TRENDY: Jízda na silnici může být požitek

Profesionální cyklistika je dřina.
Profesionální cyklistika je dřina.Zdroj: Sport
Začít diskusi (0)

Noblesa, individualita a požitek z rychlosti. Kdo propadne silniční cyklistice, přitáhnou ho k ní pravděpodobně tyto atributy. Na rozdíl od světa horských kol nesmíte v královské disciplíně jen popojíždět, ale jezdit. Tomu odpovídá i cena vybavení. Jde o kvalitu, za níž se platí.

Silniční kolo je jako limuzína. Když na něm jedete, musí to být zážitek v každém okamžiku. Ať už si užíváte rychlost na pěkném asfaltu, nebo hltáte kilometry pro lepší kondici, jde často jen o vnímání samotného sportu.

„Je to pro lidi, kteří mají k této disciplíně vztah a nehodlají sjíždět ze zpevněné cesty. Kdo si chce jen tak občas vyjet na výlet krajinou, měl by si spíše pořídit horské kolo do deseti tisíc,“ upozorňuje bývalý cyklokrosař David Menger.

Z tohoto důvodu je vhodné, aby kus odpovídal uživateli na míru. Proto se určitě vyhněte supermarketům i větším řetězcům se sportovními potřebami a nakupujte jen v obchodech, kde vám poradí odborníci.

„Rozhodně se nenechte obalamutit designem. Ten je pěkný i na špatných kolech,“ tvrdí Lubor Tesař, vítěz čtyř etap Závodu míru.

Jak tedy vypadá špatné silniční kolo? Jednoduše. Stojí méně než 18 tisíc korun. Jde možná o radikální selekci, ale v této sféře se jedná o prosté konstatování reality. Pokud byste si navíc položili otázku, jaké je dobré silniční kolo, dojdete k sumě 30 tisíc. Jsou to jednoduché počty, které určuje kvalita komponentů, jež obvykle kopírují závodní modely.

„Pokud vám ke spokojenosti stačí, když si o víkendu objedete svůj oblíbený okruh, můžete sehnat dobrý kousek už za osmnáct tisíc. Za nižší obnos ale rozhodně nedostanete spolehlivost, kterou určuje váha kola a jeho tuhost v záběru,“ vysvětluje Menger.

„Je dobré sáhnout po značce, které vidíte v televizi u profesionálních týmů. Jakýkoliv stroj od těchto firem za odpovídající cenu nebude krokem vedle,“ doplňuje František Raboň, profesionál ze stáje Columbia HTC.

Pokud tyto rady neposlechnete, hrozí vám kruté vystřízlivění. Do levného kola totiž nacpete během pár let kvůli opravám stejné peníze, za které byste měli dražší a kvalitnější model.

Při samotném výběru je motorem kola jednoznačně rám. Pokud je kvalitní, vydrží klidně dvacet let. I nyní můžete potkat spoustu zkušených cyklistů, kteří mají starý rám a na svém stroji vyměňují pouze osazení a další doplňky. Je to kvůli tomu, že rámy se vyrábí často na míru. Záleží na jeho velikosti, která je u každé značky individuální, i na délce.

Podle toho se pak volí ostatní komponenty a určuje posed, který je u každého konzultaci s odborníky. Některé firmy ho nastavují v cenách od dvou do čtyř tisíc korun. Vše chce cit, aby vznikla kvalita.

Do sféry silničních kol se tlačí více než do konkurenčních disciplín karbon, jež vytlačuje hliník. Váhu kola umí stlačit pod sedm kilo, což je další důvod vyšších cen, které dosahují až čtvrt milionu korun. Z karbonu lze vytvořit úplně vše od osazení, ráfky až po sedlo, což přitom nemusí být vždy výhoda.

„Rozdíl mezi karbonovým a hliníkovým rámem bývá často jen třicet deka, stejné je to i u osazení. Pak stačí, abyste si vzali jednu láhev s pitím navíc a rozdíl několika desítek tisíc utracených za nižší váhu se ztrácí. Jsou to spíš věci pro závodníky,“ popisuje Tesař.

„Navíc rozhodně neplatí, že čím lehčí a pevnější kolo máte, tím lepší je požitek z jízdy. Na drahém stroji se nemusíte cítit příjemně. Je nutné hledat individuálně kompromis mezi kvalitou a praktickým využitím,“ tvrdí Menger.

Každý si musí před nákupem kola uvědomit, kolik času hodlá v sedle kola strávit a potom i objektivně zhodnotit svoji výkonnost. Pokud totiž najedete na kole jen pár tisíc kilometrů, nemusíte utrácet desítky tisíc za luxusní převodníky. Stejně tak je zbytečné uvažovat o lehkém karbonovém sedle, pokud máte deset kilo nadváhu. Ušetřit lze jinde…

„Spousta lidí řeší zbytečnosti. Pokud nejsou závodníci, stačí jim i těžší kolo, které vydrží, když s ním vletíte do díry na silnici, což se v Česku stane snadno. Osobně se mi líbí kola domácí výroby, která na toto myslí. Kvalitu mají vysokou a náhradní díly jsou levné. Naopak drahá kola často nenabízí český servis a jejich oprava v zahraničí trvá dlouho,“ přemítá Raboň.

Máte-li chuť na přepych kombinovaný se sportem, nečekejte a vyražte na silnici.

deník SportVe čtvrteční příloze deníku Sport TRENDY najdete:
» celou řadu zajímavostí ze světa cyklistiky

O čem se mluví:

» Další užitečné rady jak si vybrat vhodné kolo
» Jak si jednoduše poradit s defekty
Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů