27. prosince 2021 • 14:48

Peníze kolem Dakaru: roste cena práv pro televizi, chybí tučná odměna

Autor: e15.cz
Vstoupit do diskuse
0
Video se připravuje ...
TOP VIDEA
Play off! Trash talk, polobozi v bráně. Kdo je dnes monstrum jako Dopita?
Další řádění Pastrňáka! Gólmanovi nedal šanci, navíc asistoval
VŠECHNA VIDEA ZDE

Pandemii navzdory. Kola kamionů, motorek, bugin i veteránů znovu rozvíří nejen zrnka pouštního písku, ale i velký byznys. Nejambicióznější týmy utratí za závod v Saúdské Arábii v přepočtu miliardy korun. Ne kvůli peněžité výhře, ale globálnímu renomé. Neméně tvrdý boj jako závodníci na trati svedou v honu o prestiž a sledovanost sponzoři a televize - včetně ČT. I to bude Dakar 2022. Vypukne brzy - s prvním dnem příštího roku.



Televizní signál pokrývá přes 140 zemí na prakticky všech kontinentech, uvádějí organizátoři. Jen na ČT sledovalo letošní Dakar průměrně přes sedm set tisíc diváků starších patnácti let, vyplynulo z průzkumu Nielsen Admosphere. Celosvětovým distributorem práv je francouzská organizace A. S. O., která vedle Dakaru pořádá i cyklistickou Tour de France.

„Současná cena vysílacích práv je srovnatelná například s cenami za jeden rok seriálu atletické Diamond League. Během pětatřiceti let se ceny dostaly na naprosto odlišnou úroveň. První úspěchy Moskala nebo Lopraise jsme od organizátorů přebírali za symbolické poplatky, obrovský nárůst přišel zejména po opuštění afrického kontinentu,“ bilancuje výkonný ředitel ČT sport Jiří Ponikelský. Kvůli pandemickým omezením ČT letos na Dakaru štáb po letech neměla. V lednu s ním však znovu počítá.

Vzhledem k masivnímu mediálnímu zájmu považuje závod za klíčový kopřivnická Tatra. „Jen prostřednictvím televize zasáhne závod miliardu diváků po celém světě. Účast na Dakaru se promítá do našeho marketingu na všech úrovních. Zmiňujeme ji v prezentacích pro zákazníky, v katalozích či na sociálních sítích. A hledáme cesty, jak Dakar ještě lépe využít,“ říká mluvčí Tatry Andrej Čírtek s tím, že kvůli potížím s podvozky zatím žádné auto ze závodů nevypadlo.

Na rozdíl od období před rokem 1989 Tatra nemá vlastní tovární tým, který by závodil ve světových vytrvalostních závodech. Jen výjimečně mají automobilky tovární týmy, u těžkých podvozků je to zejména tovární tým značky KAMAZ, připomíná Čírtek: „Obvykle závodí soukromé týmy, které uzavírají partnerství s automobilkami. Nejinak je tomu i v případě Tatry, která má od roku 2014 oficiální partnerství s týmem Buggyra Racing.“

Na Arabský poloostrov se znovu vydá i úspěšný český jezdec Ondřej Klymčiw, jenž usedne za volant Škody 130 LR. Manažera nemá. Vůz, techniku i tým si obstarává sám po práci. Denně naspí dvě až tři hodiny. Výplatu si neuděluje.

Vysoké náklady = tučná výhra? Tahla rovnice na Dakaru neplatí. Třeba ve speciální kategorii Klasik, ve které pojede Klymčiw, nebude odměna pro nejrychlejší žádná. V některých jiných kategoriích se pohybuje jen v řádu nižších desítek tisíc eur.

„To stačí tak na jednu after párty v Buenos Aires,“ glosuje Klymčiw. „Sponzoři pak ale mohou celý rok připomínat v reklamách či na billboardech, že vyhráli Dakar. Tým i jezdce zato náležitě odmění,“ naznačuje 36letý Čech. 

  • Jaký rozpočet má na Dakaru český jezdec Ondřej Klymčiw? 
  • Jaké jsou náklady na jednoho člena týmu?
  • Jak vypadá složení rozpočtu závodního týmu?

Více čtěte na E15.cz>>>

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud