Formule 1
Začít diskusi (0)

Přes patnáct let je součástí dění okolo Formule 1. Čech Vladimír Rys působí jako dvorní fotograf stáje Red Bull. Byl u zisku pěti jezdeckých titulů i čtyř Pohárů konstruktérů. Za svůj největší zážitek s týmem ovšem považuje loňské Abu Dhabí, kde vznikla i jedna z jeho nejlepších fotografií.

Jeho cesta k Formuli 1 vedla přes deník Sport. Tady před lety začínal svou kariéru coby sportovní fotograf. Velkého fanouška fotbalu tenkrát ani ve snu nenapadlo, že jednoho dne bude dělat motorsport. Nyní po letech v roli týmového fotografa říká: „Neexistuje fotogeničtější sport.“

Jak se dávný fotograf deníku Sport dostane k Formuli 1?
„Ta cesta byla dlouhá, ale rozhodně nebyla cílená. Nikdy jsem nebyl žádný fanoušek Formule ani motosportu obecně. Líbil se mi spíš fotbal a basket. Po třech letech v deníku Sport a dalších třech letech v časopisu Hattrick jsem dostal nabídku na práci v Německu pro fotografickou agenturu Getty Images. V prvním roce, co jsem tam pracoval, za mnou přišel můj tehdejší šéf a řekl mi, že se mu líbí styl, jakým fotím a, že by byl rád, kdybych začal dělat Formuli 1. Nebyl jsem z toho moc nadšený, což na mě poznal a poslal tam tenkrát někoho jiného. Následující rok mi ale Formuli 1 dal už jako ultimátum. Tak jsem na to kývnul. V roce 2005 jsem odletěl na mou první velkou cenu do Austrálie. Do té doby jsem neměl vůbec ponětí o čem to je. Hned jsem se tou atmosférou ale nakazil a po fotografické stránce se do toho zamiloval.“

Vladimír Rys

Narozen: 1978 v Praze

Profese: fotograf

Kariéra: Od roku 1996 působil jako fotograf deníku Sport. O dva roky později začal pracovat pro fotbalový magazín Hattrick. V roce 2002 se přestěhoval do Německa, kde započal spolupráci s jednou z nejprestižnějších a nejznámějších fotografických agentura na světě Getty Images. Od roku 2010 je týmovým fotografem stáje Red Bull. S manželkou a dcerou žijí v Řecku.

Jak došlo k vaší spolupráci s Red Bullem?
„Red Bull začal fungovat v roce 2005, tedy ve stejnou dobu, jako jsem začal fotit Formuli 1. Tehdy odkoupil formulovou stáj Jaguár od Fordu. Hledali k týmu kreativního fotografa a dostali tip na mě. Zjistili, že pracuju pro Getty a stali jsme se tak jejich týmovou agenturou. Po dvou letech jsem z Getty odešel a začal pracovat napřímo pro Red Bull. Zhruba od roku 2010 jsem tedy jejich týmový fotograf.“

Má každá stáj svého týmového fotografa?
„Ano, u každého týmu fungují dva až tři fotografové.  Ti se věnují buď kreativní, nebo technické stránce. Konkrétně u Red Bullu je kromě mě ještě jeden agenturní fotograf z Getty. Pamatuju si, že Ferrari mělo svého času snad pět fotografů, BMW myslím čtyři. Každý tým si totiž pečlivě hlídá, co jde ven. Mám jasné informace, co můžu fotit a která místa na monopostu jsou pro fotky zapovězená. Nikdo nesmí vědět, co mají ostatní týmy připravené a jaká esa mají v rukávu.“

Jaká místa na monopostu třeba nemůžete fotit?
„Každý tým má jiné oblasti, na které je citlivý. U Red Bullu je to tradičně monopost zezadu. Spodní část monopostu, volant a vnitřek kokpitu, to je taky černá zóna. A samozřejmě, když je

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Koupit
Začít diskuzi