Česká kolonie ve Phoenixu diváky netáhne
Přes deset tisíc fanoušků na čtvrtečním zápase s Chicagem. Na poměry NHL chabá, zoufalá návštěva. Pro Phoenix jedna z nejlepších v sezoně.
Zkrachovalý klub, který na začátku týdne definitivně odkoupila liga a shání pro něj zájemce, zápasí s nezájmem diváků. Oproti loňsku jich chodí skoro o polovinu méně. A problémy mají i jinde…
V létě, kdy reálně hrozilo stěhování Coyotes do jiného města, se místní fandové bouřili. Přece nám nemůžou vzít naše hokejisty! Díky mohutné slevové akci tým s pěticí českých legionářů vyprodal první domácí zápas. Do moderní Jobing.com Areny se našlapalo 17 a půl tisíce diváků. Bílá mánie ale nevydržela dlouho. Vlastně nevydržela vůbec.
Na další utkání proti St. Louis už dorazilo jen 6 899 lidí. Oficiálně. Ve skutečnosti se v hale ztratilo jen nějakých pět tisícovek návštěvníků. A minulou sobotu na Anaheim? 6 495. Jsou to děsivá čísla.
NÁVŠTĚVNOST COYOTES |
2008/09 - 15 376 |
Považte, tohle přece není kulisa hodná NHL. Klub se s tím také snaží něco dělat. Jenže otázka je, jestli tím správným způsobem. Odevšad na vás sice vybafnou výzvy ke koupi vstupenek, ale stačí to? Hlavně lístky z dolního prstence jsou totiž nemístně drahé. Zatímco do vrchních pater jsou k pořízení v přepočtu za 260 korun, dolů vyjdou na tisíc až 1600. Proto většina spodní části arény při zápasech zeje prázdnotou. Vypadá to příšerně.
Nepomáhají promo akce ani skvělé výkony hokejistů, kteří si vedou nad očekávání dobře.
A tak se hledají důvody. V první řadě se všechno svádí na ekonomickou krizi. Jako mnoho jevů v dnešní době. Potom jsou na vině dlouhodobé výsledky týmu, který od roku 2002 nepostoupil do play off. Proklínají se arizonští fanoušci, kteří raději fandí úspěšným týmům z oblastí, odkud původně pocházejí jejich rodiny.
Jenže ani tohle všechno nedokáže vysvětlit, proč návštěvnost domácích zápasů Coyotes klesla v úvodním měsíci ligy oproti loňsku o 38 procent. To je propastný údaj, zdaleka nejhorší v celé soutěži. Jako by se pět a půl tisíce lidí najednou přestalo zajímat o hokej.
V první řadě totiž chybí permanentkáři. Ti, kdo si v létě nekoupili sezónní lístek prostě z toho důvodu, že nevěděli, jestli tým, jehož vlastník zbankrotoval, ve městě vydrží. Neustálé tahanice o nového majitele je otrávily.

Jenže jednou z podmínek nového kupce, kterého chce liga sehnat do konce roku, je právě setrvání klubu ve Phoenixu. Šéf soutěže Gary Bettman dál za každou cenu prosazuje svou vizi o rozšíření hokeje do „nehokejových“ oblastí. Co na tom, že řada kanadských měst v čele s Quebekem a Hamiltonem lační po nejslavnější soutěži. Bettman ví, že kdyby povolil v jednom případě, následovaly by další.
Závratné finanční problémy totiž mají třeba i Columbus, Atlanta, Florida nebo Tampa Bay. Diváci se pomalu ale jistě odvracejí i od newyorských Islanders, kdysi neporazitelné mašiny. A třeba v takovém Coloradu, v ještě nedávno permanentně vyprodaném Pepsi Center, napočítali ve středu nejnižší návštěvu v historii Avalanche. 11 012 diváků. Přesto, že mladý tým překvapivě válí a vede Západní konferenci. Tady se zase vina přisuzuje hlavně vysokým cenám lístků a špatnému marketingu.
Jenže Bettman má argument. Nebýt hrozivého propadu návštěvnosti ve Phoenixu, divácký zájem o NHL se drží na stejné úrovni, zhruba na 17 tisících fanoušků na zápas. Rovnostářský systém, ve kterém prosperující kluby skrze ligu živí ty prodělávající, zatím funguje.
Ale za cenu toho, že se pár hokejistů snaží před hromadou prázdných sedaček.