
PŘÍMO Z DAUHÁ | Přitáhne mistrovství světa v Kataru diváky? Nebo ho lidé kvůli mrtvým dělníkům, koupenému pořadatelství či zimnímu termínu budou bojkotovat? Už nyní je jasné, že jak pro tribuny, tak televizní obrazovky platí to první. „Šampionát v Perském zálivu je stejně populární jako kdykoli předtím, v mnoha ohledech dokonce ještě víc,“ sdělili zástupci FIFA médiím v tiskovém středisku. V některých zemích padly rekordy ve sledovanosti na televizních obrazovkách.
Začalo to úvodním ceremoniálem s Morganem Freemanem a zápasem domácího Kataru s Ekvádorem (0:2), který v jihoamerické zemi sledovaly skoro čtyři miliony lidí, tedy každý pátý obyvatel Ekvádoru.
Ve švech, přitom příjemně a nenásilně, praská i FIFA Fan Festival v centru Dauhá u malebné promenády Corniche. To je to jediné místo pod hlavičkou MS, kde koupíte pivo.
Plac, který najednou pojme až 40 tisíc návštěvníků a průměrně jich každý den dohromady přivítá 70, dosáhl prozatímního vrcholu při premiéře Brazilců na turnaji. Na stadionu Lusail sledovalo tehdy ještě zdravého Neymara proti Srbům 88 tisíc fanoušků.
„A v oficiální fanzóně jsme za celý den napočítali ještě o 10 tisíc fanoušků více, tedy 98 tisíc,“ pyšnila se informací skupina zástupců FIFA a katarských pořadatelů při prezentaci žurnalistům v hlavním mediálním centru, když přišla sumírovat úvod statistiky prostřednictvím čísel.
Miliontým návštěvníkem festivalu se stal Haytham Mokhtar, Egypťan žijící v Kataru. Díky jubileu získal míč podepsaný Brazilcem Cafúem a Nizozemcem Ronaldem De Boerem a také dvě vstupenky na finálový zápas, který se odehraje 18. prosince na megalomanském Lusailu.
„Neuvěřitelné,“ rozplýval se šťastlivec. „Fandím sice Brazílii, ale ve finále bych si přál Argentinu a Portugalsko. Důvod je jasný: aby dvě legendy, Messi a Ronaldo, hrály proti sobě,“ řekl na pódiu a několikatisícový dav začal pištět.
Mimochodem, jen za speciální kabely nejmodernějších technologií do press center, aby vše bezproblémově klapalo, investoval Katar půl miliardy dolarů, v přepočtu přes 11 miliard korun. Na stadionech nicméně Wi-Fi připojení zdaleka stoprocentní není...
Rekord v americké televizi
Ale zpět k číslům. V Japonsku přilákal zápas s Kostarikou (0:1) u televizních obrazovek přes 36 milionů sledujících, šlo o největší sledovanost v zemi pro rok 2022. Nárůst diváků oproti předchozímu šampionátu tam je nyní o 74 procent. Podobný progres hlásí i Jižní Korea, další asijské překvapení těšící se na osmifinále.
Utkání Anglie s USA se stalo historicky nejsledovanějším mužským fotbalovým zápasem v americké televizi vůbec. A třeba mač Uruguay-Jižní Korea zažil na Education City Stadium hluk o 131 decibelech, což je srovnatelné s rockovým koncertem.
Minulé mistrovství v Rusku překonává sledovaností i Mexiko, Kanada, USA či Argentina. V Messiho království kouká na fotbal 81 procent televizního publika.
A co se týče přímo účasti na stadionu? Kapacity bývají naplněné z 96 procent, celkem to dělá kolem dvou a půl milionu diváků, což je zhruba o 300 tisíc víc než za stejnou dobu v Rusku. Rekordem je zatím 88966 návštěvníků na duelu Argentina-Mexiko (2:0). Takové číslo na MS nepadlo 18 let.
Žádný bojkot MS se opravdu nekoná.