10. listopadu 2020 • 14:20

Dohady kolem MotoGP v Brně: město opravu platit nechce, mluví se o ostudě

Autor: ČTK, iSport.cz
Vstoupit do diskuse
1
TOP VIDEA
Lokvenc: Chemie Kuchty a Birmančeviče je úžasná! Chorý není zákeřňák
CESTA ZE DNA: Jsme silnější, než si myslíme, říká zápasník Peňáz
VŠECHNA VIDEA ZDE

Brno nebude chtít investovat žádnou částku na opravu dráhy na Masarykově okruhu, kde se jezdí motocyklová Velká cena České republiky. Na dotaz novinářů to dnes řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Důvodem je úbytek příjmů kvůli pandemii koronaviru, Brno čeká příští rok propad dvě miliardy korun. Kompletní opravu asi za 100 milionů požaduje promotér závodů Dorna, dílčí úpravy by mohly stát do 20 milionů.



Podle Vaňkové je ale město připravené dát na akci dříve slíbených 30 milionů, které dává každoročně na úhradu zalistovacího poplatku k získání licence k pořádání závodů. Akci podporují i kraj a stát.

Grand Prix posledních pět let pořádá spolek kraje a města, který měl s Dornou smlouvu na pět let. Letos se jel pátý ročník, ale kvůli koronaviru bez diváků. Proto se zástupci spolku dohodli s Dornou, že se pojede i příští rok a s diváky. Minulý týden byl zveřejněn kalendář mistrovství světa na příští rok, ale Brno v něm chybí. Tradiční termín na začátku srpna zatím zůstal volný pro jeho doplnění, podle Vaňkové je ale možné, že v případě neshod ohledně oprav Dorna nahradí Brno jiným zájemcem.

Podle primátorky by bylo optimálním řešením, kdyby opravu dráhy zajistil Automotodrom Brno jako vlastník Masarykova okruhu. „Ve smlouvě se spolkem je sice uvedeno, že pokud bude opravy vyžadovat Dorna, tak je povinen platit spolek, ale mám za to, že by to měl hradit Automotodrom už jen z toho důvodu, jakou výši nájmu od spolku za pět let získal,“ uvedla Vaňková. Podle jejího náměstka Jiřího Olivy (ČSSD) je nemyslitelné, aby město dalo 100 milionů na opravu okruhu, který si pak bude za velké peníze pronajímat.

Fanoušci motorek na brněnské Grand Prix v roce 2015. Přišlo jich téměř 250 tisíc za tři dny
Fanoušci motorek na brněnské Grand Prix v roce 2015. Přišlo jich téměř 250 tisíc za tři dny

Automotodrom není podle mluvčího Petra Boháče ochoten podílet se nějakou částkou na rekonstrukci povrchu. „A to z prostého důvodu. My zatím nemáme žádnou oficiální informaci ze spolku, že by k tomu aspoň v této minimální míře nechtěl přistoupit ze svojí strany, což vyplývá z uzavřených smluv. Takže neuvažujeme v této chvíli o tom, že bychom to hradili ze svého,“ uvedl Boháč.

Podle něj je zarážející, že se věc dostala do této situace. „Spolek o tom ví dlouhodobě, čerpá dotace nejen z města, ale i z kraje a od státu. Vadí nám jejich nečinnost, vnímáme vývoj velmi negativně, podle neoficiálních zpráv se nám zdá, že pro spolek je daleko jednodušší poslat to do insolvence a udělat z toho velkou mezinárodní ostudu,“ řekl Boháč.

Bývalý primátor Brna a nyní opoziční zastupitel Petr Vokřál (zvolen za ANO, nyní nez.) uvedl, že konec GP by byla jedna z nejhorších zpráv. „Je doba covidová a skončila by věc, ze které profitovaly stovky a tisíce podnikatelů,“ uvedl Vokřál.

Podle něj zahraniční účastníci utratili v Brně mnoho peněz, akce dělá Brnu i jméno. Vaňková uvedla, že oprava by měla cenu v případě domluvy na dalších letech, nikoliv kvůli jednomu ročníku. Podle ní ale Dorna neoblomně požaduje od roku 2022 za jeden ročník zalistovací poplatek kolem čtvrt miliardy korun, což Vaňová považuje v současné době, kdy Brno nemá peníze, za neakceptovatelné. Před pandemií byl poplatek kolem 100 milionů, přesto už byly problémy s úhradou poplatku.

Město ještě počká na stanovisko kraje jakožto dalšího partnera spolku. Ve středu nahradí dosavadní koalici v čele s hejtmanem Bohumilem Šimkem (za ANO) koalice nová v čele s budoucím hejtmanem Janem Grolichem (KDU-ČSL).

Vstoupit do diskuse
1
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud