraktivní pro televizní přenosy,“ vyložil.
Tady ale narazil. Snaha Mezinárodní automobilové o co největší bezpečnost závodů s tím vůbec nekoresponduje. Piloti ale možnost snažšího předjíždění v roce 2011 dostali díky zavedení tlačítka DRS, kterým jezdec může otevřít pohyblivou část zadního přítlačného křídla a snížit tak odpor vzduchu.
Stříkačky na trati
Poté, co prudký déšť a měnící se podmínky udělaly z Velké ceny Kanady 2011 nejdelší (přes čtyři hodiny) závod v historii F1 a podle hlasování fanoušků také nejdramatičtější za poslední roky, Bernieho Ecclestona napadlo, že „mokré“ podmínky by se daly dobře simulovat za pomoci speciálního zařízení, která by na určité části tratě stříkalo vodu.
Nápad se naštěstí neujal, nicméně Ecclestone to myslel vážně a na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet, který vlastní, nechal stříkačky za účelem testování instalovat.
Monako ven! Málo platí
Hotový poprask vyvolala Bernieho idea vypustit z kalendáře formule 1 Velkou cenu Monaka, a to jen proto, že podle Ecclestona „neplatí dost“. Monte Carlo je ikonická trať, pro většinu fanoušků něco, bez čeho F1 prostě nemůže být. Je to bezpochyby nejznámější, nejočekávanější a nejluxusnější závod ze všech, navíc pro řádku pilotů, například pro vicemistra světa Nika Rosberga, závod domácí.
Ecclestonovi však leží v žaludku, že pořadatel, monacký automobilový klub, má dohodnuté výjimečné podmínky, sám si prodává reklamního prostor, takže Ecclestonovi ročně uteče několik milionů dolarů. Několikrát se nechal slyšet, že formule 1 by se bez Monaka obešla.