Rallye Český Krumlov je jedna z nejhezčích, ale také nejzrádnějších, říká Černý

Jan Černý odstartuje v pátek s novým Peugeotem 208 R2 na Rallye Český Krumlov se startovním číslem jedna. Bude patřit k favoritům v kategorii dvoukolek. Trať Rallye Český Krumlov je jezdci považována za jednu z nejhezčích, ale právě na této soutěži bylo v posledních letech nejvíce vážných nehod. Jak vidí Rallye Český Krumlov loňský mistr Evropy Jan Černý?
Rallye Český Krumlov má jedny z nejhezčích, ale také jedny z nejnebezpečnějších rychlostních zkoušek. Je to dáno charakterem trati, kde se střídají hodně rychlé úseky s klikatými a uskákanými silničkami. Charakteristické pro Rally Český Krumlov jsou úzké silničky na pěkném, ale i uskákaném asfaltu, ale hlavně četné horizonty, kde auta létají vzduchem.
Horizonty a skoky, to je přece kořením rally a diváci a jezdci je milují, nebo ne?
Pro diváky je horizont, a jak my říkáme jump, jedním z nejatraktivnějších míst na rally, ale současně asi nejnebezpečnější místo, které lze na rally najít. Diváci skoky milují. Je to adrenalin vidět letět ve vysoké rychlosti auto vzduchem, vidět tvrdý dopad a sledovat, jak od podvozku auta létají jiskry. Když jsem chodil na rally jako divák, tak jsem skoky vyhledával. Je třeba ale u všech skoků více než kdekoliv jinde dbát na bezpečnost diváků a v žádném případě si nestoupat do blízkosti tratě za horizont (z pohledu jezdce).
Proč je podle tebe skákací horizont – jump v rally tak nebezpečný?
Na skok se zpravidla najíždí velkou rychlostí a je třeba jej najet absolutně přesně. Pokud se jezdec jen trochu odchýlí, tak může auto dopadnout na okraj silnice a velmi rychle vybočit na jednu stranu a nedá se ani přesně odhadnout na jakou. Auto se pak může dostat opravdu hodně daleko od trati. I když jezdec skok dobře najede, tak ani potom není úplně vyhráno. Svou roli zde hraje i nastavení podvozku, které zdaleka ne vždy je ideální. I po správném dopadu do stopy za skokem může třeba uskočit zadek auta na jednu stranu a to způsobí, že auto je zase katapultováno ven ze silnice ve vysoké rychlosti. Nikdo pak nemá šanci před ním utéct. Vůbec už nemluvím o technické závadě, která může na skoku nastat. Je opravdu třeba zde být velmi opatrný.
Ty bys tedy návštěvu diváckých míst se skoky na rally nedoporučil?
Tak to určitě není. Na skok se jistě podívat jděte, ale stůjte jen tam, kde vám to povolí pořadatel, který dobře ví, jak skok může být nebezpečný a kde je pro diváka bezpečné místo. Obecná zásada říká, že bezpečné místo je pouze před hranou skoku z pohledu jezdce. Dál za skokem z pohledu jezdce je nutné být už opravdu daleko od silnice. I desítky metrů!
Jak prožívá skoky v autě posádka?
Já osobně mám skoky rád, ale není tomu tak u každého jezdce. Při špatném doskoku může hodně trpět technika. Podvozek dostane ohromnou ránu, kterou většinou poberou tlumiče, ale může se stát, že se dopad přenese až do karoserie a ta se ohne nebo dokonce praskne. Proto zdaleka ne každý jede na skok naplno, a jak se říká „drží jej“. Některé skoky si už během seznamovacích jízd se spolujezdcem označíme jako obzvlášť nebezpečné a nejedeme je naplno nebo před nimi dokonce prudce brzdíme. Hrozí tady třeba zbytečné riziko nebo poškození auta. Jak jsme si ale vyzkoušeli na předchozí Rallye Šumava, tak náš Peugeot zvládá skoky bravurně. Má skvělý podvozek.
Kam bys diváky na Rallye Český Krumlov pozval?
Určitě hodně atraktivní je rychlostní zkouška v Českých Budějovicích na výstavišti. Tam auta krouží a diváci je mohou vidět několikrát. Při tom jsou vlastně současně v servisní zóně, kde je také co vidět. V Budějovicích se jede v pátek i v sobotu. U klasických rychlostních zkoušek bych si v pátek asi vybral divácké místo Svatý Ján. Tady je vidět velký kus trati a místo je hodně atraktivní i v noci, když krajinou šlehají světlomety závodních aut. V sobotu bych si určitě nenechal ujít začátek rychlostní zkoušky Lipno. Ta startuje v nádherné krajině u sjezdovek stejnojmenného areálu a její začátek je okruhový, takže je zase vidět auto vícekrát. Tahle rychlostní zkouška se také jede dvakrát za sebou a dá se tedy na druhý průjezd jen někam přejít. Co je v Českém Krumlově ale zdaleka nejlepší, tak to je slavnostní vyhlášení výsledků v Jelení zahradě pod zámkem Český Krumlov. To se odehrává vždy večer po dojetí do cíle, je tady hudba, zábava a večer ještě velký ohňostroj. Přijďte se na naši posádku Honza Černý – Pavel Kohout s Peugeotem 208 R2 podívat.