Marie Sehnálková
Premium
5. května 2022 • 17:43

Dřina v F1: takhle trénují terminátoři. 60 stupňové vedro i ztráta zraku

Autor: Marie Sehnálková, inf
Vstoupit do diskuse
0
Video se připravuje ...
TOP VIDEA
Co má Třinec a nemá Sparta? V čem selhali lídři poražených?
Střeďáci na EURO: Koho k Součkovi? Dilema s parťáky i rozestavením
VŠECHNA VIDEA ZDE

Při závodě se jejich tep pohybuje okolo 180 úderů za minutu a do cíle často dorazí i o tři kila lehčí, než byli na startu. Řeč není o elitních maratoncích, nýbrž o pilotech formule 1. „Je to určitě jeden z nejnáročnějších sportů vůbec. Musíte být připraveni fyzicky i mentálně. Sebemenší chyba by vás mohla stát i život,“ říká sportovní lékař Jaromír Jiřík.



Sednout, připoutat se a pak už jen zatáčet volantem doleva nebo doprava. Že to podle vás snad ani není sport? Ale jděte. Odjet závod formule 1 je tak vyčerpávající, že i trénovaní jezdci mají po dokončení občas co dělat, aby se vůbec vydrápali z kokpitu.

A co že je to na jízdě v autě extrémně náročné? Za prvé vedro. Motor generuje obrovské množství tepla. V momentě, kdy je venku okolo třicítky, mohou teploty v kokpitu sahat až k neuvěřitelným šedesáti stupňům. „A to na sobě máte navíc ještě kombinézu a další vrstvy. Mám vypozorované, že za hodinu a půl jízdy vypotím asi tři kila,“ říká slovenský závodník Richard Gonda.

Aby jezdci nedorazili do cíle úplně dehydrovaní, mohou se občerstvit i během závodu. Přímo do helmy jim vede hadička připevněná k vaku s pitím, umístěným za hlavou. Jak by to dopadlo, kdyby při Velké ceně na pitný režim zapomínali, názorně ukázal v roce 2009 Fernando Alonso. Kvůli závadě zařízení si za celou dobu nedal ani lok, do cíle dorazil o šest kilo lehčí a následně zkolaboval.

Dalším faktorem, který dělá z jízdy v monopostu enormně náročný sport, je gravitační přetížení neboli G-síla. S tou se v menší míře může běžný člověk setkat například v letadle. Těsně před tím, než se odlepí od země, nabere rychlost okolo 300 kilometrů v hodině. Při takovém zrychlení máte pocit, jako by vás do sedačky tlačila neviditelná ruka. Něco podobného se děje i během přistávání při brzdění. To vás zase neviditelná ruka tlačí zezadu do bezpečnostních pásů.

Za tyto jevy může gravitační přetížení. Jenže zatímco v dopravním letadle na vás působí zhruba 1 G, piloti v monopostu se musí vypořádat s 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Koupit
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud