Ofsajdová lajna na Slovensku: 2D verze je násobně levnější, ale pomalá

Vypadá to, že i v Česku by se mohly pohnout ofsajdové ledy, Slavia a Sparta se rozhodly zainvestovat do kalibrované čáry, jež odhalí milimetrový ofsajd. Na Slovensku jsou zápasy pod dohledem videa s ofsajdovou lajnou od dubna minulého roku. Na rozdíl od plánů české ligy není technologie přítomná na všech utkáních, ale pouze na dvou „televizních“ zápasech jednoho kola. Kluby s tím údajně nemají problém, vše bylo v dostatečném předstihu předjednáno s Únií ligových klubů (ÚLK), ekvivalentem tuzemské Ligové fotbalové asociace.
Mimochodem, rozdíl oproti Česku je v jedné věci celkem zásadní: VAR s kalibrační ofsajdovou lajnou má v gesci Slovenský fotbalový svaz (SFZ), ÚLK zajišťuje pouze dodání televizního signálu do přenosových vozů. U nás má VAR v kompetenci LFA, asociace přispívá pouze lidskými zdroji, tedy s „dodávkou“ rozhodčích a vyškolené obsluhy VAR.
A teď k ofsajdové lajně. Slováci původně nekoupili VAR s ofsajdovou lajnou. Nejprve pořídili technologii videorozhodčího, následně se ÚLK a SFZ shodly na tom, že je přínosnější nasadit VAR i kalibrační ofsajdovou lajnu zároveň.
Proto svaz dokoupil od jedné společnosti z Belgie technologii ofsajdové lajny. Jde o levnější variantu, pro slovenský fotbal cenově schůdnou, není v režimu 3D, nýbrž pouze 2D.
V přenosovém voze ji software „nenakreslí“ automaticky, posouvá s ní vyškolený rozhodčí u videa. Dosud s tímto přístupem nevznikla potíž. Zatím se nestalo, že by lidské oko selhalo, nevidělo všechny aspekty konkrétní situace.
Jeden problém však vznikl. Jde o rychlost. Vyhodnocení situace chvíli trvá, nejde o bleskovku. Na Slovensku chtějí vyhodnocení v ideálním případě do dvou minut, stává se však, že se video s ofsajdem pere déle. Maximálně se akceptují tři minuty, delší prodleva ve hře, což se již také stalo, je považována za selhání.
Slováci ve FORTUNA lize využívají dva přenosové vozy vybavené technologií VAR s ofsajdovou lajnou. Podle zdrojů deníku Sport a webu iSport.cz stálo pořízení softwaru ofsajdové lajny mezi dvaceti až pětadvaceti tisíci euro (horní hranice zhruba okolo 600 tisíc korun), k tomu SFZ platí ročně deset procent servisní poplatek vzhledem k nutným aktualizacím.
V Česku je představou zakoupit vyšší 3D úroveň ofsajdové lajny, která vyjde násobně dráž.
