8. ledna 2018 • 09:39

Dakar začal etapou hrůzy: 200 km bez čelního skla, 13 hodin v dunách

Autor: ČTK, iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Koubkův majstrštyk: Osm nul a LM pro Česko. Další krok: smlouva a boj o titul?
PRVNÍ DOJEM: Jágr v kondici, Kladno jede. Smoleňák vzýval pána z Vysočiny
VŠECHNA VIDEA ZDE

Jubilejní 40. ročník Rallye Dakar začal hodně zostra. Pořadatelé slibovali závodníkům náročnou trať hned od prvního dne a dodrželi to. Po sobotním krátkém prologu čekalo účastníky v neděli téměř 300 km v písečných dunách a pro řadu posádek již legendární soutěž skončila. Češi by měli všichni pokračovat, ve výsledkových listinách momentálně chybí jen asistenční kamiony.



"Byl jsem šokovaný, co oni si dovolí nám předvést v první velké etapě. Já ty nováčky celkem lituju," řekl zkušený navigátor Josef Kalina, který startuje na šestadvacátém Dakaru. Letos je členem druhé posádky Buggyry pilota Martina Šoltyse. "Ještě mi stojí vlasy hrůzou. Bylo to náročný," přiznal Martin Prokop, momentálně dvanáctý jezdec v kategorii automobilů.

"Na prvních 40 až 50 kilometrech jsem viděl spoustu rozbitých aut, takže už asi netoužím po tom závodit v autě. Bylo to opravdu náročné a hlavně nebezpečné. Byla to přesně taková hezká etapa Dakaru - nebezpečná, rychlá, těžká navigace," uvedl motocyklistka Ondřej Klymčiw, který je průběžně na 24. místě. "Celkově to ale bylo super a jen více takových těžkých etap," pousmál se jedenáctý muž loňského konečného pořadí.

"Nedělení etapa byla fantastická, pravá africká. Rychlé pískové úseky, dlouhé pláně a pak masakr, kdy člověk musí překonávat sjezd z dun, které jsou opravdu velké. Pro čtyřkolku je to úplné potěšení," podotkl čtyřkolkář Josef Macháček.

Jeho stájový kolega Zdeněk Tůma dojel v neděli na 29. místě a v celkovém hodnocení je na šestadvacáté příčce. „V těch peruánských dunách se musí dávat pozor, aby člověk neudělal kotrmelec. Nikdy nevíte, co je za ní. Hodně nám to usnadnily auta, která startovala před námi. Měl jsem jeden kritický moment, objížděl jsem auta, která nemohla vyjet nahoru. Jinak to bylo celkem v pohodě,“ popisoval Tůma.

Pabiška havaroval a došel mu benzin

Komplikovaně zdolával 267 kilometrů v dunách David Pabiška. V nedělní etapě spadl a poranil si rameno. „Bohužel jsem si narazil klíční kost a holeň. Snad to nebude nic vážného. Musím se teď dát dohromady, abych byl v následujících dnech absolutně ready,“ dodal Pabiška, který v neděli dojel na 62. místě a celkově je na 58. příčce. Nebyl to pro něj však jediný kritický moment: „K tomu mi tři kilometry před tankovacím bodem došel benzín, takže jsem musel motorku delší dobu tlačit. Pořadatel mě naštěstí viděl a asi sto metrů před cílem mi pomohl, když popoběhl s kanystrem. Ale strašně moc jsem se vymáčknul fyzicky.“

Také Rudolf Lhotský hodil dvouhodinovou penalizaci za hlavu. Trasu v nekonečném písku si pochvaloval. „Překonával jsem hodně dun, které jsem snad nikdy neviděl. Jelo se mi hodně dobře. Projel jsem všemi body, což je důležité,“ zdůraznil Lhotský, jehož hlavním partnerem je firma TOPFOREX. V neděli dojel na 89. příčce. Na trati si však nejen on všiml hodně popadaných motocyklistů. „Tohle je konečně Dakar! Pořadatel nám nic nedaruje. Viděl jsem hodně havárií, mezi motorkáři určitě,“ popisoval Pabiška.

Vaculík dojel bez předního skla

Nejkritičtější chvíle si prožil Boris Vaculík s navigátorem Martinem Plechatým. Na dvacátém kilometru se převrátili se závodním fordem a rozbili přední čelní sklo. „Auto jsme naštěstí vyhrabali a pokračovali dál. Jeli jsme přes 200 kilometrů bez čelního skla, což byl problém hlavně ve chvíli, když nás předjel jiný vůz nebo motorka. V autě bylo hodně prachu,“ popisoval Vaculík, bývalý jezdec autokrosu. „Připadal jsem si jako v bugině a spolujezdec zase zavzpomínal na angažmá na čtyřkolce. Důležité je, že jsme v cíli.“

Nakonec dojeli na 41. místě a v celkovém hodnocení jsou sedmatřicátí. Posádka týmu BARTH Racing však nebyla jediná, která měla potíže. „Viděli jsme po cestě mnoho nehod, které byly fatální. Auta se sypala v kotrmelcích po dunách, byly fakt rozbité. Plno lidí muselo skončit,“ popisoval navigátor Plechatý. „Míjeli jsme aspoň šest nehod, které byly fatální. Úmrtnost je poměrně velká.“

Největší problémy z Čechů měl Tomáš Ouředníček, který nejprve v dunách zapadl a poté měl problémy s motorem. V dunách nakonec strávil přes 13 hodin a musel počkat na pomoc asistenčního kamionu. "Auto vždy chvíli jelo a chvíli ne. Mathias Behringer (pilot asistence) nás musel táhnout. Poslední část dun v naprosté tmě byla příšerná," uvedl Ouředníček, který aktuálně uzavírá výsledkovou listinu se ztrátou přes 14 hodin na prvního Francouze Cyrila Desprese.

Zůstali jsme v kráterech, řekl Kolomý

K ideálu měla etapa daleko i z pohledu Borise Vaculíka, který se už na dvacátém kilometru převrátil a rozbil čelní sklo. "Auto jsme naštěstí vyhrabali a pokračovali dál. Jeli jsme přes 200 kilometrů bez čelního skla, což byl problém hlavně ve chvíli, když nás předjel jiný vůz nebo motorka. V autě bylo hodně prachu," uvedl Vaculík, bývalý autokrosový jezdec. "Připadal jsem si jako v bugině a spolujezdec zase zavzpomínal na angažmá na čtyřkolce. Důležité je, že jsme v cíli," dodal.

První vážnější komplikace musel řešit i jeho týmový kolega David Pabiška, který upadl a poranil si rameno. "Bohužel jsem si narazil klíční kost a holeň. Snad to nebude nic vážného. Musím se teď dát dohromady, abych byl v následujících dnech absolutně ready," řekl Pabiška, kterému navíc tři kilometry před tankovací zónou došel benzín. "Takže jsem musel motorku delší dobu tlačit," uvedl.

Pád bez následků přibrzdil i Jana Brabce, který po sobotní penalizaci startoval ze 141. místa. V cíli etapy byl ale 33. "Šel jsem lehce na ústa a zlomil si při tom kšilt. Což mi následně pomohlo v rychlých úsecích, protože mě kšilt už netahal nahoru. Mám s sebou ještě jeden náhradní, ale už mi nebude ladit k přilbě," pousmál se Brabec, který se posunul na průběžné 91. místo.

V elitní desítce se drží hned trojice českých kamionů. Aleš Loprais byl v neděli po výhře v první etapě třetí a průběžně je druhý. Martin Kolomý se posunul na čtvrté místo a Martin Macík na desáté.

"Etapa byla opravdu hodně náročná, hodně dun. Písek byl strašně sypký. Zůstali jsme ve dvou kráterech, takových dunách, že jsme se nemohli vyhrabat nahoru, tak jsem musel chvíli tobogánovat. Tam jsme ztratili pár drahocenných minut," uvedl Kolomý, který ztratil čas i kolizí s osobním automobilem. "Uhýbali jsme mu doprava, že jsme jeli skoro po skále a on uhýbal také pořád doprava, až pod nás vjel," vylíčil.

Libanonce Antoine Iskandara musela z tratě Rallye Dakar eskortovat ambulance
Libanonce Antoine Iskandara musela z tratě Rallye Dakar eskortovat ambulance

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud