Jiří Uhlíř
11. května 2011 • 17:38

Prokop chystá útok na elitu: S Fordem Fiesta RS WRC

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Neopakovatelná možnost zatraktivnit světovou rally. Taková šance podle Martina Prokopa přichází s novými WRC speciály. Juniorský mistr světa by měl do špičkového závodního vozu nasednout v  poslední soutěži ve Velké Británii. A v příštím roce plánuje český pilot prohánět nejlepší závodníky s Fordem Fiesta RS WRC. „To je pro mě hlavní motivace,“ netají Prokop.



Čtrnáct let poháněly nejlepší závodní automobily dvoulitrové motory. Nyní fanoušci mohou slyšet řev 1,6l agregátu s turbem. Jak se vám nové rally speciály líbí?
„Je to v podstatě to, co jsem očekával. Jsou to relativně jednoduchá auta vycházející z mojí Fiesty S2000. Měl jsem možnost vidět nové WRC po startu na Švédské rally – opravdu jedou úžasně. Povedly se. Není to takový technický skvost jako staré WRC, ale určitě to splnilo očekávání. Práce byla dobře odvedena.“

Jsou nové závodní vozy rychlejší?
„Ne, budou asi pomalejší. Možná na pár typech rychlostních zkoušek budou obratnější a rychlejší. Pro diváka ale dostatečně rychlé jsou. Přišlo mi, že byl zachován charakter automobilek. Ford a Citroën mají obdobné zvuky jako jejich předchůdci.“

Prý se v zatáčkách chovají odlišně.
„Podvozek speciálů WRC je stejný jako u vozů specifikace S2000. Možná WRC bude nervóznější, protože je kratší. Navíc nemá aktivní diferenciál a chybí mu aktivní systém. Když jste se starým wércéčkem udělali na trati menší chybu, čas jste katastrofálně neztratili. Nyní se WRC musí více pilotovat, více se s ním prát. Na to já osobně jsem zvyklý, kluci ze špičky ale moc ne. Proto jim to přijde těžší, auta jsou pro ně hloupá.“

Jak mohou být nové soutěžní skvosty hloupé?
„Staré WRC byly strašně chytré – velice jednoduché na řízení. Motor byl pořád výkonný, auto hezky fungovalo. Když jste trošku vyjel z tratě, nevadí. Díky výkonnému motoru jste mohli všechno napravit, s vozem si šlo dělat co jste jen chtěli, dostávat se do smyků... To S2000 má slabší motor, zde si nemůžete dovolit někde ztratit čas, natož vyjed z erzety.“

Takže aktuální speciály ovládnou zejména piloti s dravým stylem jízdy?
„Ano. Myslím, že by to tak mohlo být. Doufám, že to nebudou jenom seveřané, kteří jezdí velice rychle.“

Bude tato přelomová sezona koncem vládnutí Sébastiena Loeba, sedminásobného šampiona rally?
„S tím nesouhlasím. Pokud bude mít Loeb motivaci, bude pořád číslem jedna. Samozřejmě to bude mít těžší než v minulých letech, kdy jasně vládl. Nová auto si koupí více lidí, zvětší se konkurence. Půjde po něm deset jezdců. Jenže Loeb je jako Federer nebo Nadal v tenise. Když přijde zlomový moment, vždycky předvede vyšší ligu než ostatní.“

Prokop plánuje útok na elitu
Prokop plánuje útok na elitu

Ve světové rally neustále soupeří Ford s Citroënem. Ostatní automobilky odešly. Podle různých zpráv mají ale týmy v budoucnu přibývat. Kdo například by se mohl do tohoto sportu vrátit?
„Potvrzené je Mini, které v letošní sezoně vstoupí do šampionátu. Dál jsem slyšel o Toyotě a Volkswagenu. Věším tomu, že nové regule budou velkým impulsem. Automobilky vědí, že závodní auta mohou postavit za reálné a rozumné peníze. WRC už nejsou nabyté technologií, kterou Ford a Citroën sbírali několik let. Najednou je to o něčem jiném.“

O čem přesně?
„Když si koupím nový speciál od Fordu, tak budu mít třeba sedmdesátiprocentní šanci, že auto nebude moc odlišné od továrního typu. Tím odpadnou výmluvy, že netovární vozy nemají absolutně žádnou šanci porazit ty značkami upřednostňované posádky. A to je šance, jak znovuzrodit šampionát WRC.“

Měla by šanci využít i Škodovka, jejíž Fabie S2000 převážně jezdí v šampionátu IRC?
„Ano. Větší možnost asi už mít nikdy nebudou. Teď je nejlepší správná chvíle pro automobilky vstoupit do mistrovství světa.“

Kolik vůbec stojí nový WRC speciál?
„Nový ford 370 tisíc liber, což je o dost levnější než starý typ. Určitě se ale nezlevnilo angažmá v továrním týmu.“

Jaký finanční rozpočet musíte nastřádat pro koupi nového vozu na celou sezonu?
„Částka se nezměnila – několik desítek milionů korun, nejspíše kolem padesáti milionů korun. Dokonce Petter Solberg mi říkal, že dokonce ještě více. Jsou to velké částky.“

Vy se ale v novém WRC objevíte, že?
„Je to tak. Plánuji, že bych měl v poslední soutěži řídit WRC.“

Bude se tato možnost pravidelně opakovat i v příštím roce?
„Mám takový plán. Rád bych si pořídil Fiestu RS WRC, což je v podstatě mé jediné řešení. V momentě, kdy to nezrealizujeme, tak nemá pro mě moc velký smysl tenhle sport dál dělat. Už jsem tuhle možnost plánoval v letošním roce, jenže vývoj WRC šel celkem pomalu. Teď se rýsuje šance jet s podporou továrního týmu.“

Martin Prokop spolu s Janem TománkemFoto ČTK

Budete spolupracovat s Fordem?
„Sám vidíte, že s Fordem se zúčastňuje sedm pilotů a všichni mají stejnou péči. Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala jsou nejvíc preferovaní piloti. Fiestu RS WRC bych si rád koupil během letošního roku.“

Jak moc náročné je najít v aktuální době sponzory. Vždyť rally má problém s propagací, žádnou soutěž nevysílají televize v přímém přenosu. Je to velký problém?
„Strašně velký. Různé freestyle motokrosy se dělají jen pro televizi, i rally se musí nabídnout více televizi a internetu. Musíme jít s dobou, nemůžeme zůstat tak jak jsme. Například šampionát IRC začal s přímými přenosy během soutěží na Eurosportu. Když mluvím se sponzory, je to těžké. Oni spíše chtějí financovat sporty s lepší mediální prezentací. A já tomu rozumím.“

Napadá vás nějaké řešení?
„Mám úctu ke starším promotérům ve světové rally, ale myslím si, že tu práci by mohli dělat mladší lidi, kterým nechybí dravost. Jinak náš sport zabijeme a pak si budeme říkat, proč tomu tak bylo. Nejde to dělat pořád stejně, sporty s lepší prezentací nás zválcují.“

Ale například v F1 dělá hlavního promotéra Bernie Ecclestone, kterému mu je osmdesát let...
„To je trošku odlišná situace. F1 si hraje na něco, co je absolutně nedostupný. To člověka vzrušuje nejvíce. Rally se jezdí na normálních vozovkách mezi běžnými lidmi. Jezdci musí s fanoušky mluvit, na soutěžích nemáme šance před nimi utéct. F1 je pro mě krásné rychlé auto, ale nic se tam neděje. Kluci se tam většinou nemají šanci ani předjet. Silniční motorky ale uznávám – to je řežba.“

Myslí si něco podobného i Kimi Räikkönen, mistra světa F1, jenž nyní soutěží v rally?
„To nevím. Kimi měl v rally obrovskou pozornost. Uznávám, co dokázal. Ale v rally jsou jezdci, kteří dokázali mnohem více a nemají zdaleka takovou mediální podporu jako Kimi. Podle mého názoru je celá F1 stvořená na efekt. Načančané nic.“

Po havárii Roberta Kubici na italské rally se diskutovalo nad otázkou, jaký motoristický sport je náročnější – okruhové F1, či rally?
„Tahle nehoda by to neměla zásadně vyřešit. Zranění polského jezdce bylo strašně nešťastné, blbá shoda nepříjemných věcí. Jenže piloti F1 jsou zvyklí jezdit na hraně vozu. Na okruhu to udělat lze, ne však v rally. Okruhové návyky nemůžou v rychlostních zkouškách aplikovat. V rally se nedá jezdit na sto procent - auto to nedokáže, závodníkova mysl ale ano.“

A kde je podle vás větší riziko?
„V rally. Jízda na limit na zabezpečené trati je určitě menším problémem než na automobilové soutěži, kde se jezdí mezi stromy. Rally je o všestrannosti a F1 je spíše o píli, pravidelnosti.“

Navigátor Roberta Kubici po nešťastné nehodě prohlásil, že automobily nejsou zabezpečené při nárazu ze předu. Souhlasíte s ním?
„Teď se ukázalo, že auto je nebezpečné zepředu. Ještě více nebezpečný je náraz z boku. V F1 je také štěstí, že se dlouho nic nestalo. Monokok je velice pevný. V rally je překážek strašně moc. Já občas jedu a během toho si říkám a co se teď podělá.“

Ve špičkových okruhových závodech je v paddocku atmosféra velice často napjatá, dochází k hádkám atd. Je to podobné i v rally?
„Se mnou se baví všichni kluci, prostředí je velice příjemné. Nemám problém se bavit s kýmkoliv. Jsme jedna rodina, jezdíme celý rok. Ten co jezdí za tebou, tak je vlastně první, co vám může během nehody na rychlostní zkoušce pomoci. Ale loni jsem jeden problém měl.“

Povídejte.
„Al Quasimi přede mnou vypadl a porazil strom. Já jsem tam přilítl a napálil jsem ten strom a jeho vůz tím rozbil. Tím se dost naštval. Já jsem mu ale řekl, že kvůli stromu, který pokácel, jsem přišel o vítězství. Teď už jsme kámoši.“

Stejně jako se Sébastienem Ogierem, se kterým jste zápasil v juniorské kategorii?
„Samozřejmě. Třeba Daniel Elena je velký srandista, super kámoš. Loeb si žije svůj život, on je myšlenkami někde jinde. S nikým se moc nedruží. Ale všichni seveřané jsou skvělí, jsou to v uvozovkách obyčejní kluci, kteří si to užívají.

5 nej pro Martina Prokopa
Nejoblíbenější film: 60 vteřin

Hudební skupina: Joe Cocker

Jídlo: Smažený sýr

Pití: Gimlet

Největší strach: Z výtahu.

MARTIN PROKOP
Narozen: 4. října 1982

Bydliště: Jihlava, Praha

Záliby: Motocykly, florbal.

Největší úspěchy:
Mistr světa JWRC 2009,
Vicemistr světa PWRC 2009,
Dvě třetí místa v JWRC 2008 a 2007

Aktuální sezona: v SWRC s Ford Fiesta S200
Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud