O Velké ceně Kanady se zřejmě bude mluvit ještě nějakou dobu. Důvodem nejsou ani tak události na trati, nýbrž spor, jehož hlavním protagonistou je Mercedes. „Stříbrné šípy“ se od začátku sezony vypořádávají s poskakováním monopostů, které podle nich ohrožuje bezpečnost jezdců. Ostatní týmy ale vzkazují: „Vyřešte si svůj problém sami.“
Vše vypuklo po Velké ceně Ázerbájdžánu. Lewis Hamilton se po projetí cílem jen stěží dostával z kokpitu. Poté, co se mu podařilo vyprostit, se pomalými krůčky přemístil do zázemí pro piloty. Po celou dobu se při tom rukou držel za bolavá záda.
Za Hamiltonovy zdravotní komplikace může poskakování monopostu označované jako porpoising. Dle nových technických předpisů totiž vozy musí využívat přísavný efekt, který se ve formuli 1 objevil naposledy v 80. letech. Tohle aerodynamické řešení s sebou ovšem přineslo i nepříjemné houpání. „Musíme najít východisko. Lewis je tím zasažený snad nejvíce ze všech, ale co vím od ostatních jezdců, všichni se shodli, že se něco musí změnit,“ prohlásil šéf Mercedesu Toto Wolff.
Řešení na sebe skutečně nenechalo dlouho čekat a přišla s ním samotná FIA (Mezinárodní automobilová federace). Zjednodušeně řečeno, stanovila míru poskakování, kterou týmy nesmí překročit. Pokud by se tak stalo, musely by zvolit jiné nastavení vozu. To by s sebou ovšem jako nechtěný vedlejší efekt přineslo i snížení rychlosti.
Nová technická direktiva vyvolala v paddocku vlnu negativních reakcí a hádek. Ačkoliv se Toto Wolff dříve odvolával na názory jiných týmů, které mají s poskakováním také problém, po zavedení novinky nenašel u konkurence příliš zastání. Žádnému z předních týmů se totiž logicky snižování rychlosti nezamlouvá.
„Některé monoposty mají takový problém, další řeší něco jiného. To je formule 1. Nebylo by fér uprostřed roku měnit pravidla, protože některá ze stájí minula cíl. Tento tým by si měl své problémy vyřešit sám,“ řekl například šéf Red Bullu Christian Horner. „Tohle jsou monoposty, a ne Rolls-Royce. Jezdci by si to měli uvědomovat. Pokud jim auta přijdou příliš tuhá nebo se jim v nich těžko jezdí, možná by měli radši zůstat doma, sednout na gauč a závodit u televize,“ vzkázal zase Franz Tost, šéf týmu AlphaTauri.
Wolff pak osočil kolegy, že schválně navádějí piloty, aby problémy se skákáním bagatelizovali. Bezpečnost jezdců by podle něj měla mít přednost před konkurenčním bojem. „Šéfové týmů se snaží manipulovat jezdci ve snaze udržet si konkurenční výhodu. Hrát politické hry v době, kdy se FIA snaží přijít s rychlým řešením a autům pomoci, je falešné,“ rozohnil se.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!
Koupit