Formule 1
Začít diskusi (0)

Královna motorsportu se vrací do Asie po sedmi závodech, které se odjely na evropském kontinentu. Z kalendáře roku 2024 zbývá ukrojit jen osm Grand Prix, v nichž bude Max Verstappen hájit 62bodové vedení před svým největším vyzyvatelem Landem Norrisem. Důležitý krok k obhajobě může udělat právě v Ázerbájdžánu, kam formule 1 zavítá poosmé. Třikrát v řadě se v Baku radoval Red Bull, loni byl na šestikilometrovém okruhu nejrychlejší Sergio Pérez. Na co se těšit při dalším závodním víkendu?

Norrisova stíhací jízda

Sám si představoval, že nizozemského šampiona Maxe Verstappena bude vzhledem k současné síle McLarenu dotahovat rychleji. Ostatně před dvěma týdny v italské Monze startoval Lando Norris z prvního místa, jenže nakonec se musel spokojit jen s „bronzovou“ pozicí. Z původně plánovaných 25 bodů jich získal pouze 16, což se v konečném součtu může jevit jako velká čára přes rozpočet. Zvlášť, když Verstappen dojel až šestý. „Mým cílem je vyhrát každý závod, to se mi ale naposledy nepovedlo kvůli pár hloupostem. V posledních týdnech máme skvělé tempo, takže stále věřím, že to dokážeme urvat,“ hlásil odhodlaný Norris, který se čtyřikrát z uplynulých pěti závodů objevil na stupních vítězů. Zatím ale vyhrál jen v Miami a Nizozemsku.

Lando Norris pózuje fotografůmLando Norris pózuje fotografům • Reuters

Očekává se změna na čele Poháru konstruktérů

Momentálně nejlepší vůz? Bezpochyby McLaren, který ale v Monze propásl jedinečnou příležitost. Překvapivě se radoval Charles Leclerc z Ferrari, jehož taktika s jednou zastávkou v boxech slavila úspěch. „Možná je pro nás špatná zpráva, že minule bylo Ferrari stejně konkurenceschopné jako my. Na druhou stranu je to ale dobře, protože najednou tady máme víc týmů, které mohou obírat Red Bull,“ hledal pozitiva šéf McLarenu Andrea Stella v rozhovoru pro web RacingNews365. Bitva o Pohár konstruktérů bude vzrušující. V čele zůstává Red Bull, jehož náskok na McLaren se ale smrsknul na rozdíl pouhých osmi bodů. Nesmí se podceňovat ani Ferrari, které ztrácí na Rudé býky jen 39 bodů. Je to velká změna oproti minulému roku, v němž Red Bull už na konci září obhájil vítězství s nedostižným náskokem 318 bodů. Pokud by se McLarenu povedlo obrat dokončit, v Poháru konstruktérů by zvítězil poprvé od sezony 1998. To se ještě v jeho barvách po tratích proháněli David Coulthard a Mika Häkkinen.

Britský pilot F1 Lando Norris (vlevo) gratuluje parťákovi Oscaru Piastrimu z McLarenu k výhře Velké ceny MaďarskaBritský pilot F1 Lando Norris (vlevo) gratuluje parťákovi Oscaru Piastrimu z McLarenu k výhře Velké ceny Maďarska • ČTK / AP / Denes Erdos

Talent místo Magnussena

Druhý závod v F1 čeká na devatenáctiletého Olivera Bearmana, který v Ázerbájdžánu nahradí Kevina Magnussena. Dánský jezdec naposledy obdržel dva trestné body, a protože jich dohromady nasbíral už dvanáct, znamenalo to stopku pro nadcházející Velkou cenu. V kokpitu Haasu jej nahradí talentovaný Bearman, jenž letos v Saúdské Arábii zastoupil ve Ferrari Carlose Sainze. Skončil sedmý, za sebou nechal i Norrise či Hamiltona. Bearman bude po přesunu z F2 jezdit za Haas na plný úvazek až od příští sezony. Společně s Jackem Doohanem a Kimim Antonellim se stane jedním ze tří nováčků na startovním roštu. „S Oliem spolupracujeme už dlouho, dělá s námi i několik simulátorů. Moc dobře ví, kdo jsme a jakým způsobem fungujeme, takže jsme připraveni na jeho vstup do formule 1. Nemůžu se dočkat, až pořádně začne,“ radoval se na oficiálních stránkách F1 šéf Haasu Ajao Komacu.

Oliver Bearman patří k velkým talentům a příslibům pro F1Oliver Bearman patří k velkým talentům a příslibům pro F1 • Profimedia

Bude Mercedes silnější?

McLaren v Poháru konstruktérů zřejmě už v Baku přeskočí Red Bull, přibližuje se také Ferrari. Až o 115 bodů za italskou stájí se krčí Mercedes, který je neohroženě čtvrtý. V celkovém pořadí jezdců patří Lewisi Hamiltonovi šestá pozice, George Russell je o dvě příčky za ním. Mezi Brity se vklínil trápící se Sergio Pérez. Mercedes zazářil před letní přestávkou v Belgii, kde nezískal double jen kvůli Russellově diskvalifikaci. V Nizozemsku a Itálii ale nadšení opadlo. „Do Baku jedeme s cílem podat lepší výkon, než jaký jsme předvedli v Zandvoortu a Monze. Naše relativní tempo tam nebylo tak silné jako před pauzou. Několik našich konkurentů udělalo kroky dopředu. My jsme chvílemi měli dobré tempo, ale nedokázali jsme si ho udržet,“ popsal šéf Mercedesu Toto Wolff.

Oscar Piastri - formule 1Oscar Piastri - formule 1 • ČTK / Luca Bruno

Začít diskuzi