Jiří Uhlíř
9. června 2010 • 09:08

Čech v F1? Mám tam pevné svazky, říká Charouz

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Toronto - Boston 2:4. Bruins znovu vedou, Pastrňák asistoval
Lokvenc: Chemie Kuchty a Birmančeviče je úžasná! Chorý není zákeřňák
VŠECHNA VIDEA ZDE

Na svém mobilním telefonu má až sto čísel lidí z nejvyšší kasty světa formule 1. Všichni ho prý respektují a kdykoliv vypomůžou s prosbičkou. Do F1 má teď nakročeno jeho syn Jan, rezervní pilot stáje Renault. „Samozřejmě vím, že beze mě by se tam Honza nedostal. To, ale k tomu patří,“ říká Antonín Charouz, podle něhož může být za tři roky další Čech v nejprestižnější motorové disciplíně.



Díky němu mohl monopost F1 zaburácet na brněnském okruhu. Jan Charouz se o víkendu v exhibičních jízdách projížděl s loňským modelem renaultu, který patřil Fernandu Alonsovi. Mladý závodník mohl špičkový stroj prohánět během každého závodu Světové série Renault. „To jsem mu však nedovolil,“ říkal Antonín Charouz, manažer a bývalý závodní pilot.

Pro mladého jezdce je každé kolo s formulí 1 důležité. Proč jste takovou nabídku odmítli?
„Taky si v Renaultu ťukali na čelo. Prý jsem byl první, kdo podobnou věc odmítl. Pro mě je však důležité, aby se Honza soustředil pouze na závody Formule Renault 3.5. V Brně to bylo patrné. Dvacet minut před závodem musel sednout do F1 a pak byl z toho roztěkaný. K jízdě v monopostu jsme svolili pouze v Brně. Honza by s formulí 1 samozřejmě dál jezdil, později mě ale pochopil.“

Jak moc bylo náročné sehnat pro brněnský závod Světového šampionátu série Renault monopost F1?
„Vůbec to nebylo jednoduché, je o něj velký zájem. Pomohlo, že je Honza testovacím jezdcem francouzské stáje. Renault přivezl hned dvě formule jedna, aby si všechno posichrovali. Z víkendu v Brně jsem měl dobrý pocit. Viděl jsem rodiny s dětmi, jak se dobře bavili. Byl jsem spokojený i s výkonem Honzy ve formuli 1.“

Antonín Charouz věří, že jeho syn by za tři roky mohl být ve formuli jedna
Antonín Charouz věří, že jeho syn by za tři roky mohl být ve formuli jedna


Jaký vlastně zajížděl čas s F1 na Masarykově okruhu, tým Renault nechtěl nic zveřejnit?
„Mohu potvrdit, že byl rychlejší než mclaren, se kterým tu kdysi pilotoval David Coulthard (britský pilot zajel v Brně čas 1:36,770. pozn. aut.). Šéf testovacího týmu Renaultu byl vytočený, nechtěl průjezdy na jedno kolo srovnávat s rekordy. O Honzovi pak říkal, že jeho výkon nemohl být lepší, autu porozuměl.“

Je šance se z Formule Renault 3.5 dostat do F1? Vždyť loňský šampion angažmá nesehnal...
„Jasně, ale Honza je členem týmu Renault a ti s ním pracují. Ze světové série Renault postoupili přímo čtyři, nebo pět jezdců. Bavil jsem se o tom v Renaultu. Řekli mi, že nepotřebují, aby Honza vyhrával. Chtějí vidět, že předjíždí, stoupá mu výkon a nedělá chyby. Nechtějí rychlého bourače. Když budeme zajíždět do desátého místa a jednou se dostane na pódium, tak budou spokojení. V příštím roce chtějí, aby už vyhrával. Za tři roky se může do F1 dostat. Takový je plán.“

A plní ho zatím Jan Charouz?
„Z mého pohledu určitě. Ve svém prvním závodě dojel druhý, sice byl diskvalifikován, ale přece si to musel odjet, já jsem za něj řídit nemohl. Hodnotím jeho vzestup, vždyť tři roky nejezdil v žádné formuli. Hlavně studoval a dokončil vysokou školu. Teď ukázal jedinečnost, předjíždí, má v sobě zdravou agresivitu a manažeři z F1 tohle všechno vidí. Dobře ho hodnotí i tým P1 Motorsport. Když jsme tam šli, věděli, že to bude těžký rok. Mají v týmu dva nováčky, není to na přední umístění. Proto mě štve jedna věc...“

Jaká přesně?
„Komentáře na internetu. Podle nich na to mladej Charouz nemá, je pouze protekční a my jsme tuneláři. Jsou opravdu mimo. Možná se to dá právně vymáhat, ale nestojí mi to za to. Každý syn otce je protekční, jenže formule 1 je i o kontaktech. Jak by se tam jinak dostal Nico Rosberg, nebo Bruno Senna a další? Například Rus Vitalij Petrov by se bez svých známých také do F1 jinak nedostal.“

Jak to?
„Petrov není bohatý, ale velmi zarputilý. Kdysi jezdil i u nás v týmu. Navíc znám velmi dobře jeho mecenáše, který se o něj stará. To je člověk, který vlastní letiště v Petrohradě a je blízkým ruského premiéra Vladimira Putina. Samozřejmě svou roli v tom sehrála i automobilka Lada. Proti Rusku je, ale Česko je malá země.“

Proto si pokládám otázku, co může Česká republika nabídnout příchodem dalšího pilota do F1?
„To je otázka, kterou si kladu také.“

A pomohla vám do Renaultu známost Gerarda Lopeze, jehož firma GENIE Capital vlastní tým?
„Určitě. Ohledně Honzy ale přišel za námi Renault F1, protože mají zájem v budoucnu jezdit vytrvalostní závody, tedy přesněji jeden z jeho koncernu. Ještě je tam Nissan, nebo Lada. Mají s ním dlouhodobé plány, osvědčil se ve vytrvalostních závodech, je úřadujícím mistrem. Byla to seriózní nabídka, navíc Honza je placeným jezdcem. To místo se nedá jinak koupit, buď vás chtějí, nebo ne. I se šéfem Renaultu Ericem Boullierem se strašně dlouho znám. Shodou okolností chtěl pro mě asi před třemi lety pracovat, vést naše závodní oddělní. Ty vztahy se budují strašně dlouho. Padesáti až stům lidem z F1 mohu ale kdykoliv zavolat.“

Antonín Charouz věří, že jeho syn by za tři roky mohl být ve formuli jednaFoto BPA


Prozradíte, koho dobře znáte?
„Ano. Například Fittipaldiho, Keke Rosberga, Eddie Jordana, Prosta, Todta, Ecclestoneho, Alesiho, Norberta Hauga z Mercedesu, Christiana Hornera z Red Bullu, Jacka Vilneuvea. Znám všechny šéfy z GP2, často si voláme s Mikou Häkkinenem, má za přítelkyni z Česka a chystá se tu dělat nějaké věci. Pevnost svazků jsem si ověřil na jedné prosbičce. Potřeboval jsem sehnat telefon na Carola Shelbyho, vítěze Le Mans před padesáti lety a tak jsem napsal asi padesáti lidem z F1 kvůli tomuto kontaktu . Do hodiny mi všichni odpověděli.“

Jak se takové kontakty budují?
„Na základě dobrého jednání a dodržování slova. Svět formule 1 je strašně maličký. Jsou to lidi, kteří se neustále potkávaj, znají se a respektují, a to i když jsou konkurenty. Pomohly mi maličkosti. Například spolupráce s Eddym Jordanem mi hodně dala. Všichni se ho pak ptali, jestli se mi dá věřit.“

A s kým se naopak nemusíte?
„S cizinci problém nemám, ale osobní potíže mám s dvěma lidmi z Čech. Já jsem si musel respekt vydobýt sám, je do F1 někdo poslal. A to je rozdíl, který je znát.“

Dělají se v prostředí formule 1 velké naschvály?
„Všichni se tam respektují navzájem. Když někdo udělá podraz, rozkřikne se to. Třeba Flavio Briatore. Ostatní ho teď berou spíše jako obětního beránka. Jasně, co udělal, bylo špatné. Ale každý tým používá nějaké nutné zlo. On však přešel mez a byl potrestán. Bohužel pro něho v době, kdy se to politicky hodilo.“

Agentura BPA ale také zařizuje hezké hostesky na různé promo akce v F1...
„Asi pro padesát procent stájí z F1 jsme něco dělali z hlediska promo. Týmy vědí, že československé a maďarské dívky jsou nejkrásnější na světě. Pěkně rostlé, to se jim líbí. Ale nejsou to jenom hostesky, jezdí tam holky, které jsou Miss. Například Katka Sokolová, Iveta Lutovská, nebo Hana Mašlíková. Holky to berou prestižně. Ale jednou jsme měli problémy se stájí Aston Martin. Po dvou závodech řekli, že naše dívky nechtějí. Jsou prý konzervativní značkou. Pak zas přišli, že jo. Auto se totiž neobjevilo nikde v novinách.“

Takže je to určitě výhodné mít takový byznys?
„Vždycky máte výhodu, když dáváte něco, co je žádané. Například padesát malých inženýrských firem z Čech spoustu věcí do formule 1 dodávají. Například porcelán, ráfky, hliníkové konstrukce... Já funguji jako poradce.“

Jsou nějaké nové zprávy ohledně pražského okruhu, který máte v plánu vybudovat?
„V součastné době je projekt zakonzervovaný. V době finanční krize je mluvit o něčem takovém nesmysl. Nicméně pořád žije, přihlásili se i další investoři. Až se utiší krize, začneme stavět. Jinak nechci budovat běžný okruh, jedná se spíše o obrovský obchodní dům s auty. Jako kdybych si postavil ulice a jednou za rok bych na ní pořádal závod.“

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud