Rekonstrukce za víc než 180 milionů, asfalt slibuje fičák. Kolik lidí dorazí na MotoGP?
Česko se stane znovu po pěti letech středobodem světového motorsportu. Brněnský Masarykův okruh přivítá od pátku do neděle tréninky, kvalifikace a především hlavní závody seriálů MotoGP, Moto2 a Moto3. Největší hvězdy silničních motocyklů se budou prohánět na zbrusu novém asfaltu, který byl hlavním důvodem, proč se mohly motorky do jihomoravské metropole vrátit. Cena za rekonstruovaný povrch a další opatření činila více než 180 milionů korun.
Přípravy na motorsportový svátek naplno odstartovaly už v srpnu minulého roku, kdy bylo definitivně potvrzeno, že se MotoGP vrátí do Brna. Podle nové smlouvy zůstane Grand Prix České republiky v kalendáři seriálu minimálně do roku 2029.
Klíčovou podmínkou pro uskutečnění závodu byla kompletní rekonstrukce povrchu. Renovace započala v dubnu, kdy na celé trati došlo k frézování a položení nového asfaltu. Ten je mnohem hladší a hlavně rychlejší.
Trať nyní splňuje nejpřísnější požadavky. Povrch je naprosto rovný, na čtyřech metrech délky směla jeho maximální odchylka činit pouhé dva milimetry. „Jakékoliv nerovnosti jsou pro nás nepřijatelné. Každý hrbolek může způsobit nehodu, zvlášť když závodníci poletí v rychlosti až 350 kilometrů v hodině,“ popsal konzultant z německé firmy Hart Consult International Mario Peiker.
Při výrobě asfaltu se striktně hlídala i teplota. Nesměla být nízká, ale ani příliš vysoká. K bezproblémovému uskutečnění květnové rekonstrukce napomohlo i slunečné počasí. Kdyby tehdy pršelo, s přípravou by nastaly potíže.
Úpravy na ploše vyšly majitele okruhu Karla Hubáčka a soukromou skupinu Creditas na více než 180 milionů korun. Dotace, které přitekly od státu, města Brna a Jihomoravského kraje, putovaly pouze na organizaci závodního víkendu.
O tom, že je nový asfalt na Masarykově okruhu podstatně rychlejší, se už v květnu přesvědčil Filip Salač, jenž bude jediným českým zástupcem na startovním roštu. S tréninkovým motocyklem Yamaha YZF-R1 zajel svůj brněnský osobní rekord hned ve druhém kole.
„Když jsme tam s týmem měli testy, rekord jsme prolomili o tři sekundy nebo možná i o víc. Bude to o dost rychlejší. Myslím si, že se diváci můžou těšit na velkou show. Změnu v rychlosti uvidí na vlastní oči nejen na čase,“ navnadil Salač v rozhovoru pro deník Sport.
„Nový asfalt je skvělý, hladký, bez hrbolků a zároveň má neuvěřitelnou přilnavost. Můžete jet ve větším náklonu a mnohem dříve přidávat plyn. Cítíte, jak vás zadní kolo tlačí dopředu. Věřím, že zde budou padat rekordy ve všech kategoriích,“ navázal dvanáctý muž průběžného pořadí Moto2.
Předsedu představenstva společnosti Automotodrom Brno pozitivní reakce potěšila. „Naším hlavním cílem bylo dokončit výměnu povrchu v nejvyšší možné kvalitě. Rád bych tímto poděkoval všem lidem, kteří se na technologicky extrémně náročném procesu výměny podíleli. Byly to týdny a měsíce intenzivní práce. I proto jsou pro nás kladné reakce od jezdců stěžejní,“ pokývl Hubáček.
Očekává se 200 tisíc diváků
Podnikatel převzal Masarykův okruh v srpnu roku 2023 od Karla Abrahama staršího, jenž areál ovládal osmnáct let. Poslední závod MotoGP se v Brně uskutečnil před pěti lety za výrazných covidových opatření. Diváci na něm tehdy chyběli.
„Spolupráce s novým majitelem je výborná, bez ní by se akce konat nemohla. Skutečně vše funguje tak, jak má. Zásadní bylo, že jsme se na začátku domluvili na financování, ať už jsou to částky z města, kraje a zejména od vlády České republiky, tak zapojení soukromého subjektu,“ odkryla pro iROZHLAS brněnská primátorka Markéta Vaňková. Stát, město a Jihomoravský kraj dohromady přispěly na dotacích částkou 170 milionů korun.
Dělá to více než polovinu celkového rozpočtu, který se pohybuje ve výši 320 milionů korun. Pořadatelé si stojí za tím, že se Grand Prix veřejným rozpočtům nakonec vyplatí.
Velkou část příjmů přinesou diváci, kterých by mělo od pátku do neděle dorazit zhruba 200 tisíc. V ohrožení může být i celkový návštěvnický rekord z roku 2015, který činí 248 434 návštěvníků. „Předpokládáme, že se kumulativní návštěvnost za všechny dny bude blížit 200 tisícům diváků. Platících fanoušků očekáváme přibližně 50 tisíc,“ nastínil už dříve mluvčí Autoklubu České republiky Bohumil Pácl.
Velká cena České republiky 2025
Dějiště | Masarykův okruh, Brno |
První ročník | 1965 |
Počet uskutečněných ročníků | 55 |
Nejvíce vítězství (v rámci MS) | Giacomo Agostini, Massimiliano Biaggi a Valentino Rossi (všichni Itálie) - sedm |
Nejlepší české (čs.) umístění (v rámci MS) | Bohumil Staša - 2. místo (do 350 ccm 1971) |
Nejrychlejší kolo | Marc Márquez (Španělsko) - 1:54,596 min. (2016) |
Nejrychlejší kolo v závodě | Dani Pedrosa (Španělsko) - 1:56,027 min. (2014) |
Nejvyšší naměřená rychlost | Andrea Iannone (Itálie) - 316 km/h (2015) |
Nejvyšší návštěva | 248 434 diváků (2015) |