Tradice se má dodržovat. Vždyť co by bylo lidstvo bez svých zvyků? A tak se rok s rokem sešel, u tratě vládl luxus a na ní nuda k ukousání. I přes potíže s výkonem včera Daniel Ricciardo vyhrál Velkou cenu Monaka před Sebastianem Vettelem, který ho v úzkých uličkách nedokázal předjet, a přiblížil se čelním příčkám MS. Na té nejvyšší ale zůstává stále o 14 bodů Lewis Hamilton, který dojel třetí.
Chvílemi jste si mohli připadat jako na železničním přejezdu, když spadnou závory. Čekáte, vyhlížíte… jeden vagon, druhý vagon, třetí… a všechny se drží za sebou.
„Chlapi, mluvte se mnou. Začínám se tu nudit,“ neudržel se pilot Force Indie Sergio Pérez během včerejší Grand Prix Monaka. Stylem start – cíl ji vyhrál Daniel Ricciardo z Red Bullu.
Řešil potíže s výkonem. V jednom kuse na něj ze zrcátek vykukoval Sebastian Vettel. I přes veškerý tlak však australský smíšek vítězství udržel. Proč? Protože se v Monaku těžko předjíždí. „Nemohu tomu uvěřit. My jsme tu vyhráli,“ radoval se pak v cíli a i bývalý pilot Jolyon Palmer ho chválil: „Jel výborný závod. Pořád byl pod tlakem, ale nechyboval a hlídal si to.“
Mistr soustředění a konzistence. A když už tedy nedovolil drama na trati, zkoušel ho rozpoutat po dojezdu. Šéf Red Bullu Christian Horner ho ponoukal, aby svůj zvyk, shoey, vnukl i princi Albertovi. Pilot ale vyměkl: „To by bylo asi kontroverzní,“ culil se, a tak si musel loknout konstruktér Adrian Newey. A proč ne?!
Pro Ricciarda to bylo vůbec první vítězství v Monaku v životě. Bydlí tady. Vyhrál zde letos všechny tréninky i kvalifikaci. A i po startu si v klidu kroužil s jistým náskokem. Až do 17. kola, kdy začal zpomalovat. „Přišli jsme o MGU-K (systém rekuperace kinetické energie), a tak ztrácel dvě a půl sekundy na kolo. Potom se zbláznila teplota brzd a zvýšila se teplota paliva i pneumatik,“ popisoval Horner.
„Už mi i říkali, že budeme muset do garáže, ale já jen odpověděl, že vedeme a že pojedeme dál. Ztratil asi pětadvacet procent svého výkonu motoru, ale zvládl to skvěle,“ ocenil šéf týmu s tím, že Ricciardo jel jen na šest rychlostních stupňů. Rozplýval se i konzultant Helmut Marko: „Nemyslím, že by to jiný závodník takhle zvládl.“
Na druhou stranu, mohl by s tímhle vyhrát na jiném okruhu? Těžko. „Myslím, že jsme tu rychlost měli, ale byl to hodně těžký závod a Daniel měl vždy na vše odpověď. V závěru mi pak odcházely pneumatiky. Bylo by sice pěkného ho ještě potrápit, ale nešlo to,“ hájil se druhý Sebastian Vettel.
Australan tak urval cenných pětadvacet bodů, díky nimž se přiblížil k čelu MS – aktuálně ztrácí na prvního Lewise Hamiltona 38 bodů. Nuda v Monaku se zároveň stala jeho vstupenkou do top 3, kde může být v budoucnu černým koněm letošního šampionátu.
„Danielovi gratuluji, předvedl skvělý výkon, ale zaplať pánbůh, že už je konec. Byl to nejnudnější závod, jaký jsem kdy jel,“ krčil nicméně rameny úřadující šampion v jednom z rozhovorů a i u dalších diktafonů se nehlídal: „V tomhle závodě se prostě neútočilo, jen jsme si tam kroužili. Byl bych v šoku, kdyby někdo u televize zůstal vzhůru. Já bych to určitě na gauči zalomil,“ dodal.
Howgh.