Jiří Uhlíř
4. října 2009 • 04:00

Půltunou do hlavy - nehoda motokrosaře Špačka

Vstoupit do diskuse
2
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Byl to naprosto ojedinělý pád. Katastrofální souhra smolných faktorů. Na hlavu Michaela Špačka dopadla během motokrosového závodu jeho vlastní motorka. Ta s přispěním rychlosti a váhy mohla udeřit až půltunovou silou.



Osmnáctiletý mladík je v nemocnici stále v kritickém stavu a bojuje o život.
Během tragické chvíle v závodě českého mistrovství v Lokti nad Ohří se nadějnému jezdci přihodily tři kruté náhody:

1. Jeho motor kawasaki se přímo ve vzduchu najednou zastavil, zhasl.

2. Jezdec pak spadl z nepovedeného skoku dolů a motorka dopadla na jeho tělo.

3. A bohužel letěla přímo na hlavu, přesněji na její zadní část. Konstelace těchto tří prvků překvapila i Jiřího Čepeláka, dvojnásobného českého mistra v motokrosu.

"Je to fakt obrovské neštěstí. Když sletíte ve vzduchu z motorky, tak jen z deseti procent dopadne stroj na vaše tělo. Ta pravděpodobnost je opravdu malá,“ říkal Čepelák. „Podobné pády jsem absolvoval tři. A vždycky mě motorka minula třeba o deset centimetrů. Většinou se odrazí a člověka přelítne."

Co dělat když
* Motorka se naklání ve vzduchu dopředu? Je potřeba přidat plyn. Zadní kolo se pak výrazně roztočí. A tím se stav vybalancuje.

* Motorka se naklání ve vzduchu dozadu? Použít zadní brzdu. Tím se zastaví zadní kolo a motorka se srovná do roviny.


To se však nestalo Michaelu Špačkovi. Měl smůlu. Motorka mu spadla přímo na hlavu. Jeho lebka utrpěla četné zlomeniny. Navíc během pádu na zem si ještě zlomil ruku. A fyzikální veličiny, které při neštěstí ovládaly situaci, byly opravdu kruté.

„Motorka váží tak sto dvacet kilo. Během závodu se jede v průměru tak šedesát kilometrů v hodině. Na té rovince mohl jet klidně i osmdesátkou. A určitě spadl tak ze šestimetrové výšky,“ odhadoval zkušený Čepelák, který dělá i trenéra začínajícím jezdcům.

Otázkou tak je: jakou silou v této konstelaci mohla motorka udeřit do hlavy mladého Špačka, který měl v tu chvíli helmu? Odpověď je drsná. „Asi kolem půl tuny. Přesněji něco mezi 300 až 600 kilogramy. Ale ještě přesnějšímu určení brání několik faktorů. Třeba záleží na způsobu pádu a také kolik vteřin motorka fyzicky působila na jeho hlavu,“ odhadl Dc. Petr Pospíšil, bakalář obecné fyziky.

Lze tomuto nějak vzdorovat? Určitě. Často se stává, že se závodník při skoku překlápí dopředu. Jenže to by Špačkovi nesměl zhasnout motor. „Když přepadáváte výrazně dopředu, musí se pak dát plyn. Tím se hodně roztočí zadní kolo. To nás ve většině případů dostane i z pádu. Jenže Špačkovi v ten moment, kdy nejvíce potřeboval, motor zhasl,“ vykresloval neštěstí Čepelák.

„Když se pak motorka zastaví ve vzduchu a nepomůže ani přidání plynu, tak je to likvidační věc. Já jsem si takhle při obdobném problému zlomil obě ruce.“

Něco podobného v extrémnějším ražení překonávají i freestyle motokrosaři. Motoroví akrobati dělají na strojích salta. „U nás je to úplně běžné. Před dvěma měsíci mi při pokusu o salto také přistála motorka na hlavě. Stroj mě pak přibil k zemi. Byl jsem ihned v bezvědomí, přijela pro mě sanitka a začal jsem vnímat až druhý den. Nakonec jsem pak měl nadvakrát zlomený nos,“ vykresluje Petr Pilát, účastník prestižního Red Bull X-Fighters.

„Ano, na tyto sportovce se můžete dívat jako na blázny. Ale vždyť sportovec přece poskytuje lidem divadlo a to má přinášet radost. Proto na něj chodíme,“ svěřil se Sportu otec zraněného motokrosaře Stanislav Špaček. „Tím si dokazujeme, že je i něco jiného než jen práce. Bohužel motokros je sport s technikou a ta někdy bývá zlá. S Michaelem však bojujeme společně.“

Vstoupit do diskuse
2
Články odjinud


Články odjinud