26. března 2022 • 16:14

Čech fotografem hvězd F1: Zvláštní druh. O zakázaných snímcích i řevu

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Teplice - Vlašim: Radost na Stínadlech, Fortelný zvyšuje už na 2:0
Jágr má vlastní bankovku. Na proces výroby šel osobně dohlédnout
VŠECHNA VIDEA ZDE

Přes patnáct let je součástí dění okolo Formule 1. Čech Vladimír Rys působí jako dvorní fotograf stáje Red Bull. Byl u zisku pěti jezdeckých titulů i čtyř Pohárů konstruktérů. Za svůj největší zážitek s týmem ovšem považuje loňské Abu Dhabí, kde vznikla i jedna z jeho nejlepších fotografií.



Jeho cesta k Formuli 1 vedla přes deník Sport. Tady před lety začínal svou kariéru coby sportovní fotograf. Velkého fanouška fotbalu tenkrát ani ve snu nenapadlo, že jednoho dne bude dělat motorsport. Nyní po letech v roli týmového fotografa říká: „Neexistuje fotogeničtější sport.“

Jak se dávný fotograf deníku Sport dostane k Formuli 1?
„Ta cesta byla dlouhá, ale rozhodně nebyla cílená. Nikdy jsem nebyl žádný fanoušek Formule ani motosportu obecně. Líbil se mi spíš fotbal a basket. Po třech letech v deníku Sport a dalších třech letech v časopisu Hattrick jsem dostal nabídku na práci v Německu pro fotografickou agenturu Getty Images. V prvním roce, co jsem tam pracoval, za mnou přišel můj tehdejší šéf a řekl mi, že se mu líbí styl, jakým fotím a, že by byl rád, kdybych začal dělat Formuli 1. Nebyl jsem z toho moc nadšený, což na mě poznal a poslal tam tenkrát někoho jiného. Následující rok mi ale Formuli 1 dal už jako ultimátum. Tak jsem na to kývnul. V roce 2005 jsem odletěl na mou první velkou cenu do Austrálie. Do té doby jsem neměl vůbec ponětí o čem to je. Hned jsem se tou atmosférou ale nakazil a po fotografické stránce se do toho zamiloval.“

Vladimír Rys

Narozen: 1978 v Praze

Profese: fotograf

Kariéra: Od roku 1996 působil jako fotograf deníku Sport. O dva roky později začal pracovat pro fotbalový magazín Hattrick. V roce 2002 se přestěhoval do Německa, kde započal spolupráci s jednou z nejprestižnějších a nejznámějších fotografických agentura na světě Getty Images. Od roku 2010 je týmovým fotografem stáje Red Bull. S manželkou a dcerou žijí v Řecku.

Jak došlo k vaší spolupráci s Red Bullem?
„Red Bull začal fungovat v roce 2005, tedy ve stejnou dobu, jako jsem začal fotit Formuli 1. Tehdy odkoupil formulovou stáj Jaguár od Fordu. Hledali k týmu kreativního fotografa a dostali tip na mě. Zjistili, že pracuju pro Getty a stali jsme se tak jejich týmovou agenturou. Po dvou letech jsem z Getty odešel a začal pracovat napřímo pro Red Bull. Zhruba od roku 2010 jsem tedy jejich týmový fotograf.“

Má každá stáj svého týmového fotografa?
„Ano, u každého týmu fungují dva až tři fotografové.  Ti se věnují buď kreativní, nebo technické stránce. Konkrétně u Red Bullu je kromě mě ještě jeden agenturní fotograf z Getty. Pamatuju si, že Ferrari mělo svého času snad pět fotografů, BMW myslím čtyři. Každý tým si totiž pečlivě hlídá, co jde ven. Mám jasné informace, co můžu fotit a která místa na monopostu jsou pro fotky zapovězená. Nikdo nesmí vědět, co mají ostatní týmy připravené a jaká esa mají v rukávu.“

Jaká místa na monopostu třeba nemůžete fotit?
„Každý tým má jiné oblasti, na které je citlivý. U Red Bullu je to tradičně monopost zezadu. Spodní část monopostu, volant a vnitřek kokpitu, to je taky černá zóna. A samozřejmě, když je

Dočtěte si celý článek a získejte neomezený přístup k obsahu na iSport.cz!

S předplatným Premium Plus budete mít exkluzivní videa, zákulisní informace i analýzy. První měsíc jen za  1 Kč.

Chci předplatné Premium
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud