Letošní modernizace Škody Kodiaq přinesla především řadu estetických změn, nejostřejší verze se však může pochlubit i zcela novým motorem.
Osobitější vzhled
Modernizace největšího mladoboleslavského SUV Škody Kodiaq sice patří svým rozsahem mezi ty skromnější, přesto nabízí řadu důležitých novinek. Těch největších se ale dočkal sportovně orientovaný model RS, který vedle nového benzínového motoru získal také ještě osobitější vzhled.
Každý omlazený Kodiaq poznáte především díky pohledu na příď, která po vzoru ostatních nových škodovek zaujme šestihrannou maskou chladiče se zdvojenými lamelami. Na masku pak navazují užší světlomety, které u modelu RS automaticky nabízejí LED Matrix technologii. Přepracovaná je také kapota, která byla zvýšena a má ostřejší tvary, a zcela poprvé dostal Kodiaq RS také vlastní specifické nárazníky, které neuvidíte u žádné jiné verze.
Při pohledu z profilu nelze přehlédnout 20“ litá kola s aerodynamickými kryty, které mají pomáhat snižovat spotřebu i emise. Pokud by se vám ale kryty nelíbily, s trochou síly se jich můžete zbavit – spotřeba pak ale údajně vzroste zhruba o deci na 100 km. Vzadu zaujme nový spoiler pátých dveří, proměnou prošly svítilny, které jsou opět užší a nabízejí i LED technologii, zatímco napříč nárazníkem se táhne výrazná odrazka. Třešničkou na dortu jsou pak poctivé chromované koncovky výfuku – žádná imitace.
To dobré zůstává
V kabině jsou pak změny ještě decentnější, což ale s ohledem na moderní trendy ani v nejmenším nevadí. Na rozdíl od mnohých koncernových sourozenců si totiž mladoboleslavský medvěd ponechal tradiční ovládání ventilace, tedy s tlačítky a kolečky, i klasická tlačítka pro vypínání stop-start systému, volby jízdních režimů, atd. Klasickými tlačítky je navíc poset i nový tříramenný volant, převzatý z mladších mladoboleslavských modelů.
Kromě toho nabízí Kodiaq RS standardně také 10,25palcový digitální přístrojový štít nebo 9,2palcový infotainment Columbus, ke kterému se připojíte buď prostřednictvím nově standardních USB-C portů, nebo bezdrátovým zrcadlením telefonu. Standardem jsou také sportovní sedačky se solidním bočním vedením, integrovanou hlavovou opěrkou, čalouněním mikrovláknem Suedia a červeným prošíváním, které zdobí také palubní desku.
Po stránce prostornosti byste v kabině hledali změny marně, v zavazadelníku je to ale jiná. Díky změně motoru totiž technici mohli přesunout baterii z kufru do motorového prostoru, což vedlo ke zvýšení objemu z původních 725/1960 litrů na 835/2065 litrů. Příjemným bonusem je navíc dojezdová rezerva, která se do auta vejde i s příplatkovou třetí řadou sedadel.
Nové srdce pro sportovce
Největší změna se ale odehrála pod kapotou, kde starší 2,0litrový BiTDI vznětový motor o výkonu 176 kW nahradil nový benzínový dvoulitr TSI o výkonu 180 kW, používaný také pod kapotou Škody Octavia RS. Výkon tak vzrostl o 4 kW, řidič si pro něj ale musí dojít nepatrně výš - až do 5250 až 6500 otáček. Točivý moment sice klesl z 500 Nm na 370 Nm, což je poměrně výrazný skok, nově je však dostupný od nižších otáček a v širším spektru 1600 až 4300 min-1.
Nižší točivý moment navíc umožnil použít novou DSG převodovku. Ta má sice stále sedm rychlostí, slibuje však rychlejší reakce a navíc je lehčí. Benzínový Kodiaq RS tak zvládá akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, tedy o 0,4 sekundy rychleji, zatímco maximální rychlost vzrostla z 221 na 234 km/h. Díky novému motoru a převodovce navíc z přední části vozu zmizelo několik desítek kilogramů nadváhy.
Výrazně příjemnější zážitek
Nové pohonné ústrojí přitom již od prvních chvil ukazuje výrazně větší chuť do života, než jakou mohl nabídnout diesel. Při pružném zrychlení je sice potřeba dostat motor nad čtyři tisíce otáček, aby předvedl pořádný zátah, automatická převodovka ale nemá problém podřadit si klidně až o dvě rychlosti. Automat navíc chytře podřazuje při prudkém brzdění a svižně reaguje na povely pádel pod volantem. Nepočítejte však s tím, že by vám nechal zbytečně moc svobody – ani v manuálním režimu vás nepustí až k omezovači a při kick-downu si vždy sám podřadí.
Zážitek ze sportovní jízdy se navíc Kodiaq RS snaží umocnit systémem Dynamic Sound Booster, tedy externím zařízením vydávajícím umělý zvuk motoru, které bylo naladěno na nový projev, měnící se v závislosti na jízdním režimu. Systém je přitom aktivní již v normálním režimu, kdy si pouze lehce brumlá. Ve sportovním režimu už ale systém trochu přehrává a Kodiaq začne připomínat spíše pětiválec. V nastavení individuálního režimu je však možné zvuk zcela vypnout.
Snížení hmotnosti na přední nápravě pak Kodiaqu výrazně pomohlo s jízdním projevem v zatáčkách, kde auto působí mnohem živěji, ochotněji mění směr a nemá takové sklony k nedotáčivosti. Standardně dodávaný adaptivní podvozek je navíc schopen zajistit v komfortním režimu příjemné pohupování, zatímco ve sportovním režimu příjemně ztuhne a celkem solidně bojuje s náklony karoserie. Pohotovostní hmotnost Kodiaqu RS, která se pohybuje okolo 1,8 tuny, ale přesto zcela zamaskovat nedokáže.
Lepší sportovec s horším apetitem
Benzínový Kodiaq RS tak rozhodně potěší všechny sportovně orientované řidiče, kterým nabídne mnohem více zábavy za volantem při zachování vysoké praktičnosti. Žádná sranda ale není zadarmo, což řidiči benzínového Kodiaqu RS pocítí především na čerpacích stanicích. Klidní a ekonomicky smýšlející řidiči se možná dokážou pohybovat se spotřebou okolo 10 l/100 km, při častějším využívání plného potenciálu vozu se však můžete snadno dostat k dvanácti litrům.
Cena přitom také není zrovna lidová. Jako vrcholný model sice Kodiaq RS nabízí poměrně bohatou výbavu, jeho cenovka ovšem aktuálně začíná od 1.313.900 Kč. Zájemci si přitom stále může připlatit například za třetí řadu sedadel, asistovanou jízdu, střešní okno nebo metalický lak. Testovaný vůz tak nakonec vyšel na 1.451.900 Kč.