Je to nevděčná otázka, na niž vám dá každý jinou odpověď. Přesto je to v současné F1 téma číslo 1! Lewis Hamilton ukořistil o víkendu rekordní 92. vítězství a překonal tím v žebříčku dosavadního krále Michaela Schumachera. Přejímá od něj ale i titul nejlepšího pilota dějin? Tak snadné to není. A ani nebude. Jezdili každý v jiné době, s jinými vozy, proti jiným soupeřům, a pouhá čísla tuhle historickou polemiku nemohou spravedlivě vyřešit. Pokusme se tedy alespoň o určité srovnání obou gigantů.
Pracovní „tilt“
Hamilton 9 | Schumacher 10 |
Není to žádný flink, ale aby v tomto ratingu stál Lewis Hamilton po boku Michaela Schumachera… Inu, na to je trochu „bohémek“. Němcův perfekcionalismus byl legendární, už než odešel do Ferrari… A tam ho povýšil ještě na nový level.
„Lewis je velký profesionál. Zapálený a oddaný, ale Michael v sobě měl ještě onen smysl pro detail, který Lewis v této době nepotřebuje,“ říká šéf F1 Ross Brawn. První stále tlačil na testovací jezdce, ten druhý je zase ponořen do dat. A i osobnostmi jsou odlišní: Schumacher byl spíše tichý typ chránící si soukromí, Hamilton je extrovert, který svůj život sdílí na kdejaké sociální síti. Motivovat však umí oba!
Jezdecké schopnosti
Hamilton 10 | Schumacher 10 |
Stará pravda v F1 zní: vítězíte, pokud máte nejrychlejší vůz. A nejrychlejší vůz máte proto, že jste právě nejlepší. Zatímco Schumacher jako pilot Ferrari uspěl v o dost vyrovnanějších bitvách s McLarenem než nyní Hamilton se zbytkem světa, občas mu škodila přílišná agresivita. V tomhle je to zase Brit, který je o chloupek dál.
„V jízdě jeden proti jednomu je nejlepší. Lepší než Michael nebo Ayrton Senna. Málokdy havaruje, protože se soustředí na řízení i auto vedle sebe,“ míní bývalý pilot Eddie Irvine. A Jenson Button dodává: „Za mě je Hamilton nejférovější jezdec, proti kterému jsem závodil. Nedělá žádné špinavosti.“ Jenže také je pravda, že za poslední roky ani moc závodů „na hranu“ nezažil.
Temperament pod tlakem
Hamilton 10 | Schumacher 7 |
Michael Schumacher je legenda. Bezesporu. Ale na trati se měnil v pana Hydea. V roce 1997 třeba trefil v přímé bitvě o titul Jacquese Villeneuva. V Monaku 2006 úmyslně zablokoval v kvalifikaci trať. A před 10 lety nahnal i Rubense Barrichella v rychlosti 300 km/h k zídce.
„Udělal pár stupidit, které byly neomluvitelné,“ prohlásil bývalý pilot Nick Heifeld. Naopak, tyto excesy v Hamiltonově CV nenajdete. „Být velkým šampionem je ovšem víc, než jen vítězit v závodech,“ připojil se proto Villeneuve. Ba co víc, i v psychologických válkách vítězí spíše Brit. Jako proti Niku Rosbergovi.
Jízda na mokru
Hamilton 10 | Schumacher 10 |
Těžký kalibr a zřejmě důstojná remíza. Ne nadarmo se Schumacherovi svého času přezdívalo Regenmeister a Hamilton právě v téhle dovednosti tak poctivě studoval umění Ayrtona Senny. „V těchto podmínkách jezdí jak z jiného světa,“ chválil Brita šéf stáje Mercedes Toto Wolff po letošní deštivé kvalifikaci v Rakousku, kdy zbytek pole zničil o 1,2 vteřiny a víc.
Jenže on i Schumi dovedl na mokru zázraky. Ikonický je třeba jeho první triumf ve Ferrari v roce 1996, kdy závod v marastu dokončilo jen šest vozů, ale on vyhrál s trhákem 45 vteřin. „Na vodě byl úžasný,“ smeká Damon Hill.
Technická zdatnost
Hamilton 8 | Schumacher 10 |
Není to ani Britova chyba – tohle je evoluce. Zatímco Schumacher znal na svých vozech každý šroub, Hamilton je vnímán víc jako pilot počítače než bestie s názvem F1. „Michael pracoval v éře, kdy byla analýza dat horší, takže jezdcův vliv byl větší. Dnes vyjdete z kokpitu a inženýr vám hned určí chování auta v každé zatáčce, takže pilot už toho nemá moc co říct,“ vysvětluje Brawn.
Ne že by se Hamilton jen vozil. Naopak. Způsob jejich práce je podobný. „U Michaela nezáleželo na tom, o kolik věcí jste ho požádali; poskládal to dohromady. A u Lewise je to stejné. Dělá to často, aniž by si toho někdo všimnul. Odlišní jsou až mimo vůz,“ všiml si šéfinženýr Mercedesu Andrew Shovlin.
Kvalifikace
Hamilton 10 | Schumacher 9 |
I tohle měl být Schumacherův výsostný rekord: 68 pole positions. Jenže podívejte se teď – Lewis Hamilton ho překonal už o rovných 29 kusů, a to má ještě na svém kontě o 44 startů méně! A jeho úspěšnost pole positions 37,02 %? V tomto ho z novodobé éry zdolává jen Ayrton Senna (40,1 %).
„Je pravda, že Michaelova kvalifikační bilance není tak dobrá, ale o to lepší pak byl v závodech,“ připomíná Damon Hill. A ano, dá se namítat, že Hamiltonův Mercedes je teď odskočený. Jenže hned 26 kvalifikací vyhrál už v McLarenu, zatímco Schumacher jich Ferrari uzmul v Benettonu „jen“ deset.
Odkaz
Hamilton 8 | Schumacher 10 |
Jsou nejlepšími piloty svých generací, přesto marná sláva: když řeknete Schumacher, jeho jméno rezonuje přece jen silněji. Je symbolem F1. Je i symbolem slavného Ferrari. „Pro mě je pořád o krok dál,“ řekne vám Fernando Alonso. „Na něm jsem vyrostl,“ přidá se Sebastian Vettel.
A i Wolff poví: „Michael pro mě stojí nade vším. Nicméně on sám řekl, že rekordy jsou od toho, aby se překonávaly. A Lewis ještě neskončil.“ Už teď je Brit v žebříčku 100 nejvlivnějších lidí světa. Vrhá se i do různých mimosportovních aktivit. Velikost jeho odkazu se docení až časem.
Celkem bodů podle Sportu
Lewis Hamilton 65 | Michael Schumacher 66 |
Statistické srovnání
262 | Starty | 306 |
14 | Sezony | 19 |
92 | Vítězství | 91 |
161 | Pódia | 155 |
97 | Pole positions | 68 |
52 | Nejrychlejší kola | 77 |
6 | Mistrovské tituly | 7 |