Šonka po obnovení Air Race: Příště musím být více agresivní

Na přípravu měl málo času, v novém letadle opravoval při tréninku nedostatky na motoru. Přesto vybojoval v Abú Zabí sedmé místo. „Jsem hlavně nadšený z toho, že se opět závodí,“ měl radost Martin Šonka, jediný český účastník prestižního leteckého seriálu Red Bull Air Race, který se na scénu vrátil po třech letech.
Novou éru akrobatického šampionátu zahájil právě Martin Šonka v úvodním souboji proti Francouzi Nicolasi Ivanoffovi. Byť prohrál, časem nakonec do druhého kola prošel. Do finálové čtveřice se však už český zástupce nedostal a zapsal si dva body do průběžného pořadí.
Před startem úvodního závodu v Abú Zabí jste tvrdil, že chcete být v první polovině. Jak hodnotíte sedmou příčku?
„Jedno dvě místa dopředu a by bylo lepší, skvělé. I takhle jsem celkem spokojený. Jednalo se o první závod s novým letadlem, které jsem si mohl vyzkoušet pouze v jednom týdnu. Možná to bylo trošku na jistotu, ale fakt minimálně. Určitě se do toho dalo jít ještě více bezhlavě. Pak ale hrozí, že se překročí vstupní rychlost (370 km/h) nebo trefím pylon“.
V technických pasážích jste patřil k nejrychlejším. Je právě zde vaše největší síla?
„Snad jo. Je těžké hodnotit sám se, ale technické tratě mi právě vyhovují. Nemám moc rád příliš rovné a rychlé tratě, kde rozhoduje spíše motor a aerodynamika letadla.“
Jak moc je stresující fakt, že za trefení pylonu je okamžitá diskvalifikace, není to moc přísné? Vždyť dříve platilo pravidlo o udělení šestivteřinové penalizace?
„Je to drsný, člověk má respekt z těch pylonů a letí opatrně. Pokud by se jelo podle starých pravidel, dopadlo by to v podstatě stejně. Tím, jak všichni máme stejné motory, jsme u sebe blízko. Rozhodují dvě tři vteřiny. Takže i podle starých pravidel bych se dostal hodně dolů.“

Když všichni využíváte stejný motor, kde můžete letadlo oproti konkurenci zrychlit?
„Rozhoduje každá drobnost. Do motoru sice šahat nemůžeme, ale určité nastavení tam je možné provést, pohrát si s menšími věcmi. A potom hlavně aerodynamika. Například letadlo Hannese Archa má speciální fólie na křídlech, které mají simulovat žraločí kůži. Takže má ještě menší odpor vzduchu než klasicky nalakované křídlo. Evidentně mu to funguje.“
Takže před příštím závodem polepíte letadlo žraločí kůží?
„Asi ne. Muselo by se testovat, odchytit nějakého inženýra, který by mi s tím poradil. Navíc mezi závody nemám k letadlu vůbec žádný přístup. Tyhle věci se stíhají před sezonou.“
Je reálné dostat se v takové konkurenci do nejlepší čtyřky?
„Doufám, že ano. Ještě je nutné vylepšit motor, se kterým jsme měli problémy během tréninků. A pak musím doladit svůj styl, který musí být agresivnější. Což znamená razantní manévrování mezi pylony.“
Jak moc si všichni pochvalují, že se Air Race znovu rozjel?
„Jsme nadšení. Většina přivítala, že máme všichni standardní motory. Tedy až na Rakušana Hannese Archa. Každá chybička odsouvá dozadu, je to zajímavější.“
Vy jste byl donucen opustit armádu, kde jste lítal ve stíhačkách. Nadřízení vám nedali na závody volno. Znamená to, že se nyní budete věnovat hlavně Air Race?
„To, že jsem mimo armádu, je pro mě špatný. Na druhou stranu mi to uvolnilo ruce, mohu se teď více zaměřit na Air Race, a zároveň i na leteckou akrobacii. Když jsem byl v armádě, mohl jsem akrobacii trénovat jenom o víkendech.“
Air Race v číslech |
ABÚ ZABÍ, úvodní závod akrobatického leteckého šampionátu: 1. P. Bonhomme (Brit.) 00:56.439, 2. H. Arch (Rak.) 00:56.776, 3. P. McLeod (Kan.) 00:57.057, 4. M. Hall (Rak.) DNF, 5. N. Lamb (Brit.) 00:58.694, 6. M. Dolderer (Něm.) 00:58.697, 7. M. ŠONKA 00:58.913, 8. N. Ivanoff (Fr.) 00:59.150, 9. Y. Muroya (Jap.), 10. P. Besenyei (Maď.), 11. K. Chambliss (USA), 12. M. Goulian (USA). |