Polsko byl očistec. Myslel jsem, že kvůli zádům ani neodstartuju, říká Prokop

Cítí, že poslední závody byly na hranici možností. A nešlo jen o auto, ale i jeho samotného. „Čeká mě dovolená a tahle se bude fakt hodit,“ vypráví český pilot Martin Prokop po Polské rallye. Moc nechybělo a ze závodu ho málem odstavila bolavá záda – přesto se nakonec kousl a urval bod za desáté místo. Pokračování sezony tedy ohroženo není, regenerace unaveného těla je však nutná.
Přiznal, že toho měl plné zuby. Návrat Polské rallye do kalendáře WRC se pro Martina Prokopa stal očistcem. „Sedm dní jsme seděli takřka patnáct hodin denně v autě a bylo toho akorát. Pro jezdce, mechaniky i média,“ popisoval. A on z nich na tom byl ještě hůř. Kvůli bolavým zádům, jež ho před závodem chytla, cítil skoro v každé rychlostní zkoušce sebemenší náraz do auta.
Tytéž problémy jste měl i v předchozí Rallye Sardinia. Jakto, že se problémy se zády vrátily?
„Ono tentokrát nešlo o stejné problémy. Tehdy mně trápila spodní část zad, což se podařilo v krátké době vyřešit, jenže teď bohužel došlo k přetížení vrchní části. Když jsem se byl hodinu před startem rozběhat a vracel jsem se, píchlo mě tam tak, že jsem nebyl schopný dýchat, ani chodit. Prostě vůbec nic.“
Byl váš start v ohrožení?
„Ano, hlavou se mi honily myšlenky, že neodstartuju. Naštěstí fyzioterapeut měl hodinu na to, dát mě do pořádku a neskutečně mi pomohl. Dostal mě do formy a šlo to. Konec závodu jsem tak dojížděl bez bolestí a v pohodě. Dopadlo to sice dobře, je ale vidět, že se dovolená bude hodit. Čas na to, dát záda dohromady a ulevit jim.“
Takže jste nyní nekončil závod pod brufenama jako na Sardinii?
„Ne, teď už to bylo v pohodě. Dřívější problém se spodními zády jsme vyřešili a v Polsku to nebylo tak náročnější na brzdění jako na Sardinii, což zádům ulevilo. Horší jen bylo, že v programu nebyl pořádně čas na fyzio. Tím, že jsme přišli v půl dvanácté na hotel a od šesti ráno šli zase závodit, nebyl moc prostor ani pro spánek, natož na práci s tělem. Navzdory tomu, že Polsko nemá nijak časové nebo teplotní extrémy, tak tyhle potíže z toho ten extrém udělaly.“
Čím to, že se vám ale tyto problémy objevily? V minulých sezonách jste s tím trable neměl.
„Ono to spíše vygradovalo tím počtem závodů za sebou. Navíc jsem začal více cvičit fyzičku než fyzio cviky, na kterých jsem byl závislý a v momentě, kdy jsem upřednostnil fyzičku, tak mi záda začala stávkovat. Když se k tomu přidala ještě extrémní zátěž posledních týdnů, tak se to prostě sešlo. Je to o tom, věnovat se tomu stejně jako dřív a přizpůsobit se.“
Jak tedy nyní bude vypadat vaše regenerace?
„Furt stejně. Jen je potřeba dát tělu pár dní volno, a pak se začnu zase hýbat. Neplánuji nic nového, spíše vyhlížím víc času na odpočinek. Ono, když máte po čtrnácti dnech závody, tak si tělo nemá šanci moc odfrknout. Teď mám čas dát to v klidu dohromady a je nutné to využít, protože jsem to začal vnímat i psychicky.“
LETOŠNÍ VÝSLEDKY MARTINA PROKOPA: |
Rally Monte Carlo - odstoupil v 1. etapě (porucha alternátoru) Švédská rallye - odstoupil v 2. etapě (havárie) Mexická rallye - 5. místo Portugalská rallye - 6. místo Argentinská rallye - 8. místo Italská rallye - 6. místo Polská rallye - 10. místo |
Vzhledem k vašim problémům, považujete tak desáté místo v Polsku za úspěch?
„Musím říct, že jsem chtěl zabojovat o lepší umístění. Navzdory účasti továrních týmů se ve mně ty pocity lámou. Chtěl jsem bojovat o deváté místo, myslel jsem, že toho budu schopný, ale nakonec se to kvůli technickým potížím zkomplikovalo, ztratili jsme kontakt a pak jsme jen dojížděli. Byl jsem spokojený se začátkem závodu, vypadalo to nadějně, ale nevyšlo to, jak jsme chtěli.“
A vezmete-li i průběžné deváté místo v polovině celé sezony?
„Ano, jsme sice devátí, ale od pozic před námi nás dělí kousíček. To je úspěch, s nímž jsme po nepovedeném startu nepočítali. Jsem také rád, že jsme dokázali zrychlit, v tomto jsme udělali velký kus práce. Jediný problém jen je, že v momentě, kdy jsme se zlepšili, zrychlili i soupeři, na které se zaměřujeme, a tím pádem se pohybujeme pořád na podobných pozicích. Na jednu stranu to sice člověka trochu štve, ale zase mě těší, že se naše rychlost zlepšuje.“