Skuteční sponzoři sportovních hvězd? Daňoví poplatníci!

Co mají společného američtí občané a fotbalový klub Manchester United? Na první pohled skoro nic: Většina Američanů má »soccer« za podivnou evropskou kratochvíli. Jenže ve skutečnosti je každý obyvatel USA sponzorem anglického klubu.
Jako daňový poplatník totiž přispěl na záchranu pojišťovny AIG – sponzora Manchesteru.
Zabránění krachu pojišťovacího giganta vycuclo z americké pokladnice neuvěřitelných 2,7 bilionu korun. Část těchto peněz pak putovala na účet Manchesteru United, který obléká dresy s reklamou AIG. Čtyřletý pronájem místa na hrudi přišel v přepočtu na 2,1 miliardy korun.
„Jeden můj známý vtipkoval, že si na dresy rovnou mohli dát logo americké státní pokladny,“ uvedl Steve Ellis, který působí v nezávislé organizaci dohlížející na výdaje amerického rozpočtu.
Američané však budou sponzory United už jen deset měsíců – pak smlouva vyprší. Pojišťovna již oznámila, že ji neobnoví. Ne všechny vládami podpořené fi nanční instituce však mají stejný přístup jako AIG.
Například americká společnost Citigroup, která byla obdarována 25 miliardami státních dolarů (450 miliard korun), dala 7,2 miliardy korun za dvacetiletý pronájem názvu baseballového stadionu New Yorku Mets.
A to předtím propustila třiapadesát tisíc zaměstnanců! Do sportu čile investuje i Royal Bank of Scotland. Britská vláda pomohla bance v přepočtu 600 miliardami korun, které teď míří do golfu nebo rugbyového turnaje Six nations.
„Tento druh utrácení je neomluvitelný a nepřijatelný pro nové a největší investory bank: daňové poplatníky,“ nechal se slyšet americký kongresman Elijah Cummings.