Tour de France - 10. etapa: Saint-Gildas-des-Bois - Saint-Malo -  ONLINE PŘENOS -  9. července 2013   12:55

Ukončeno

10. etapa: Saint-Gildas-des-Bois - Saint-Malo

Přenos se aktualizuje automaticky

To je ode mne pro dnešek z 10. etapy vše. Děkuji Všem, kteří se mnou trávili online přenos. Zítra už předám pomyslné žezlo Viktoru Sandevovi, který bude komentovat 11. etapu – časovku jednotlivců. Ta bude historická jednou událostí – poprvé bude na Tour startovat jako předjezdec handicapovaný sportovec – český cyklista Jiří Ježek. Hezký podvečer přeje Tomáš Lysý.
Průběžné pořadí Tour po 10. etapě:
1. Chris Froome (Brit./Sky) 41h 52:43
2. Alejandro Valverde (Šp./Movistar) -1:25
3. Bauke Mollema (Niz/Belkin)-1:44
4. Laurens Ten Dam (Niz./Belkin) -1:50
5. Roman Kreuziger (ČR/Saxo-Tinkoff) -1:51
6. Alberto Contador (Šp./Saxo-Tinkoff) -1:51
7. Nairo Alexander Quintana Rojas
(Kol./Movistar) -2:02
8. Daniel Martin (Ir./Garmin) -2:28
9. Joaquin Oliver Rodríguez (Šp./Kaťuša) -2:31
10. Rui Alberto Costa (Portug./Movistar) -2:45.

Zelený trikot (bodovací soutěž):
1. Peter Sagan (SR/Cannondale) 269 bodů.
2. André Greipel (Něm./Lotto-Belisol) 186 b.
3. Mark Cavendish
(GBR/Omega Pharma-Quick Step) 166 b.
Puntíkatý trikot (vrchařská soutěž):
1. Pierre Rolland (Fr./Europcar) 49 b.
2. Chris Froome (GBR/Sky) 33 b.
3. Richie Porte (Aus./Sky) 28 b.
Bílý trikot (nejlepší mladý závodník):
1. Nairo Alexander Quintana Rojas
(Kol./Movistar) 41h 54:45
2. Michal Kwiatkowski
(Pol./Omega Pharma-Quick Step) +1:23
3. Romain Bardet (Fr./Ag2r La Mondiale) +5:07.
Klasifikace týmů:
1. Movistar Team (Šp.) 124h 51:44.
2. Team Saxo-Tinkoff (Dán.) + 4:11
3. Belkin Pro Cycling (Niz.) + 5:22.
Konečné pořadí 10. etapy (197 km):

1. Marcel Kittel (Něm., Argos-Shimano) 4h 53min 25s
2. André Greipel (Něm., Lotto-Belisol)
3. Mark Cavendish (GBR., Omega Pharma-Quick Step)
4. Peter Sagan (SVK, Cannondale)
5. William Bonet (Fr., FDJ.fr)
6. Alexander Kristoff (Nor., Kaťuša)
7. Samuel Dumoulin (Fr., Ag2r La Mondiale)
8. Kévin Reza (Fr., Europcar)
9. Danny Van Poppel (Niz., Vacansoleil-DCM)
10. Joaquin José Rojas (Šp., Movistar)
...
24. Christopher Froome (GBR., Sky)
28. Roman Kreuziger (ČR, Saxo-Tinkoff)
31. Alberto Contador (Šp., Saxo-Tinkoff)
všichni stejný čas.
Body do soutěže o zelený trikot – cíl Saint-Malo:
1. Marcel Kittel (Něm., Argos-Shimano) – 45 bodů.
2. André Greipel (Něm., Lotto-Belisol) – 35 b.
3. Mark Cavendish
(GBR., Omega Pharma-Quick Step) – 30 b.
4. Peter Sagan (SVK, Cannondale) – 26 b.
5. William Bonet (Fr., FDJ.fr) – 22 b.
6. Alexander Kristoff (Nor., Kaťuša) – 20 b.
7. Samuel Dumoulin (Fr., Ag2r La Mondiale) – 18 b.
8. Kévin Reza (Fr., Europcar) – 16 b.
9. Danny Van Poppel (Niz., Vacansoleil-DCM) – 14 b.
10. Joaquin José Rojas (Šp., Movistar) – 12 b.
11. Matthew Harley Goss
(Aus., Orica GreenEdge) – 10 b.
12. Gregory Henderson (Aus., Lotto-Belisol) – 8 b.
13. Yohann Gene (Fr., Europcar) – 6 b.
14. Cyril Lemoine (Fr., Sojasun) – 4 b.
15. Juan Antonio Flecha Giovanni
(Šp., Vacansoleil DCM) – 2 b.
Mark Cavendish si byl vědom, že za ním byl pád, na kterém má možná i on – nezaviněně – podíl. Proto možná závěrečný spurt vzdal a spokojil se se třetím místem. Uvidíme, jestli se bude celá situace ještě řešit.
Čas vítěze: 4 hodiny 53 minut a 25 vteřin.
První tři místa: Marcel Kittel, André Greipel, Mark Cavendish.
197
Podle mne je to jasné, o pár decimetrů vyhrál Marcel Kittel a připisuje si jako první ve stém ročníku Tour de France druhé vítězství.
196,9
Kdo bude nakonec vítězem? André Greipel a Marcel Kittel protnuli cílovou čáru téměř shodně. Jedno je jisté, výhra jde do Německa.
196,8
Mark Cavendish nakonec závěrečný spurt vzdal.
196,6
Bohužel je to tady, velmi nepříjemný pád jednoho z jezdců Argos Shimano.
196,5
André Greipel na čele pelotonu.
196
Omega Pharma-Quick Step vyjma Cavendishe a Kwiatkowskiho zmizela z čela pelotonu na posledním kilometru. Co na to Mark Cavendish?
195,5
Ve předu je ale už i Cannondale a jezdec se zeleným trikotem – Peter Sagan.
195
Lotto-Belisol je na čele pelotonu, šest jezdců této stáje rozjíždí spurt pro Andrého Greipela.
194,4
Změna, v čele pelotonu je nyní Lotto-Belisol a Orica GreenEdge.
194
Sylvain Chavanel rozjíždí závěrečný sprint pro Marka Cavendishe (OPQ).
193,4
V čele pelotonu je nyní vidět i Roman Kreuziger, to jsou ale věci.
192
V čele pelotonu je Orica GreenEdge, následována týmem Sky, Saxo-Tinkoff, Cannondale, Lotto-Belisol a Omega Pharma-Quick Step.
191,5
Je to tady, čtveřice uprchlíků, která strávila v úniku celkem 188 km, je pohlcena pelotonem.
191
Blížíme se do města Saint-Malo, jehož heslem je: Nejsem Bretaňec ani Francouz, jsem prostě z Malo.
190,2
Tempo pelotonu neudržel ani Lieuwe Westra, který jel od 3,5 km ve vedoucí pětici (nyní již čtveřici) v čele závodu.
190
David Millar také nestačí tempu pelotonu a odpadá.
189,5
Čtveřice stále bojuje a bojuje, ještě nebyla pohlcena. Jde zřejmě o to, kdo z dnešních hrdinů získá červené číslo pro nejdravějšího jezdce etapy.
186,3
Čtveřice jezdců se ze sebe snaží vymáčknout maximum a jede stále v pozornosti kamer, nyní se ale její náskok smrsknul na 9 vteřin a to znamená konec.
185,2
Čtveřice Juan José Oroz, Julien Simon, Luis Angel Mate Mardones a Jérome Cousin se ještě stále "drží" před pelotonem s náskokem sedmnácti vteřin.
185
Pád cyklistů ze severní Ameriky. Nejprve spadl Andrew Talansky (USA, Garmin-Sharp) a hned po něm také Kanaďan Svein Tuft.
184,2
Čtveřice uprchlíků má náskok již jen 15 vteřin.
183
Dva závodníci z týmu Sky jsou na čele pelotonu – Ian Stanndard a Chris Froome. Naopak zhruba minutu na peloton ztráci mj. dva závodníci Sky – Thomas a Kennaugh. Silný vítr si vybírá svojí daň.
180,5
No a na čele už nemáme pětici uprchlíků, ale pouze čtveřici. Jako první byl pelotonem pohlcen Lieuwe Westra.
179
Juan Antonio Flecha Giannoni (Šp., Vacansoleil) teď zažil nepříjemný pád, když jel za Froomem. Spadl u kruhového objezdu. Zdá se, že je ale v pořádku a nyní se pokusí dojet peloton zpátky.
176
Nicolas Roche z týmu Saxo-Tinkoff je nyní v čele pelotonu, která pomalu, ale jistě pohlcuje uprchlíky.
174,5
Dva defekty v jedné minutě. Nejdříve Rus Pavel Brutt (Kaťuša) a poté Andrey Amador (Kostarika, Movistar) píchli přední pneumatiku.
174
Novozélandský jezdec týmu Garmin-Sharp, Jack Bauer, musel zastavit. Důvodem jeho zbrždění je výměna zadního kola. Novozélanďan je nyní na chvostu pelotonu, který ztrácí minutu na pětičlenou grupu jezdců v čele desáté etapy.
173,5
Je tady to, co jsem říkal, na peloton začíná foukat vítr z pobřeží. Na to bleskově zareagoval Ian Stannard, britský jezdec týmu Sky, který teď chrání Chrise Frooma před větrem, když jede po pravé straně silnice.
172,5
Oroz se v čele vedoucí skupinky pokusil nastoupit, jenže pětice je po chvilce znovu pohromadě s náskokem zhruba jedné minuty.
170,5
26,5 km do cíle ztrácí peloton na uprchíky 64 vteřin.
168,5
Neděste se, že se dnes nezmiňuji o Romanu Kreuzigerovi. Francouzská kamera si jej vybrala asi dvakrát a vždy byla česká jednička naprosto v pohodě. Jede výborně a šetří síly na víkendové těžké etapy, zejména na nedělní výšlap na Mont Ventoux, kde čeká na cyklisty – a teď mi promiňte ten výraz – pořádná "prasečina" v podobě první horské prémie nejvyšší kategorie tohoto ročníku Tour.
167
Do čela pelotonu se nyní k Belkinu přidal i dánský tým Saxo-Tinkoff.
166,4
Nyní je asi opravdu jasné, že Oroz, Simon, Mate, Westra a Cousin budou co nevidět pohlceni. Náskok už je pouze sedmdesát vteřin.
165
Pětice na čele závodě má nyní do konce 32 kilometrů, co se týče pověrtrnostních podmínek, vítr fouká zleva rychlostí 30 km/h.
164,1
Náskok uprchlíků se snižuje. Nyní činí již jen minutu a dvacet vteřin.
163,5
Čelo pelotonu teď není tvořeno pouze spurtérskými týmy, jako jsou Omega Pharma-Quick Step, Cannondale či Argos Shimano. Nyní je již úvod pelotonu značně barevný a vidíme zde jezdce z Movistaru či Belkinu.
162,3
Něco málo z historie: V roce 2007 vyhrál Edvald Boasson Hagen (tehdejší jezdec týmu Bianchi, dnes Sky procycling) etapu na Tour de Bretaň v městě Cnacale, které je vzdáleno 23 km od cíle dnešní etapy v Saint Malo.
160
Německý jezdec Tony Martin se zotavuje ze svého zranění:

Jezdec stáje Omega Pharma-Quick Step se nechal slyšet, že byl po deseti dnech opět schopen spát na zádech, která má po pádu v první etapě celá odřená. Němec ještě závodí s hlubokou ránou na lokti, pohmožděnými plícemi a s odřeninami po celém tělě, slavný závod však nevzdal.
157
Jezdci odhání jednu z motorek, který se při snaze udělat co nejlepší záběry a snímky nebezpečně přiblížila k pelotonu.
154,5
Zbývá nám zhruba 42,5 km do konce a z této porce mají před sebou jezdci zhruba 20 km klidné, bezvětrné jízdy. Závěrečných 20 km je totiž situováno kolem pobřeží, kde bude od moře na cyklisty čekat poměrně silný vítr.
152
Jezdi RadioShacku se pohybují v pelotonu ve předu a doplnili tak tým Omega Pharma-Quick step a Argos-Shimano. V popředí hlavní skupiny závodu můžeme dále vidět Sky, BMC a Movistar.
149
Již jen 48 kilometrů chybí do cíle dnešní etapy. Ředitel Europcaru, Ismael Moutier, se pro francouzskou televizi nechal slyšet, že i kdyby byl nyní náskok uprchlíků 4 minuty před pelotonem, tak by hlavní pole pět odvážlivců pohltilo. Jen připomenu, že náskok je nyní kolem 2 minut a 40 vteřin. Europcar má v pětičlenné skupince na čele závodu zastoupení diky Jérome Cousinovi.
147,5
Nebo lapili, to asi není přesný výraz, Westra si byl vědom, že sám nic nezvládne a na jezdce ze společného úniku počkal.
147
Jen dodávám, že hned po vrchařské prémii se Lieuwe Westra nerozhodl počkat na své kolegy z úniku a rozhodl se pokračovat sám. Holandský mistr byl zhruba 100 metrů před čtyřmi jezdci, ale ti jej po chvíli opět lapili.
146,5
Když jsem u Romana Kreuzigera, tak ještě připomenu, že v soutěži o zelený trikot (nejlepší sprinter) mu patří 75. místo s 10 body.
146,1
Jen připomínám, že ve vrcharské soutěži je i Roman Kreuziger. Patří mu 24. místo se čtyřmi body.
145
Lieuwe Westra se tak "posouvá" na 33. místo ve vrchařské soutěži. Před devátou etapou nebyl zařazen, neměl ani jeden bod. Nyní se díky získanému bodíku posunuje do skupiny již jedenácti jezdců, kteří mají alespoň jeden bod a jsou v pořadí na 33. – 43. místě.
142
A i vrchařskou prémii 4. kategorie máme za sebou, vyhrál jí Lieuwe Westra a připisuje si tak na své konto do soutěže o puntíkatý trikot jeden bod.
141,5
Lieuwe Westra zaútočil a vypadá to, že si jede pro jeden bod. V háku za ním je Jérome Cousin.
141,0
Pět uprchlíků je v Dinanu a startují stoupání do kopce 4. kategorie. Stoupání je dlouhé 1 km a má průměrný sklon 4,2%.
139
A jak se v průběžném pořadí o zelený trikot posunula pětice cyklistů v čele závodu?

Mate Mardones na 41. místo – 20 bodů.
Westra na 24. místo – 38 bodů.
Simon na 16. místo – 45 bodů.
Cousin na 29. místo – 26 bodů.
Oroz na 70. místo – 11 bodů.
138
Co nám udělala sprinterská prémie v průběžném pořadí soutěte o zelený trikot? Zhola nic. Pokud dobře počítám, po započtení prémie je takovéto pořadí:

1. Sagan – 252 bodů.
2. Greipel – 151 bodů.
3. Cavendish – 144 bodů.
4. Kristoff – 111 bodů.
5. Kwiatkowski – 90 bodů.
135,5
Při sprinterské prémii peloton lehce sjel uprchlíky, nyní na ně ztrácí 2 minuty a 18 vteřin. Dá se očekávat, že tento odstup bude stále klesat. Peloton totiž nyní téměř "zastavil", ale náskok se nezvyšuje. Vypadá to tedy, že pětice cyklistů začíná zpomalovat a není se čemu divit. Jejich únik začal na 3,5 kilometru, to znamená, že jedou v čele závodu již 132 kilometrů!
132
Pomalu se také blížíme k vrchařšké prémii 4. kategorie, za kterou je udělován 1 bod. Ta přijde na řadu již za 10 kilometrů.
127,5
Výsledky sprintu na 127,5 km:

1. Luis Angel Mate Mardones (Šp., Cofidis) – 20 b.
2. Lieuwe Westra (Niz., Vacansoleil) – 17 b.
3. Julien Simon (Fr., Sojasun) – 15 b.
4. Jérome Cousin (Fr., Europcar) – 13 b.
5. Juan José Oroz (Šp., Euskaltel) – 11 b.
6. Andre Greipel (Něm, Lotto-Belisol) 10 b.
7. Peter Sagan (SVK, Cannondale) – 9 b.
8. Mark Cavendish (GBR, Omega Pharma-Quick Step) – 8 b.
9. Juan Antonio Flecha (Šp., Vacansoleil) – 7 b.
10. Nairo Alexander Quintana Rojas (Kol., Movistar) – 6 b.
11. Fabio Sabatini (It., Cannondale) – 5 b.
12. Maciej Bodnar (Pol., Cannondale) – 4 b.
13. Thomas de Gendt (Bel., Vacansoleil) – 3 b.
14. Sylvain Chavanel (Fr., Omega Pharma-Quick Step) – 2 b.
15. Ian Stannard (GBR, Sky) – 1 b.
127,5
I peloton bojuje o bodíky do sprinterské soutěže. Nejprve to vypadalo, že o šesté a sedmé místo bude bojovat Sagan s Cavendishem, ale nakonec Greipel oba famózní sprintery předjel. Což ale vůbec nic neznamená pro vývoj soutěže o zelený dres, protože Peter Sagan před dnešní etapou vedl o 93 bodů před Andrém Greipelem.
127,5
Je to tak, Luis Mate Mardones si připisuje 20 bodů do soutěže o zelený trikot, Lieuwe Vestra je druhý, takže získává 17 bodů, a Julien Simon třetí (15 b.).
127,1
Luis Mate Mardones útočí a vypadá to, že spurtérskou prémii vyhraje!
126,7
Kdo by mohl vyhrát spurtérskou prémii? Velkou šanci má určitě Lieuwe Westra, nizozemský závodník z týmu Vacansoleil-DCM.
126,5
V čele pelotonu vidíme jezdce, jak lehce "odpočívají" a proklepávají si na rovinatém úseku nohy. Konkrétně to teď udělal Artur Vichot, francouzský cyklista z týmu FDJ.fr
126
Pětici uprchlíků zbývá už jen kilometr a půl do sprinterské prémie!
123
Pierre Rolland jel k servisnímu vozu Europcaru pro občerstvení a nyní je vidět, že ani majitel puntíkatého trikotu si nehraje na žádnou hvězdu. Poctivě sjel k autu pro nápoje a nyní je rozděluje svým týmovým kolegům – Arashirovi, Gautierovi, Genemu, Malacarnovi, Rezovi, Veilleuxovi a Voecklerovi. Jediný, kdo občerstvení od Rollanda nedostal, je Jérome Cousin. Proč? Je to přece jeden z pětice jezdců v čele závodu.
122,5
Kdo si rozdělí 20, 17, 15, 13 a 11 bodů jako bonifikace za prvních pět míst ve sprinterské kategorii, ke které se uprchlíci nezadržitelně blíží?
120,8
Průměrná rychlost ve třetí hodině závodu opět trošku stoupla, a to na 37,9 km/h. Nedosahuje sice ještě rychlosti v první hodině – 39,5 km/h, ale zase překonala rychlost druhé hodiny desáté etapy – 36,5 km/h.
120,4
Vedoucí pětice jezdců je 7,1 km od sprinterské prémie.
118,3
Když to ale vezmu kolem a kolem, není to první hit týmu Orica GreenEdge. Již loni se jim podařilo natočit podobné video na hudbu z písně Carly Rae Jepsen – Call me maybe.
117
Jezdci týmu Orica GreenEdge se průběhem Tour velmi baví. Na motivy písně AC/DC – You shock me all night long natočili klip, kde vystupují v závodních kombinézách s hudebními nástroji nebo jezdí na kole jako vlasatí rockeři.
116
81 km do cíle, rozestup pelotonu na čelo skupiny pěti jezdců je 3 minuty a 40 vteřin. Jak již bylo řečeno, maximální odstup byl 5 minut a 5 vteřin (na 32 kilometru).
114,7
V letošním ročníku nepokračuje po dni volna již 16 jezdců. Zde je od roku 2003 přehled, kolik jezdců po dni volna odstoupilo či nepokračovalo:

2003: 18 jezdců ze 189.
2004: 22 jezdců ze 198 (nejvíce odstoupených).
2005: 14 jezdců ze 189.
2006: 6 jezdců ze 176 (nejméně odstoupených).
2007: 17 jezdců ze 189
2008: 21 jezdůc ze 190.
2009: 9 jezdců ze 180.
2010: 12 jezdců ze 197.
2011: 18 jezdců ze 198
2012: 20 jezdců ze 198.
113,2
Náskoku pětice jezdců v čele závodu se pohybuje okolo 3 minut a 40 vteřin.
108,3
Úzká řidítka stále Lotto-Belisol. Belgická stáj přišla se zajímavým "trendem", konkrétně její cyklista Adam Hansen. Ten často experimentuje z vybavením, např. udělal si vlastní boty z carbonových vláken. Nyní odstartoval experiment, který někteří jeho týmoví kolegové kopírují – uzká řidítka, která mají 36 cm na šířku, měřeno od středu ke středu. Stejnou vymoženost používají také jeho kolegové Gregory Henderson a Marcel Sieberg. 38 cm řidítka od středu ke středu mají z této stáje André Greipel nebo Jurgen Roelandts, ale pořád je to podstatně menší šířka, než u většiny cyklistů z pelotonu.
106,6
Zatím nejvyšší a dle mého názoru asi jen těžko překonatelnou pokutu stého ročníku Tour dostala stáj Orica GreenEdge. Pokud pilně sledujete letošní slavný závod, musí vám to být jasné – problémy autobusu této stáje v cíli první etapy.
105
Výdělky na letošní Tour de France z pohledu týmů:

1. Omega Pharma-Quick step
2. Orica-GreenEdge
3. Cannondale
4. Vacansoleil
5. Sky Procycling.

Na opačném pólu je Cofidis.
102,9
Jeden z favoritů dnešního sprintu, André Greipel, bude sprintovat s maximálním převodem 54x11. Pokud peloton sjede uprchlíky a o vítězi etapy se bude rozhodovat v závěrečném spurtu, je jezdec s přezdívkou "The Gorilla" opravdu velký favorit.
101,1
St. Méen není pouze rodištěm výborných francouzských cyklistů. Nachází se tu i velké Svatoméenské opatství, které jistě nadchne každého nadšence kultury.
100
Sto kilometrů desáté etapy je minulostí, tedy alespoň pro pětici Oroz, Simon, Mardones Maté, Westra, Cousin. Peloton se do této kilometráže dostane zhruba za 4 minuty.
98,7
Průměrná rychlost závodu po 2 hodinách a 30 minutách je 39,4 km/h.
97
Máme před sebou ještě 100 km do cíle. Peloton ztrácí na pětici závodníků na čele závodu celkem 4 minuty. V popředí pelotonu jsou stále stejné týmy: Argos-Shimano, Lotto-Belisol a Omega Pharma-Quick step. Za těmito stájemi je ukryt tým Sky se svými osmi jezdci.
94,4
Jsme téměř u čtyř a půl tisícového městečka Saint Méen le Grand. Jak již bylo řečeno, pro franouzskou cyklistiku velmi slavné město. Louison Bobet se zde narodil v roce 1925 a byl pohřben v roce 1983. Ve měste je muzeum věnováno památce trojnásobného vítěze Tour, kde se nachází mnoho knih, dresů, medailí, trofejí a kol.

Louisoun Bobet měl také bratra, Jeana, který vyhrál v roce 1955 klasiku Paříž – Nice. Později to byl talentovaný spisovatel, který se také narodil v Saint Méen.

Další významnou osobností cyklistiky ze St. Méenu je Frederic Guesdon, který je posledním francouzským vítězem další klasiky Paříž – Roubaix a dále vítězem Paříž – Tours.

Město Saint Méen le Grand bylo dějištěm startu jedné z etap Tour de France v sezoně 2006, jejíž cíl byl v Lorientu a tehdy vyhrál Sylvain Calzati.
93,7
Pětice jezdců si udržuje náskok čtyř minut na peloton.
88
Jezdci jsou deset kilometrů od města St Méen le Grand. To se nachází na 98 kilometru desáté etapy. Co je na něm zvláštního nebo důležitého? Hodně! Pokud napíšu, že je to rodné město Louisona Bobeta, možná již fanoušky cyklistiky něco napadne. Ano, tento vynikající francouzský jezdec vyhrál Starou dámu 3x, a to v letech 1954, 1955 a 1956. Nutno podotknout, že v roce 1950 byl Bobet třetí a vyhrál puntíkatý dres pro nejlepšího vrchaře, který se uděluje od roku 1933.
86
Ambice Romana Kreuzigera jdou stranou, což potvrdil i při jednom z několika rozhovorů:

"Určitě nejsem zatím lepší než Alberto Contador. Jednznačně se pořád cítím jako domestik a tahle role mi maximálně vyhovuje. Jsem tady kvůli tomu, abych jezdil v kopcích co nejlépe s Albertem. To je můj úkol, který se snažím do puntíku plnit. Tím pádem jako domestik nejsem pod takovým tlakem, možná proto jedu na Tour tak dobře," nechal se slyšet "Křižák".
84
Pomalu se blížíme ke sprinterské prémii, ke které jezdci dorazí za 43,5 km. Vedoucí pětice má náskok cca 3:50 minuty, takže si pravděpodobně rozdělí prvních pět míst mezi sebou.
81
Průměrná rychlost ve druhé hodině závodu je 36,5 km/h. Je tak o 3 km/h pomalejší než hodina první, ve které byla průměrná rychlost 39,5 km/h.
79,5
Druhá soutěž je soutěž o červené závodní číslo, které má jezdec, který získává jezdec s nejagresivnějším pojetím (nebo lépe řečeno nejvíce útočící jezdec). To v 10. etapě veze francouzský cyklista Romain Bardet (Ag2r La Mondiale), který nědělní etapu projel takto:
5. místo na vrcholu Col de Peyresourde.
3. místo na vrcholu Col de Val Louron.
24. místo ve finiši 9. etapy.
78,5
Vrátím se i na dvě soutěže, na které se v průběžném pořadí hodně zapomíná. V soutěži týmů zatím vede Movistar. Ten je již čtvrtým týmem v pořadí, který si vyzkoušel, jaké je to nosit žluté helmy a startovní čísla žlutého podkladu. V současnosti má náskok 4 minuty a 11 vteřin na Saxo-Tinkoff tým, který je druhý v pořadí. Žluté helmy jsou nepovinné, ale organizátoři závodů tímto způsobem chtějí vyznačit nejlepší průběžný tým. Tato iniciativa vznikla loni.
76,7
Pierre Rolland, francouzský cyklista stáje Europcar, může být spokojený. Když se podíváme na průběžné pořadí soutěže o puntíkatý trikot, tak má před Chrisem Froomem náskok 16 bodů. Vzhledem k tomu, že do soboty nás čeká 7 vrchařských prémií 4. kategorie (tj. celkem 7 bodů) a 2 vrchařské prémie 3. kagetorie (2x2 body), tak Francouz poveze na státní svátek Francie, v neděli, 14.7. – Dobytí Bastily – v puntíkatém trikotu. Tento den je pro cyklisty ze země Galského kohouta vždy velmi prestižní.
75,6
Prozatimní čísla desáté etapy:

Kilometrů ujeto: 75,6.
Kilometrů do konce: 121,4.
Průměrná rychlost: 39,6.
Čas závodu: 1 hodina a 55 minut.
Největší náskok uprchlíků: 5 minut a 5 vteřin.
Současná teplota: 27 stupňů.
Vítr: 25 km/h proti.
72,5
Náskok pětice uprchlíků klesl na 4 minuty.
69
Rozdělení cyklistů dle národností ve stém ročníku Le Tour:

42 cyklistů z Francie
26 cyklistů ze Španělska
18 cyklistů z Itálie
17 cyklistů z Holandska
12 cyklistů z Belgie
11 cyklistů z Austrálie
10 cyklistů z Německa
6 cyklistů z Velké Británie a USA
4 cyklisté z Kazachstánu
3 cyklisté z Kanady, Dánska, Norska, Polska, Ruska, Běloruska a Švýcarska
2 cyklisté z Kolumbie, Irska, Lucemburska, Nového Zélandu, Portugalska, Slovenska a Slovinska.
1 cyklista z Jihoafrické republiky, Brazílie, Kostariky, Estonska, Japonska, Litvy, Lotyšska, Uzbekistánu, Švédska a České republiky

(Jsou počítáni i závodníci, co již odstoupili).
66,7
Peloton má odstup 4:01 minuty na pětici uprchlíků.
63
Podiváme se krátce zpět na víkendové horské etapy a jejich ohlasy:

Zatímco v sobotní etapě Frooma podporoval Australan Richie Porte, v neděli zůstal nový lídr Tour vepředu ze stáje Sky sám. Jeho parťák Porte nabral bez sekundy osmnáctiminutovou ztrátu a přišel o druhé místo v celkovém pořadí. "Byl to nejnáročnější den, co jsem na kole zažil. Ještěže bude volný den," napsal na twitteru Froome.

V neděli v úvodu roztrhala aktivní stáj Garmin peloton a výsledkem bylo rychlé tempo ve zbytku závodu. "Vyvinulo se to úplně jinak, než jsme čekali. Díky tomu, že ve druhém kopci zůstal Froome sám, všichni se snažili co nejvíc odstřihnout jeho stájové kolegy a znevýhodnit je. Takže se jelo šíleně ostře a bylo to fakt náročné," uvedl na svém webu k nedělní etapě Roman Kreuziger.
62,5
Teplota v průběhu dnešní etapy je kolem 26 stupňů Celsia a jezdcům "fouká" protivítr o rychlosti 25 km/h.
60
Velmi krásná scenerie kolem městečka Belleuve. Francouzi ví, že Tour je prostě jejich závod a kolem trasy dnešní etapy tvarují např. cyklistická kola na polích z balíků slámy. Je to pyšná podívaný hrdých francouzských obyvatel.
58,5
Na čele pelotonu, jež pomalu maže ztrátu na ani ne čtyři minuty, je nyní David Lopez z týmu Sky. V průběžném pořadí mu patří 130. místo se ztrátou téměř hodiny a půl na svého stájového kolegu Frooma. V závěsu za 32 letým Španělem jsou sprinterské týmy Lotto-Belisol, Argos Shimano a Omega-Pharma Quick Step. Někde uprostřed balíku se nachází dvojička týmu Sky, Stannard a právě ve žlutém triku jedoucí Froome.
56
Pětice uprchlíků ještě nikdy nevyhrála žádnou etapu na Tour de France. Těžko říct, zda se jim to podaří dnes. Já osobně jim moc velkou šanci nedávám,přeci jen, není ještě odjetá ani třetina závodu a pět cyklistů na čele závodu má náskok něco kolem čtyř minut a patnácti vteřin.
53,6
Nyní náskok uprchlíků narostl o tři vteřiny, což je dáno tím, že peloton se dostává na malinký kopeček, zatímco čelo závodu jej již sjíždí.
52
I když se zdá, že etapa je velmi, velmi rovinatá, přesto cyklisté nastoupají 1631 výškových metrů.
51,3
Klesá náskok Oroze, Simona, Mateho, Westry a Cousina, klesá. A to poměrně rychle, nyní už to je pouze 4 minuty a 28 vteřin. Že by peloton pomalu, ale jistě vyhlížel sprinterskou prémii, která je pro závodníky připravena na 128 km v městě Le Hinglé?
47,8
Ale zpět k desáté etapě. Peloton začíná stahovat náskok uprchlíků, který nyní činí 4 minuty a 50 vteřin. Největší rozdíl pěti jezdců v čele závodu byl dnes zatím o patnáct vteřin větší.
46
Nejzajímavější momenty prvního týdne Staré dámy:

1. etapa – uvězněný autobus týmu Orica GreenEdge v cílové rovince.
2. etapa – životní prvenství pro Jana Bakelantse (Bel. – Radioshack). Druhý dojel Peter Sagan.
3. etapa – další druhé místo Petera Sagana v dojezdu letošní tour.
4. etapa – výhra týmu Orica GreenEdge v týmové časovce.
5. etapa – první výhra Marka Cavendishe (Omega-Pharma Quick Step) ve stém ročníku Tour de France.
6. etapa – opět jiný sprinter vítězem, tentokrát André Greipel (Peter Sagan opět druhý).
7. etapa – Peter Sagan si po třech druhých místech a jednom třetím místu konečně dojel pro triumf.
8. etapa – famózní práce týmu Sky (Froome a Porte), naopak první problémy Alberta Contadora v horách.
9. etapa – zdařilý únik Daniela Martina (vítěz) a Jakoba Fuglsanga (druhé místo) v zatím nejtěžší horské etapě letošní Tour.
45,5
Reportér Shaun Kelly si myslí, že tato etapa nebude pro jezdce složitá, až na závěr, kde bude hodně foukat.
43,9
Průměrná rychlost po první hodině závodu je 42,5 km/h. Podle tohoto scénáře by jezdci měli dojet do Saint-Mala kolem 17:32.
40,9
Trocha historie – Federico Bahamontes dnes slaví 85 let.

Jezdec přezdívaný Křídlo z Toleda, dnes slaví své pětaosmdesáté narozeniny. O víkendu se zúčastnil ceremoniálu na stupních vítězů po obou horských etapách. Španěl vyhrál na Tour de France celkem 6x puntíkatý trikot pro nejlepšího vrchaře (1954, 1958, 1959, 1962, 1963, 1964), byl jednou třetí (1964), jednou druhý (1963) a hlavně celou Le Tour v roce 1959 vyhrál. To vše v éře famozního Jacquese Anquetila, který Tour 5x vyhrál a 1x skončil třetí (právě v roce 1959 při vítězství Bahamotese).
34
Na chviličku se zastavím také u Chrise Frooma, v současnosti vedoucího muže sté Staré dámy. Jeho úspěch totiž vzbuzuje velké pozdvižení v jeho rodné Keni. "Chris je nyní pro keňskou cyklistiku velká naděje a může změnit popularitu tohoto sportu ve své rodné zemi," nechal se slyšet jeho učitel z mládí David Kinjah. Východoafrická země je bezpochyby rodištěm skvělých dálkových běžců a tamější cyklistika tak svádí nerovný boj nejen právě s atletikou, ale také s fotbalem – sporty, které jsou dle Kinjaha mohem dostupnější. "To je jednoduché. Jestli chceš hrát fotbal, potřebuješ jeden míč pro dvacet lidí, který pod střechou jednoho nevelkého domu v Keni trénuje 10 mladých cyklistů. "Máme omezený přístup k penězům a jízdním kolům, takže pokud se více chlapců vrhne na kolo, musíte se o ně postarat," nechal se slyšet Kinjah. Keňa navíc nemá moc dobrých cyklistických tras. I Froome měl zpočátku problémy s financemi a kolem, proto se musel přestěhovat do Nairobi. "David Kinjah mne naučil, že nepotřebujete mít nejlepší kolo či perfektní kondici. Vy můžete prostě nasednout na kolo a jet, bez ohledu na to, kde," řekl Froome o svém učiteli.
33,7
A je to tady, uprchlíci mají náskok 5 minut před pelotonem, který je nyní na 29 kilometru.
33
Samé pětky! Bez pěti vteřin pět minut. Takový je náskok pětice uprchlíků.
30,5
Čelo závodu nyní míjí město Redon. V roce 2011 prohlašoval jezdec stáje Garmin, Tyler Farrar, že 4.7.2011 vyhraje etapu končící v Redonu. Proč zrovna tuto? 4.7. je Den nezávilosti USA. Co Farrar prohlásil, to se také stalo.
27,8
V průběžném pořadí je náskok Chrise Frooma před Ruiem Albertem Costou, který uzavírá první desítku, 2 minuty a 45 vteřin. Za posledních 10 let je to pátý nejmenší (nebo také pátý největší) náskok vedoucího závodníka na 10. v pořadí po dni volna. Nejmenší náskok měl v roce 2009 Rinaldo Nocentini před Vincenzem Nibalim (1:54 minuty), naopak největší měl v roce 2004 francouzský miláček Thomas Voeckler před Erikem Zabelem (10:06 minuty).
25
Prozatimní údaje po 25 kilometrech:

Čas jízdy: 35 minut.
Průměrná rychlost: 43,9 km/h.
Náskok uprchlíků: 4:40 minut.
22,9
Uprchlíci se pomalu dostávají k náskoku kolem pěti minut. Nyní jsou o 4 minuty a 35 vteřin před pelotonem. V něm jsou nyní v čele sprinterské týmy Argos Shimano (sprinter Marcel Kittel na 7. místě ve sprinterské soutěži), Lotto-Belisol (André Greipel, 2. místo) a Omega-Pharma Quick Step (Mark Cavendish, 3. místo a Michal Kwiatkowski, 5. místo).
18,5
Francouzský jezdec Julien Simon ze stáje Sojasun prozradil pro noviny, že se při dnešní etapě pokusí o únik. "Budeme projíždět Beignonem (na 68,5 km), odkud jsou má matka a babička. Znám srdcem všechny cesty v tomto regionu," pověděl zatím stý jezdec celkového pořadí, který má ztrátu téměř 70 minut na Frooma. "Než jsem se přestěhoval do Lamballe, často jsem trénoval v paimpontském lese. Je to pro mne motivace navíc. Ve volném dni jsem se snažil pošetřit co nejvíce energie, abych něco v desáté etapě zkusil," doplnil.
15
V hlavním poli závodníků je zatím na čele tým Sky, vezoucí Žlutý trikot Chrise Frooma.
14,5
Velkým odlehčením je dnešní etapa pro Thibauta Pinota. Ten loni zakončil Tour na 10. místě, když vyhrál jednu horskou etapu. Celá Francie si mnula ruce, jaký skvělý závodník pro Maillot Jaune jí roste. Letos se však jezdci stáje Francaise des Jeux (fdjeux.fr) nedaří a figuruje zatím na 47. místě s mankem přes půl hodiny. Co za tím vězí? Strach z rychlosti. "Někteří lidé se bojí pavouků nebo hadů, já mám strach z rychlosti. Je to fóbie," přiznal Pinot. V sobotní horské etapě ztratil 6 minut, v té nedělní, kde musel zdolat pět vrcholů, ztratil 25 minut. "Když jsem viděl, že se ve sjezdu nejsem schopen udržet ani zadního kola Marka Cavendishe, ptal jsem se sám sebe, co tady proboha dělám," hlesl závodník, který příčiny svého strachu může hledat v dětství, kdy utrpěl pád při sjezdu z kopce. "Vůbec nevím, jestli budu schopen se přes tohle trauma přehoupnout. Někdy je to lepší, jindy horší," řekl Francouz.
13,5
Pětice uprchlíků stále navyšuje svůj náskok, který nyní činí 3 a půl minuty.
11,5
O místo před Jérome Cousinem je Lieuwe Westra z Holandska. Jezdec stáje Vacansoleil je v celkovém pořadí na 177. místě ze 182 jezdců.
9
Z pětice vedoucích mužů závodu je zatím nejhůře umístěný Jérome Cousin. Figuruje na 178. místě průběžného pořadí. Dále je klasifikován jako 32. nejmladší jezdec a také se nachází v klasifikaci o nejlepšího spurtéta, kde mu patří 67. místo.
8,5
Uprchlíci navyšují před pelotonem svůj náskok. Nyní se pohybuje okolo 2 minut a 20 vteřin. Peloton to samozřejmě nechává klidným, nikdo z pěti jezdců na čele závodu si nedělá naději na Žlutý trikot.
4,0
Pojďme se podívat, kdo z pětice uprchlíků je na tom v průběžném pořadí závodu nejlépe. Je to za dva dny třiatřicetiletý Španěl Juan José Oroz z tradiční baskické stáje Euskaltel-Euskadi. Jeho výškaje 187 cm a váží 71 kg. Narodil se v Pamploně. Zatím nejlepší etapové umístění v letošní tour dosáhl v 9. etapě, kdy dojel na 44. místě. To ho posunulo na 93. místo průběžného pořadí se ztrátou 1 hodina, 3 minuty a 19 vteřin.
3,5
Pětice uprchlíků si vybudovala náskok 65 vteřin.
1,5
A je to tady, již kilometr a půl po začátku závodu sledujeme první pokus o únik, do kterého se zařadilo pět jezdců:
Jerome Cousin (Europcar), Julien Simon (Sojasun), Juan Jose Oroz (Euskaltel-euskadi), Luis Mate (Cofidis) a Lieuwe Westra (Vacansoleil).
0,0
Závod začal.
Jezdci jsou již v neutrální zóně.
Start, naplánovaný na 12:55 středoevropského letního času, se nám nezadržitelně blíží.
Kreuzigera výbuch Richieho Porta překvapil. "Pro nás (Saxo-Tinkoff) je to dobré zjištění, dnes (v neděli) jsme vpředu byli pořád ve třech až čtyřech. Máme opravdu silný tým. Je jen škoda, že jsme v dnešní etapě ztratili Benjiho Novala, který zabalil," řekl český cyklista, který si po neděli polepšil na páté místo v průběžné klasifikaci. Tak vysoko ještě nikdy nebyl.
V nedělní etapě naopak mohl být Froome rád, že jej nikdo nesesadil z Maillot Jaune. Ve skupince největších favoritů totiž zůstal sám, celý tým Sky si prožil velkou krizi. Za všechno hovoří výbuch Richieho Porta, ještě po sobotě druhého muže klasifikace, který v neděli ztratil v etapě, čítající čtyři vrchařské prémie 1 kategorie a jednu druhé kategorie, přes 17 minut. Froome však krizi týmu přežil bez úhony, Saxo-Tinkoff, Movistar ani Belkin zaváhání Sky nevyužili.
Horské etapy o víkendu minulého týdne promíchaly pořadí na čele. V sobotu byl suverénní Chris Froome a Richie Porte z týmu Sky, kteří nedali soupeřům šanci a usadili se na prvních dvou místech pořadí. Roman Kreuziger s Albertem Contadorem na ně ve výsledné klasifikaci ztratili minutu a jednapadesát vteřin. Španěl pak na svém Twitteru hodně děkoval Kreuzigrovi, že jej vytáhl na kopec Ax 3 Domaines – nebýt Čecha, mohla být ztráta lídra Saxo Bank – Tinkoff mnohem větší.
Start etapy se nachází ve výšce 70 metrů nad mořem a cíl leží na úrovni mořské hladiny. Dnes tedy určitě neuvidíme žádné trháky v horách, jedná se o rovinatou etapu se sprinterskou prémii ve městě Le Hinglé (98 m. n. m.) na 127,5 km trasy a vrchařskou prémií 4. kategorie v blízkosti města Dinan na Dinanském pobřeží (74 m. n. m.) na 142 km dnešní etapy.
Cíl: SAINT-MALO

Pro Tour poměrně známé město. Do itineráře slavného závodu totiž bylo zařazeno již poosmé. Má 52 tisíc obyvatel a díky rychlovlaku LGV se odtud dostanete za dvě a čtvrt hodiny do Paříže. Tato originální a živá destinace přivítá rok co rok přes dva miliony návštěvníků.

Na pobřeží Emerald v Saint-Malo najdete písečné pláže a také velké hradby se samotným hradem, postaveným v 15. století díky vévodům z Bretaně.

Co se turismu týče, Saint-Malo je opravdu kouzelné město. Díky své atraktivitě je jako stvořené pro podnikání, tato destinace se umístila jako 11. nejlepší ze sta vybraných míst pro provozování různých forem podnikání.
Start: SAINT-GILDAS-DES-BOIS

Do městečka se 3,4 tisíci obyvateli zavítá Le Tour poprvé ve své historii. Saint-Gildas-Des-Bois leží na půli cesty mezi městy Redon a Saint-Nazarre a své jméno získalo dle borového lesa, který zde vysadil v době své vlády Ludvík Filip.

Městečko se nachází v blízkosti atraktivního pobřeží a v centru města je postaveno velké Benediktinské opatství, založeno na počátku 11. století. To je nyní domovem sester Saint-Gildas. Kostel v opatství, postavený v pískovci s rezavou barvou, patří mezi jeden z nejkrásnějších římských kostelů v Bretani.
Dobrý den, vítám Vás u 10. etapy slavného cyklistického závodu, kterou pro Vás budu poprvé ve stém ročníku komentovat.
Vítáme vás u on-line přenosu. Událost začíná v 12:55.
Články odjinud