iSport Index: Data pomáhají, říká Kotal. Tipování „miluje“, kdo je favorit?

Vyzdvihnout hráče s největším ofenzivním přínosem a podpořit útočný fotbal jako takový – to je cíl iSport Indexu, který bude od nové sezony poprvé měřit a hodnotit výkony všech fotbalistů FORTUNA:LIGY. Sleduje akci od zisku míče, „trasuje“ ji a zaznamenává šestnáct událostí na hřišti rozděleném do zón: vedle gólů či asistencí jsou to střely, rohy, kličky, přihrávky či souboje. Výsledky budou vycházet po každém kole v deníku Sport i na webu iSport.cz. „Trenér, který by měl k dispozici dostatek dat, a nevyužil je, by byl sám proti sobě. Jsou strašně důležitá, vytváří perfektní podklady,“ říká ve speciálním videorozhovoru expert Václav Kotal.
Model byl aplikován na posledních pět sezon FORTUNA:LIGY. Té poslední při tom podle kritérií iSport Indexu kraloval Brazilec Ewerton, tehdy ještě ve službách Mladé Boleslavi. Může všem fotbalistům nejvyšší soutěže vládnout i po přestupu do Slavie? „Dříve to na něm stálo, tam se vše rozloží na více hráčů,“ upozorňuje Kotal.
Bývalý kouč Sparty, jenž nyní vede třetiligovou Viktorii Žižkov, sice nemá spekulace a „tipovačky“ zrovna v lásce, nicméně přesto prozradil, kdo by tedy podle něho mohl pořadí po ročníku 2022/23 celkově vyhrát. Padne jedno jméno z Letné, ale favorita má Kotal přece jen na druhém břehu Vltavy…
5 zásadních atributů, které ovlivňují skóre
1. Gól Vstřelení gólu je nejlépe hodnocená složka iSport indexu, která má pro každého hráče stejnou hodnotu, ať už padne odkudkoliv a za jakéhokoliv stavu.
2. Asistence Asistenty hodnotíme podle toho, do jakého prostoru směřují přihrávku. Pas do vyložené šance, zpravidla uvnitř pokutového území, je oceněn lépe než přihrávka ke gólu, jež padl zpoza vápna.
3. Střela U střel sledujeme lokaci střelce. Pokud hráč střílí z dobré pozice uvnitř vápna, získá víc bodů, než pokud by vystřelil ze vzdálenosti 30 metrů. Avšak pokud hráč nepromění vyloženou šanci, je mu skóre odečteno. Vyloženou šanci definujeme na základě minimální hodnoty očekávaných gólů (xG) 0,25. Z této pozice by měl podle matematického modelu padnout alespoň 1 gól ze čtyř střel.
4. Klička iSport index oceňuje úspěšné dribléry. Stejně jako u střel a přihrávek, tak i u kliček zohledňujeme počáteční lokaci. Čím blíže soupeřově bráně je klička provedena, tím více bodů si driblér připíše.
5. Zisk míče Hráči získávají body za zisk míče v nebezpečném prostoru. Opět platí přímá úměra, že čím blíž k bráně soupeře hráč míč získá, tím víc bodů získá.
Metodika výpočtu
Každé utkání nabízí kolem 1500 událostí. Jde o přihrávky, souboje, střely, auty, rohy, odkopy od brány, fauly… Registrujeme celkem 16 položek, které se pak dělí ještě na podrobnější údaje. U přihrávek třeba jejich směr, délka, specifikace (přihrávka do útočné třetiny/do vápna). To samo o sobě by na identifikaci útočných králů nestačilo, a tak se vše zpracovává dál. Jak? Základ metodiky navržen na myšlence metriky „non-shot – model“. Je to model hojně používaný v zámoří a vychází z toho, jak míč putuje po trávníku. Hřiště jsme rozdělili na 162 zón a každé zóně je přiděleno skóre. To vyjadřuje pravděpodobnost, s jakou je možné z dané zóny dosáhnout gólu.
Červená zóna (viz obrázek níž) = skóre 0,038 = pravděpodobnost, že tým drží míč v této zóně a z akce vstřelí gól, jsou necelá 4 %. Každá akce v zóně je ohodnocena. Čím blíž je k bráně soupeře, tím má větší hodnotu. Po proběhnutí algoritmu se ještě výsledná hodnota iSport Indexu pro lepší interpretaci přepočítá na stupnici 1 - 10 (1 nejhorší, 10 nejlepší). Do každého utkání vstupuje hráč s hodnotou 5, ke které mu jsou body přičítány či odečítány.
