Únik? Těžký úkol, musí to mít smysl. Štybar se o to na Vueltě chce pokusit

Damiano Caruso po úniku ovládl 9. etapu Vuelty s cílem na Alto de Velefique
Vítěz 12. etapy Vuelty Magnus Cort Nielsen
Vueltu provází extrémně horké počasí
Na Vueltě je potřeba hodně pít
Primož Roglič ovládl 11. etapu Vuelty
Michale Storer ovládl na letošní Vueltě už druhou etapu
Alberto Daniese v cíli sprinterské etapy, ve které skončil druhý
28
Fotogalerie
Vuelta
Začít diskusi (0)

Na loňském Giro d´Italia slavil Josef Černý etapové prvenství. Bylo to hlavně díky tomu, že vyčíhl správný moment, kdy se odpoutat od hlavního pole a stát se členem denního úniku. Pro české cyklisty je právě toto cesta, jak vyhrát závod. Ale i takový mistr této speciální „disciplíny“, jakým je Belgičan Thomas de Gendt, letos prohlásil, že je čím dál těžší se do denního úniku dostat. Jak je to náročné a kdy má smysl vynakládat tolik energie?

Denní únik. Pro mnohé cyklisty je to jediná možnost, jak se v etapových závodech pokusit o vítězství. Jenže vzhledem k tomu, že takových jezdců je hodně, nejde o nijak jednoduchý úkol. Na španělské Vueltě se o tom závodníci přesvědčují prakticky denně, kdy trvá často dlouhých 80 kilometrů, než se podaří alespoň menší skupince odtrhnout od hlavního pole a vytvořit si takový náskok, aby se nějakou dobu v popředí závodu udrželi, v ideálním případě takto i dojeli do cíle.

„Teď je opravdu těžší se do úniku dostat, ale spíš tím, že to trvá déle. Třeba i hodinu, hodinu a půl, skupiny teď odjíždějí až po nějakých 70 nebo i 80 kilometrech,“ potvrzuje i Zdeněk Štybar. Ten má  se svým týmem Deceuninck-Quick Step na letošní španělské Vueltě za úkol hlavně právě tyto úniky dojíždět, aby se v závěru dostal ke slovu jejich sprinter Fabio Jakobsen. Zároveň ale Štybar věří i ve svou šanci, která by měla přijít právě z úniku.

„Určitě se o to pokusím, ale musím počkat na nějakou dobrou šanci, aby to mělo taky logiku. Nemá pro nás v tomhle týmu smysl pouštět se do úniků s pár lidmi, když je jasné, že se to sjede a je to akorát plýtvání energií. Pro nás je důležité pracovat pro Fabia a samozřejmě když bude šance pro nás, tak do toho půjdeme. Ale musí to mít smysl,“ upozorňuje český jezdec.

Se stejnou logikou jako Štybar k únikům přistupuje většina velkých týmů. Ty malé to ale berou zcela opačně, zejména když jde o velké etapové závody. „Třeba na Tour de France bylo vždycky dost těžké dostat se do úniku. Protože Tour je tak mediálně sledovaná, že tam každý únik, i ten, který je předem odsouzen k neúspěchu, představuje tolik minut a hodin reklamy pro tým v televizi, že to důležité je a všichni do úniku chtějí jít,“ vysvětluje bývalý profesionál Ján Svorada.

A právě tady přichází na řadu ona logika, kterou zmiňoval Štybar. Pro tak velký tým, jako je ten jeho, je zbytečné plýtvat silami ve skupince, u které je předem jasné, že bude dojeta. Jenže pak je zde druhá strana mince, a to ta, že v případě úniků, do kterých má smysl se snažit dostat, má stejný nápad zase obrovská skupina závodníků. Jde často o kopcovité či horské etapy.

„Tady se ví, že únik do cíle dojede, protože tým vedoucího jezdce nemá ambice etapu kontrolovat tak, aby vyhráli. Jde jim jen o to přijet ve žlutém, růžovém či červeném dresu. A etapa je zároveň tak těžká, že ji nekontroluje nikdo, ani týmy sprinterů,“ dodává Svorada.

Co vše ovlivňuje to, že vytvoření skupiny uprchlíků pak trvá tak dlouho, jako to nyní vidíme i na Vueltě? Je zde hned několik faktorů, které hrají roli. „Jde o to, aby ve skupině byli dostatečně silní závodníci, kteří jsou schopni to odtáhnout z balíku. Ale zároveň tam nesmí být nikdo, kdo ‚zavazí‘ v celkovém pořadí a někoho ohrožuje. Proto často vidíme neustálé nástupy, protože tam buď některý tým, který tam chtěl být, chybí a zkouší to dojet, nebo je tam někdo, kdo vadí v celkovém pořadí nebo nějaké soutěži (vrchařské, sprinterské). Než jsou tam správní lidé, stojí to spoustu sil,“ říká trojnásobný vítěz etap na Tour de France.

Navíc jak doplňuje Štybar, k vytvoření denního úniku je třeba i patřičný terén a situace. „Když je na začátku etapy rovná široká silnice, tak tam balík letí rychle, a když se jede šedesátkou, tak z toho nemůžete jet sedmdesátkou, abyste odjeli z balíku. Nebo když byl start do kopce, tak taky trvalo dlouho, než skupina odjela. Podařilo se to až někde za kopcem, když se balík zastavil.“

Napomoci únikům může podle něj i současné horko ve Španělsku. „Často to teď v těch vedrech je třeba i tak, že dojde lidem pití, musí zajet dozadu do aut pro bidony, tak toho někdo využije a vepředu odjede. Ale to je taky až víc než po hodině,“ uvádí příklad Štybar.

Také v dnešní etapě určitě uvidíme snahy o denní únik, ovšem půjde opět spíš jen o případ zviditelnění sponzorů. Na programu je totiž jedna z posledních rovinatých etap, tedy šance pro sprintery. A ačkoliv těch pravověrných už v pelotonu tolik nezbylo, Jakobsen nechybí, takže dnes určitě české závodníky Štybara a Josefa Černého uvidíme v popředí pelotonu.

Etapy na Vueltě 2021, které ovládl závodník z úniku

3. etapaRein Taaramäe1:45 minuty před hlavním polem
6. etapaMagnus Cort Nielsenvýhru uhájil těsně
7. etapaMichael Storer3:33 před hlavním polem
9. etapaDamiano Caruso1:05 před hlavním polem
10. etapaMichael Storer11:49 před hlavním polem

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů